bett & allergi?

majola

Trådstartare
bett & allergi?

Jag tog in min gamla häst nu på eftermiddagen för att bada honom och upptäckte otäcka saker.

Igår kväll hade han ett pyttesår (efter ett insektsbett såg det ut som) på ena ganaschen. såg helt ofarligt ut. Imorse hade det blivit värre och runnit var/sårvätska nerför kinden. Jag tvättade rent, satte på streptocillin och skillingarydsalva och sedan flygmössan utanpå allt detta.

När jag tog in honom nu så hade det inte varat sig så mycket mer, men hela ganaschen är svullen och han har också en rejäl bula under underläppen. Temp 36,6, inte direkt allmänpåverkad. Svullnaden verkar inte vara särskilt öm.

Han har rejält med bett över hela kroppen, men främst på halsen eftersom han går med mössa och täcke. På v.b. strax nedanför hasen finns ett sår stort som en 50-öring ungefär. Vätskar sig, men är inte ömt. Ser ut som ett insektsbitsår. Han är något svullen över hasen men haltar inte.

Nu fick han stå kvar inne, jag ska gå ut och se om han kan äta något. Det känns lite som en allergisk reaktion, eller hur? Han har ätit djävulsklorot ca 5 dagar. Visst kan hästar få ödem av butta, kan de få det av dk-rot också? Jag trodde de främst kom i bringan.

Vad skulle ni göra och vad kan det vara?

Re: bett & allergi?

Tempen är förstås 37,6. :smirk:

Han är piggare nu efter att ha stått i ett svalt stall en stund och äter både hö och kraftfoder med god aptit. Är ej uttorkad. Satte zinksalva på såren. De vätskar igenom på en gång.

men är et på hasen inte liggsår? verkar mycket konstigt att ett bitdjur vill bita på hasen, inte speciellt tunn hud där, dom biter hellre på insidan av benen tex.

Nja, jag har ju inte övervakning av dem på nätterna, men jag tror inte att det är ett liggsår. Det sitter på framsidan av hasen, alltså inte så att han skulle ha legat på det.

Vi har så mycket broms och elände att de antagligen biter på allt de kommer över... :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka