Betfor vs havre

Sv: Betfor vs havre

Supertack! :bow: (återigen ;) )

Så korsförlamning beror på att energin inte kan omsättas till muskelenergi och rörelse i muskeln? Hänger jag med rätt nu? Och man har inte hundra koll på det än eller?

Får man lägga till en fråga och fråga vad muskelvärden innebär för något?

Du ska veta att jag tycker att dina svar är superbra och tackar för att du tar dig tid att förklara. :)
 
Sv: Betfor vs havre

aha så det är inte energin i sig i havren utan lysinet...Det visste ajg inte.. Tack
 
Sv: Betfor vs havre

ingen aning men han jobbar åt sves husdjur så han bör ju iaf vara husdjurstekniker eller liknande. Han hade travhästar själv iaf.
 
Sv: Betfor vs havre

AnnaVirrPanna skrev:
aha så det är inte energin i sig i havren utan lysinet...Det visste ajg inte.. Tack
Om du läser P_L och HH:s inlägg så ser du kanske att det inte finns nåt belägg på att lysin skulle gå åt huvudet på din häst, utan att det är stärkelsen.
Som sagt var kritiskt till det du läser. Jag lyssnar på HH när det gäller foder för av erfarenhet vet jag hon har alltid belägg för det hon pratar om, och sen är hon oerhört kunnig inom området.

MVH Zenith
 
Sv: Betfor vs havre

Websters girl skrev:
Jag har fått lära mig att betforen bara ger, precis som foderrådgivaren sa, snabb energi. Som om du skulle käka socker ungefär.



Det är ju inte så himla konstigt, betfor är socker.


Websters girl skrev:
Jag skulle vara försiktig med lusernen om jag var du.
För mycket protein kan leda till en hel del problem som tex. korsförlamning.

Lusern är grovfoder, det är inte farligt med proteinöverskott från grovfodret. Hur mycket protein tror du det finns i bete?
 
Sv: Betfor vs havre

Zenith skrev:
Så korsförlamning beror på att energin inte kan omsättas till muskelenergi och rörelse i muskeln? Hänger jag med rätt nu? Och man har inte hundra koll på det än eller?

Får man lägga till en fråga och fråga vad muskelvärden innebär för något?

Ja, vid vissa typer av återkommande korsförlamning t ex de som drabbar vissa travstammar, ardenner, quarter mfl kan den lagrade energin inte utnyttjas av motorenheten i muskeln. Glykogenlagret är felkonstruerat. Mekanismen är inte känd.

Vid andra typer är lagret inte felkonstruerat men i stället är själva igångsättningen av muskelkontraktionen felaktig. Ju mer energi från stärkelse som finns desto mer retas muskeln till onormal kontraktion. Denna typ är den vanliga hos fullblod och vissa halvblodsfamiljer. Energi från fett och fibrer retar inte till onormala muskelkontraktioner.

När hästar får enstaka korsförlamningsattacker vid svår infektion (kvarka t ex) eller vid selenbrist är det andra händelseförlopp som jag inte kan så mkt om.

Med muskelvärden menar man förhöjning i blodet av halten av vissa muskelenzymer, förkortade CK, ASAT och LDH. CK går upp inom några timmar efter attacken, de andra litet senare. Sen minskar de i samma ordning.

Utan CKförhöjning ingen Xförlamningsdiagnos. Därför bra att konsultera vet för blodprov även om han inte kan komma förrän symptomen släppt. Det är viktigt att säkra diagnosen då man kan hjälpa sin Xhäst avsevärt med en klok foderstat. HH
 
Sv: Betfor vs havre

Ja, du... att jag har fått för mig att det är lysinet min häst reagerar på är väl helt enkelt att jag har fått det sagt till mig ungefär 100 gånger de senaste åren. Men jag har ju inga belägg för det direkt. Men på alla foderkursen och föreläsningar jag varit på ca 25 st så har svaret varit detsamma. Så till slut har jag trott på det. Har du något annat svar så är jag bara tacksam! Jag märker direkt om någon har varit och pytsat i min häst havre istället för hennes vanliga mat. Då kan jag nämligen inte rida. Vad tror du att det kan bero på?:confused:
 
Sv: Betfor vs havre

Menar du att du i en häst- eller foderutbildning fått lära dig att några gram lysin (havre kan innehålla upp till 4-5 gram per kg) kan påverka hästens humör?! Vad har du i så fall fått lära dig om unghästars lysinbehov? HH
 
Sv: Betfor vs havre

Jag vet inte vad du har varit på för kurser men foderfolket på SLU som jag pratat med har då inte svaret på varför havre gör vissa hästar tokiga.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

Alltså ...lysin är ju en aminosyra dvs en proteinbyggsten..skulle vara intressant att höra teorin bakom att det skulle göra en häst tossig?
 
Sv: Betfor vs havre

Tack! :)
HelenaHandberg skrev:
Ja, vid vissa typer av återkommande korsförlamning t ex de som drabbar vissa travstammar, ardenner, quarter mfl kan den lagrade energin inte utnyttjas av motorenheten i muskeln. Glykogenlagret är felkonstruerat. Mekanismen är inte känd.

Vid andra typer är lagret inte felkonstruerat men i stället är själva igångsättningen av muskelkontraktionen felaktig. Ju mer energi från stärkelse som finns desto mer retas muskeln till onormal kontraktion. Denna typ är den vanliga hos fullblod och vissa halvblodsfamiljer. Energi från fett och fibrer retar inte till onormala muskelkontraktioner.

När hästar får enstaka korsförlamningsattacker vid svår infektion (kvarka t ex) eller vid selenbrist är det andra händelseförlopp som jag inte kan så mkt om.

Med muskelvärden menar man förhöjning i blodet av halten av vissa muskelenzymer, förkortade CK, ASAT och LDH. CK går upp inom några timmar efter attacken, de andra litet senare. Sen minskar de i samma ordning.

Utan CKförhöjning ingen Xförlamningsdiagnos. Därför bra att konsultera vet för blodprov även om han inte kan komma förrän symptomen släppt. Det är viktigt att säkra diagnosen då man kan hjälpa sin Xhäst avsevärt med en klok foderstat. HH
 
Sv: Betfor vs havre

På både kurser och föreläsningar hos både Krafft, SSAB och Svenska Foder har jag ställt frågan vad det kan bero på att min häst blir sur och flippad av havre. Svaren som jag fått har givetvis varierat men många har sagt att det finns hästar som i princip är allergiska mot lysin :confused: och att min häst förmodligen är en sådan häst eftersom man märker inom loppet av några dagar att hon har ätit havre, även små mängder. Men hur det är med sanningshalten i detta kan jag inte svara på, men när man har fått samma svar från flera olika håll så börjar man ju tro att det är sant. :crazy:
 
Sv: Betfor vs havre

även fast betforen inte ger så mycket.. är de ett bra tillägg då hästen är ivrig med att få i sig maten, då den gör maten mer smidig när dess resa ner till magen på börjats.
Vi ger betfor till vår tävlingsponny pga av dess snabba energi, och dess att de fuktiga e en bra kombination med havren som lätt kan fastna å skapa foderstrupsförstoppning...
lycka till
 
Sv: Betfor vs havre

Jag har inte hört talas om att hästar kan få korsförlamning av protein men däremot att man måste vara försiktig med korn eftersom att det finns nått spec. det.. :confused:
Jag vet inte men det är bara vad jag har hört... :crazy:
 
Sv: Betfor vs havre

HelenaHandberg skrev:
Havre och betfor innehåller faktiskt ungefär lika mkt lysin ca 4-4,5 gram per kg enl norska snittvärden. Att havre ”sätter sig i huvudet” på en del hästar har troligen att göra med att det blir väldigt snabba höga blodsockertoppar av stärkelsen i havre.

Melassen i betfor tas också snabbt upp i blodet men det blir totalt en betydligt mindre mängd snabba kolhydrater av ett kg betfor jämfört med ett kg havre. HH

Tack för denna information! Det är precis ett sådant svar som jag hade önskat från början - för sådär 13 år sedan!:) Angående unghästars behov av lysin, så har jag fått lära mig att det är bland annat är viktigt för fölens/unghästarnas tillväxt mm. Det är ju trots allt en aminosyra.
 
Sv: Betfor vs havre

Då skulle du fråga dessa foderrådgivare hur en häst kan vara allergisk mot något den har ett absolut behov av.
 
Sv: Betfor vs havre

peter_lundin skrev:
Jag vet inte vad du har varit på för kurser men foderfolket på SLU som jag pratat med har då inte svaret på varför havre gör vissa hästar tokiga.
PL

Var det svaret verkligen till mig :confused: Jag skrev väl ingenting om havre i mitt inlägg?
 
Sv: Betfor vs havre

Nej det var till Muppe00, fel av mig.
Dig skulle jag svarat att betfor inte är socker även om det innehåller lite mer socker än ett riktigt energirikt hö eller gräs, största delen av betforns energi kommer fortvarande från fiber o tas upp som fettsyror=långsam energi.
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 160
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 462
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp