Betfor vs havre

Sv: Betfor vs havre

peter_lundin skrev:
Nej det var till Muppe00, fel av mig.
Dig skulle jag svarat att betfor inte är socker även om det innehåller lite mer socker än ett riktigt energirikt hö eller gräs, största delen av betforns energi kommer fortvarande från fiber o tas upp som fettsyror=långsam energi.
PL

Okej, tänkte väl det.

Jag tänkte bara lite själv :p eftersom betfor kommer från sockerbetan tog jag för givet att det i princip är socker.
 
Sv: Betfor vs havre

Betfor är betfiber, dvs det som blir över när man tagit bort sockret ur sockerbetan, o melass som blir över när man renat sockret.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

Ilion2 skrev:
Jag har inte hört talas om att hästar kan få korsförlamning av protein men däremot att man måste vara försiktig med korn eftersom att det finns nått spec. det.. :confused:
Jag vet inte men det är bara vad jag har hört... :crazy:
hästen an få korsförlamning vid protein överskott.. men oftast sker de när hästen stått längre tid med sammma fordestat.. detta bildare ett ämne som lägger sig i musklerna i tex bakdelan.. när hästen sen börar arbete "spricker" detta ut och hästen får som muskelverk.. och blir stel...

så visst kan för högt protein tillförsel reslutera i korsförlamning...

!!!
 
Sv: Betfor vs havre

Nej hästar får inte korsförlamning av protein, se ovan!
Vilket ämne skulle det vara som lägger sig i musklerna? I min bok är det glykogen.
PL
 
Sv: Betfor vs havre

Det där med foderstater och vise verse få man ta med en nypa salt, tycker jag... Satt och diskuterade det med min vet här om dan, det viktigaste är att lära sig att se på hästen om den få tillräkligt med vad den behöver...tex har du ett bra grovfoder på te x en lättfödd ponny behöver den ofta inte mer.... Min ena pålle få bara hö + betfor, den andre få ca 1kg kraftfoder + betfor om dan tränas 3-4 dagar i veckan, den tredje få ca 2 kg kraftfoder + betfor tränas 4-6 dagar i veckan, det viktigaste är att lära sig att se just vad den hästen behöver, precis som med oss människor så är det så indiviuellt, en del behöver mer och endel mindre.....
Skulle jag gå efter dessa fodertater som leverantörerna rekomendera skulle mina hästar vara smällfeta och inte alls må bra...;)

Jag tycker du ska lita på dej själv, om du vet att hästen må bra av det...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 159
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 462
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp