D

Daffne

Fick en liten kommentar idag av en annan tjej i stallet. Hon sade nämligen att min betfor låg blötlagt alldeles för kort stund. Vilket inte jag tycker då det ligger i blöt minst 10 h. men nu vill jag vara säker på min sak här och därför frågar jag er som vet. hur länge ska betfor blötläggas ?

/daffne
 
Sv: Betfor ?

10h är alldeles tillräckligt. Jag tror det räcker med ett par timmar egentligen. Jag brukar låta mitt ligga i ca 9-10 timmar men om jag någonsin glömt det så har jag använt det efter ett par timmar och det verkar ha svällt alldeles tillräckligt.
 
Sv: Betfor ?

10 timmar?! Då skulle då inte jag vara orolig...
Det beror ju på vilken temperatur du har på vattnet. I kallt vatten ska det nog ligga 1 h men i varmt kan det ju gå ganska snabbt. Kokar du vattnet är det klart på 5min typ!
 
Sv: Betfor ?

:eek:
Jag skulle snarare försöka undvika att ha betfor i blöt så länge som 10 timmar, och på sommaren skulle det definitivt aldrig hända att den fick ligga så länge!

Inte för att 10 timmar är för lång tid på vintern, men det är inte i närheten av för kort tid. För strimlad betfor i kallt vatten räcker ca 30 min, tar man ljummet eller varmt går det snabbare, ner till 15 minuter ca.
 
Sv: Betfor ?

Jag skulle aldrig låta betfor stå i 10 timmar...Jo, om jag kanske blötlade en 30 kg:s säck kanske ;-)


Du får ju tänka på att den LIVLIGASTE svällningen sker endast i ca 20 min. Jag brukar låta det stå knappt nån timma.
 
Sv: Betfor ?

Okej, då skulle det alltså räcka med att blötlägga innan ridningen och sedan ge betforen efter det. men morgon betforen måste ändå stå ca 10 h då jag inte har möjlighet att blötlägga det på morgonen utan måste göra det kvällen innan.


/Daffne
 
Sv: Betfor ?

hör lite delade meningar om hur länge betfor BÖR ligga i blt innan man utfodrar hästar med det.. citerar mig själv från en annan tråd här:

"nu har juh BeastieBabe faktiskt varit så duktig att hon gjort betfortest och vet exakt hur lång tid det tar för betfor att svälla klart i rumstemperatur.. :cool:
och självlart delar jag med mig :D

Riven/Strimlad betfor
kallt vatten (14 grader) - - - 150 min (2½ h)
Varmt kranvatten (43 C)- - - 40 min
Kokande vatten (98 C)- - - - 5 min

Pelleterad betfor
kallt vatten (14 grader) - - - 300 min (5 h)
Varmt kranvatten (43 C)- - - 240 min (4 h)
Kokande vatten (98 C)- - - - 30 min

sedan har JAG som grundregel att aldrig låta betfor stå mer än 16 h vintertid och 10 h sommartid efter blötläggning, det är även om det står i en rumstemp på 8-10 grader.. det finns alltid någon som kan blöta betforen, t.ex den som låser stallet på kvällen efter kvällsfodring om hästarna ska ha betfor på morgonen. Annars brukar jag justera betforgivan efter när jag är i stallet så att betforen är precis färdigsvälld när jag ger den.. är det tokbråttom och man glömt blöta den strimlade betforn så är det bara att koka upp vatten i vattenkokaren och slå över.."
 
Sv: Betfor ?

brukar göra iordning det innan jag rider, så det får stå i kallt vatten ca 1h 15min-2h.
 
Sv: Betfor ?

Det dära säger ju ingenting...var det 1 msk, 1/2 kg, 2 kg eller hur mycket blötte du upp ?
 
Sv: Betfor ?

Mynta2 skrev:
Det dära säger ju ingenting...var det 1 msk, 1/2 kg, 2 kg eller hur mycket blötte du upp ?
Och varför skulle det ha någon betydelse hur mycket jag blötte upp?? kom gärna med en logisk förklaring till det..
för saken är den att det inte spelar någon roll hur mycket man blöter upp sålänge det är 1 del betfor och 3 delar vatten..

och du måste vara lite ute å sväva om du tror att jag blöter upp 12 kg betfor på en gång bara för att undersöka hur det sväller :)
 
Sv: Betfor ?

12 kg ?? Vart skrev jag det ?? 2 1/2 timme i kallt vatten har då jag aldrig vart med om att det tar sådan lång tid...därför undrade jag hur mycket du blötte upp..
 
Sv: Betfor ?

:D Hi, hi... mina pållar skulle dock bli förvånade om de fick rykande varm *bränna mulen* betfor

..apropå kokande vatten - fem minuter :rofl:
 
Sv: Betfor ?

Men man fodrar ju inte betforen varm. ;)

Har man bråttom så sväller man betforen i lite varmt vatten, och spär sedan med kallvatten innan man fodrar.
 
Sv: Betfor ?

På sommaren kan jag aldrig ha betforen satt mer än några timmar innan det börjar lukta illa. På vintern står den säkert i 12 h. Att det skulle vara för länge har jag med hört. Att det skulle hinna börja ruttna och vara farligt att ge till hästen.
 
Sv: Betfor ?

Oj! 10 h. Jag har fått lära mig att man max får låta betforen stå i 3 h, efter det blir den dålig
 
Sv: Betfor ?

Det bör kanske dessutom tilläggas att man inte MÅSTE blöta betforen alls, så länge man inte ger mer än ½ kilo torr betfor (och det är väl ingen som gör?). Blötlägger man så blir betforen mer smältbar och smaklig, men svällande betfor bildar ingen gas eller så som är farligt för hästen. Däremot bör beaktas att uppblött betfor börjar jäsa efter ett tag...

Själv blöter jag pelletterad betfor i hett vatten i ca 1½ timma.

//C
 
Sv: Betfor ?

Jag har gjort en dundermiss med betfor en gång. Den hade stått 1½dygn, på sommaren. det visade sig vara för länge. Tyckte att den luktade lite mysko, så jag gav den till getterna istället för hästarna. (dom var vana vid att få blöt betfor) Men blev ändå dåliga i magen, och jag var tvungen att ta ut veterinär.
Gör aldrig om den missen!!!!!

Summan av kardemumman:
Stick ner näsan i hinken och lukta!! Luktar det fräsch går det fint att fodra. Luktar det mysko, släng det!
 
Sv: Betfor ?

Jaq har sett häftiga foderstrupsförstoppningar på långt mindre mängder än så.
Jag tycker inte att de är något bra råd.
PL
 
Sv: Betfor ?

peter_lundin skrev:
Jaq har sett häftiga foderstrupsförstoppningar på långt mindre mängder än så.
Jag tycker inte att de är något bra råd.
PL

Det var inget råd utan endast en notering. Naturligtvis ska man blöta betforen, men det är inte absolut NÖDVÄNDIGT att göra det och därmed vill jag bara säga att det inte är någon större katastrof om betforen bara fått svälla i nån timma eller så. Det är värre att ge betfor som jäst och blivit dålig för att den stått för länge och svällt.
De flesta foderstrupsförstoppningar orsakas f.ö. av grovfoder.

//C
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 791
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp