remmis

Trådstartare
har en fråga om betfor.

jag har aldrig funderat så mkt kring detta med alltid vetat att man ska blötlägga betfor.
Men det jag antagit var att man gör det för att den ska svälla... här om dagen i stallet så sa en person att man gör det för att det inte ska fastna i halsen, allts förhindra foderstrups förstoppning, och inte för att det ska svälla.
och hon jämnförde med grund som åxå sväller...
detta drog igång en tankeverksamhet hos mig....!!!

nå hur är det det ligger till!! varför blöter man det ena och inte det andra osv.

någon??!!

Sv: Betfor

Din stallkompis har rätt. Ej blötlagt betfor kan leda till foderstrupsförstoppning, vilket inte är en trevlig syn. Fodret rinner ut genom näsborrarna och vet måste tillkallas snarast.

Betfor sväller mkt mer än grund, som inte behöver blötläggas.

Senast ändrad av en moderator:

Ja man blötlägger betorn innan hästen äter den just för att den inte ska svälla i halsen på hästen o orsaka foderstrupsförstoppning, likaså med krafftpellets

Alltså du blötlägger ju det för att det ska svälla utanför hästen och inte i. Är det färdigsvällt innan hästen äter det så minskar du ju risken för foderstrupsförstoppning.

Krafftpellets brukar jag också blöta. Dock behöver de inte stå så länge som betfor då de oftast hinner svälla på 10 min (gäller grov). Lucernpellets behöver stå längre för att hinna svälla ordentligt.

Torr betfor sväller oerhört snabbt vid första kontakten med vatten, och hästens matstrupe är lång...

Torr betfor som kommit en bit ner i "det fuktiga inre" sväller alltså upp snabbt och fastnar på vägen.
Har egen erfarenhet av det då jag tycker betfor är otroligt gott. :o Som tur är så är jag människa och kan tänka ut att jag ska dricka vatten för att få "proppen" att lossna, det kan inte hästar.:crazy:

Pelleterade kraftfoder är dels större och porösare så att hästen inbjuds att tugga sönder dem, dels sväller de inte upp lika häftigt som betfor gör.

Däremot behöver betforen inte ligga i blöt i flera timmar, det viktigaste är att den dragit åt sig såpass mycket vatten att den bara sväller sakta. Det tar ca 20 minuter.

Lucernpellets behöver stå längre för att hinna svälla ordentligt.

Men det här med luzernpelletets är ju olika mellan hästar. Jag kan bara fukta mitt annars äter inte hästen det. Och om man vill behöver man inte blöta det vad jag har hört. Precis som med krafft pellets. Visst sväller dom, men dom flesta som fodrar med det blötar inte ändå.
Dock ska ju betfor alltid blöt läggas. Och betfor är ju rätt "vasst" som torrt också.

alltså, bara för att kolla att jag fattat rätt....

betfor sväller i första kontakt med vatten och detta räcker allts ca 20 min. för att det inte ska fastna i strupen.

om man klämmer på betfor efter ca 20 min, då är det bitvis fortfarande hårt. men färdigsvällt??
det är skillnad på svälla och mjukna eller??

betfor pellets då?? hur länge??

att det fastnar i strupen fattar jag åxå, och att det leder till foderstrups. men kolik då?? om det sväller i magen tänkte jag??

(måste bara poängtera att jag alltid blötlägger i minst 2 timmar innan fodring, tills det är genommjukt)

om man klämmer på betfor efter ca 20 min, då är det bitvis fortfarande hårt. men färdigsvällt??
det är skillnad på svälla och mjukna eller??
Det sväller mycket sakta efter ca 20 minuter, alltså är risken för att det ska svälla upp och fastna betydligt mindre än de första minutrarna. Det är ju däremot ingen nackdel att vänta lite till.
betfor pellets då?? hur länge??
Oj, det tar betydligt längre tid.
Längesen jag fodrade med pellets, men kolla med BeastieBabe, hon har gjort en omfattande studie med snygga bilder på betfors svällningstider!:idea:

att det fastnar i strupen fattar jag åxå, och att det leder till foderstrups. men kolik då?? om det sväller i magen tänkte jag??
För att det ska kunna svälla upp i magen såpass att det skulle orsaka kolik så måste nog hästen lyckas att svälja ner stora mängder torr betfor, och frågan är om inte foderstrupsförstoppningen slagit till långt innan det är risk för kolik?

Bra att du blötlägger betforn länge =). Tjugo minuter är, tycker jag, i kortaste laget, om man använder kallt vatten, då vill jag att den ska ligga i blöt i minst en timme. Om man använder varmt vatten sväller den fortare och då kan tjugo minuter kanske räcka... (Jag själv blötlägger i varmt vatten i minst en timme... Är man nojig så är man :angel: men min häst har ju haft foderstrupsförstoppning en gång, så...)

Jag tror att det är mindre risk att de får kolik om betforn sväller i magen, eftersom magsäcken är större än matsrupen och förmodligen kan utvidga sig mer.

Bra att du blötlägger betforn länge =). Tjugo minuter är, tycker jag, i kortaste laget, om man använder kallt vatten, då vill jag att den ska ligga i blöt i minst en timme. Om man använder varmt vatten sväller den fortare och då kan tjugo minuter kanske räcka... (Jag själv blötlägger i varmt vatten i minst en timme... Är man nojig så är man :angel: men min häst har ju haft foderstrupsförstoppning en gång, så...)

Jag tror att det är mindre risk att de får kolik om betforn sväller i magen, eftersom magsäcken är större än matsrupen och förmodligen kan utvidga sig mer.

jag fodrar inte efter 20 min. utan efter minst 2 timmar, skrev det i mitt senast inlägg!;)

Det sväller mycket sakta efter ca 20 minuter, alltså är risken för att det ska svälla upp och fastna betydligt mindre än de första minutrarna. Det är ju däremot ingen nackdel att vänta lite till.

Oj, det tar betydligt längre tid.
Längesen jag fodrade med pellets, men kolla med BeastieBabe, hon har gjort en omfattande studie med snygga bilder på betfors svällningstider!:idea:

För att det ska kunna svälla upp i magen såpass att det skulle orsaka kolik så måste nog hästen lyckas att svälja ner stora mängder torr betfor, och frågan är om inte foderstrupsförstoppningen slagit till långt innan det är risk för kolik?

ok! 1000 tack för ditt utförliga svar.
ska kolla uppp BeastieBabe studie!

lucernet som jag använder brukar jag blöta med minst 2 delar vatten mot 1 del pellets och då är det ingen soppa utan fortfarande svullna pellets så jag tycker att det sväller ganska mycket. Ger 0.5 kg på kvället och med vatten så har det svällt så att nästan hela hinken är full...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Ace
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 685
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 986
Senast: Red_Chili
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar