Betfor vs havre

A

AnnaVirrPanna

JAg var på en foderföreläsning och foderrådgivaren där tyckte jag skulle ge min häst havre istället för betfor. Han tyckte att ajg bara skulle ge havre. Har tidigare gett betfor och lusern. jag brukar lägga på havre när han går mycket så han ska få mer energi. men nu gjorde jag som rådgivaren sa och ger havre och bara lite betfor for att han ska slippa stå och käka bara torr krossad havre. men jag tycker att havren sätter sig i huvudet på min pålle. Han är en lugn och sansad häst och jag ksa väl inte säga att han är omöjligt het och hoppig men det märks stor skillnad iaf... han är alltid pigg och nyfiken men nu på sisitone har han varit het och lättskrämd...
Vad tror ni erfarna bukare ska jag skita i vad foderrådgivaren sa och köra med betfor eller ska jag stå ut med en flygande häst. tilläggas ska att jag ger hälften så mycket havre som foderrådgivaren sa att jag skulle ge...

Tack på förhand// Anna
 
Sv: Betfor vs havre

Tycker också det skulle vara intressant att veta av vilken anledning du skulle byta. Hur mycket tyckte han du skulle ge?
 
Sv: Betfor vs havre

Jag kan bara tala för mig själv men jag hade gjort som tidigare om det funkade. Havre kan säkert vara bra men själv har jag fött ett flertal hästar under ganska många år utan havre. Använder själv lucern och kornkross till min "virrpanna" och det funkar bra. Hade ett sto tidigare som blev fullständigt vansinnig av havre. Näste ägare fick också ett likadant råd som du av en foderrådgivare och fick också erfarenheten att hästen blev fullständigt galen.
 
Sv: Betfor vs havre

Han sa att betforets energi går sanbbare ut i kroppen och eftersom han inte går så hårt är det bättre om energin är kvar längre. och lusernet tyckte han ajg skulle ta bort för det fanss tillräckligt med protein i hösilaget. det kan ajg visserligen köpa men jag vill ju göra slut på det jag har kvar eftersom han käkade hör med dåligt protein innehåll förut å det var därför jag la på lusern. Han tyckte jag skulle ge 5dl havre...
 
Sv: Betfor vs havre

mmm jag brukar lägga på havre när han går mycket för lite extra energi men han tyckte jag skulle ge 5 dl om dagen...Han kan få komma å rida själv säger jag bara... :)
 
Sv: Betfor vs havre

Jag har fått lära mig att betforen bara ger, precis som foderrådgivaren sa, snabb energi. Som om du skulle käka socker ungefär.

Jag skulle vara försiktig med lusernen om jag var du.
För mycket protein kan leda till en hel del problem som tex. korsförlamning.
 
Sv: Betfor vs havre

Websters girl skrev:
Jag skulle vara försiktig med lusernen om jag var du.
För mycket protein kan leda till en hel del problem som tex. korsförlamning.

Intressant.. Jag har aldrig hört talas om detta!
Kan du utveckla lite hur för mkt protein kan ge korsförlamning?
 
Sv: Betfor vs havre

Jag har alltid resonerat som så att alla hästar borde kunna klara sig på havre, betfor, mineraler och hö.

Men jag har fått ändra mig med åren!

Förr fanns de flesta vitaminer och mineraler naturligt i marken och då också i höt. Men så är det inte längre.

Dessutom har jag en häst som absolut inte tål havre. Inte så att hon blir sjuk, men havre innehåller lysin och lysinet sätter sig i huvet på henne. Hon blir både sur och hopplös att rida. :devil: Hon är mer i luften än på marken om hon äter havre. Och det räcker med en näve om dagen för att man ska märka skillnad.

Lysin finns inte i betfor, det är nog därför det funkar bättre iaf på min häst. Dessutom har hon lätt för att lagra energi och samla på sig tills hon exploderar, det händer inte heller med betfor eftersom den energin försvinner ur kroppen snabbare.
 
Sv: Betfor vs havre

Websters girl skrev:
Jag har fått lära mig att betforen bara ger, precis som foderrådgivaren sa, snabb energi. Som om du skulle käka socker ungefär.

Jag skulle vara försiktig med lusernen om jag var du.
För mycket protein kan leda till en hel del problem som tex. korsförlamning.
Betforn ger huvudsakligen långsam energi från fiber som omsätts i grovtarmen. Havre ger snabb energi från stärkelse som tas upp i tunntarmen som socker dock långsammare är sockret i betforn.
Det finns vad jag vet inget känt samband mellan mkt protein o korsförlamning.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

Varför tror du att det är just lysinet som sätter sig i huvudet på henne. Ett bra grovfoder har relativt stor andel lysin.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

peter_lundin skrev:
Betforn ger huvudsakligen långsam energi från fiber som omsätts i grovtarmen. Havre ger snabb energi från stärkelse som tas upp i tunntarmen som socker dock långsammare är sockret i betforn.
Det finns vad jag vet inget känt samband mellan mkt protein o korsförlamning.
PL
:confused: Jag har fått lära mig att en häst som får för mycket mat och man inte drar ner maten när tex hästen skadar sig eller vilar .
Då samlar på sig proteinet i musklerna ..
När man sedan efter vilan sätter igång hästen som då lagrat proteinet i musklerna så på börjas en frisätts protinmolekylerna som då bildar en typ förgiftning i musklerna vilket då leder till korsförlamning ..
Det finns 2 korsförlamningar en pga av kyla på musklerna och en pga för mycket mat och för lite motion..
 
Sv: Betfor vs havre

Det är glykogen(stärkelse) som man anser samlas i musklerna inte protein!
Att kyla skulle kunna ge korsförlamning tror jag inte det finns ngn dokumentation på.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

peter_lundin skrev:
Det är glykogen(stärkelse) som man anser samlas i musklerna inte protein!
Att kyla skulle kunna ge korsförlamning tror jag inte det finns ngn dokumentation på.
PL

Ja just fel av mig angående proteinet ;)
 
Sv: Betfor vs havre

Muppe00 skrev:
Lysin finns inte i betfor, det är nog därför det funkar bättre iaf på min häst. Dessutom har hon lätt för att lagra energi och samla på sig tills hon exploderar, det händer inte heller med betfor eftersom den energin försvinner ur kroppen snabbare.

Havre och betfor innehåller faktiskt ungefär lika mkt lysin ca 4-4,5 gram per kg enl norska snittvärden. Att havre ”sätter sig i huvudet” på en del hästar har troligen att göra med att det blir väldigt snabba höga blodsockertoppar av stärkelsen i havre.

Melassen i betfor tas också snabbt upp i blodet men det blir totalt en betydligt mindre mängd snabba kolhydrater av ett kg betfor jämfört med ett kg havre. HH
 
Sv: Betfor vs havre

AnnaVirrPanna skrev:
Vad tror ni erfarna bukare ska jag skita i vad foderrådgivaren sa och köra med betfor eller ska jag stå ut med en flygande häst. tilläggas ska att jag ger hälften så mycket havre som foderrådgivaren sa att jag skulle ge...

Tack på förhand// Anna

Tycker du ska strunta i vad foderrådgivaren föreslog.Kanske föreslå hm en kurs i fodermedelslära? HH
 
Sv: Betfor vs havre

peter_lundin skrev:
Det är glykogen(stärkelse) som man anser samlas i musklerna inte protein!
Att kyla skulle kunna ge korsförlamning tror jag inte det finns ngn dokumentation på.
PL
Jag tror det finns det. Kyla => hästen fryser => hästen skakar för att hålla värmen => musklerna kring kruppan jobbar, men på ett sätt så den får mjölksyra och allt sånt där som ger korsförlamning (jag är inte medicinskt utbildad) och så får den korsförlamning.

Det finns väl dokumenterat? Eller om man lägger ihop två plus två iaf.
 
Sv: Betfor vs havre

Vanligt sunt förnuft verkar folk glömma i dessa dagar. Du ska naturligtvis fodra på det sätt som hästen mår bäst av. Att din foderrådgivare även råkade ha fel i sitt resonemang angående snabb/långsam energi i de olika fodersorterna gör ju inte det hela bättre. Visar mest bara att man ska vara noga med att lyssna till "experter" även de med utbildning. Din expert visade ju sig vara lite okunnig.

Det viktigaste är att inte glömma att hästar inte läser böcker och reagerar inte som maskiner. Vissa hästar blir tokheta av betfor men tål havre och vissa tvärtom. Detta tycker jag folk ska tänka på när det gäller frågor rörandes hästar, inte bara foder.

Använd sunt förnuft och hästkänsla så ser du nog själv vad som är bäst för din häst. Du har fått många bra svar i den här tråden. Och naturligtvis mår hästen inte bra av att vara stirrig hela dagarna i ända.

MVH Z
 
Sv: Betfor vs havre

5 dl havre, blir din häst så tokpigg av det??? Det är väl inte mer än ca 250 gram! I såna fall så tycker även jag att du fortsätter som du gjort tidigare!
 
Sv: Betfor vs havre

Zenith skrev:
Jag tror det finns det. Kyla => hästen fryser => hästen skakar för att hålla värmen => musklerna kring kruppan jobbar, men på ett sätt så den får mjölksyra och allt sånt där som ger korsförlamning (jag är inte medicinskt utbildad) och så får den korsförlamning.

Det finns väl dokumenterat? Eller om man lägger ihop två plus två iaf.

Det som finns dokumenterat är att hos hästar med anlag för återkommande korsförlamning kan alla möjliga stressmoment utlösa det – för varmt, för kallt, plötsligt ökad eller ojämn träning, ojämn utfodring mm mm. På så vis skulle kyla iofs kunna ha ett samband med ett anfall hos en sådan häst - som ett stressmoment vilket som helst. Dock tycks det vanligare att värme utlöser anfallet än att kyla gör det.

Korsförlamning har inget med mjölksyreanhopning att göra. Som PL skriver ovan är det glykogen som inlagras i överskott i muskeltrådarna och av ännu okänd anledning fastnar där och kan inte utnyttjas som energi i muskelkontraktionen. Muskeln förlamas.

Hos hästar med enstaka korsförlamningsattacker finns ingen studie som pekar på avkylning som riskfaktor. HH
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 160
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 462
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp