Betsling i terräng

Wembley

Trådstartare
Min häst börjar komma på hur kul det är i terrängen :laugh: Fram tills nu har vi ridit på ett vanligt tredelat bett, men efter den sista terrängträningen då han var väldigt taggad, funderar jag över ett något effektivare bett.

Vad använder ni fälttävlansryttare till era hästar i terrängen? Vad skulle ni rekommendera att prova på en häst som alltid gått på tredelat hittills? :)

Sv: Betsling i terräng

Vi har testat ett par olika varianter av Mylerbett. Hästen verkar gilla den typen av bett så vi har ett antal med olika "styrka" som vi växlar runt med beroende på vad vi ska göra. I terrängen har vi haft ett kombinationsbett nu och det funkar bra. Vanlig ridning görs på ett 5 ledat bett med parerstänger.

Prova dig fram och se vad just din häst tycker om för bett.

Jag gillar att rida på ett sweet iron bett med rullar på. De flesta hästar tycker väldigt mycket om dem också. :)

Och jag rider också med vanligt tredelat "till vardags", har det andra bara vid hoppning och terräng.

Min häst vill gärna sticka i terrängen, framför allt på tävling så jag har provat jäääättemånga olika bett och nu efter mycket om och men hittat ett som jag tycker funkar bra och det är ett amerikanskt gags med 2 tyglar. jag gillar det för att man kan rida mestadels på den övre tygeln, men när han försöker dra iväg kan man ta i den undre och då räcker det att man tar ganska försiktigt och det är så himla skönt att kunna rida med små hjälper istället för att behöva sitta och slita och dra.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 432
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 631
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar