BETFOR och MELASS

C

Cronis

Asså... Nu är jag väldigt förvirrad... En kompis till mej sa att man inte ska ge det till sin/sina hästar eftersom dom blir feta? :confused: Jag har ALDRIG hört det. Jag har alltid fodrat med betfor, å gärna lite melass åxå... För melass e ju smaskens för kusarna :d
Men hur är det egentligen...? Tacksam för svar! :bump:
 
Vet av egen erfarenhet att Betfor är bra att ge till hästar som inte håller hull, samt att det ger mkt vätska på köpet, särskilt bra nu under sommarhalvåret.
 
Okej... Men jag har aldrig hört att de blir FETA...? Jag menar om man har en tävlingshäst i full kondition kan det väl inte vara "farligt" att ge den betfor? :confused:
 
Mina tävlingshästar är i gott flås och de äter minsann Betfor utan att bli feta. Men givetvis är det onödigt att ge tjock ponny en stor mängd Betfor, som ju innehåller mkt socker.
 
Jo givetvis, det kanske jag kan hålla med om. Jag hade en fjording förr å han fick 2dl betfor om dagen när han va i full kondition. Hehe 2 dl! :D
Men nu är det ett hbl vi snackar om, i full tävlingskondition...
 
Betfor kan man ge ganska rejäla givor av utan att behöva oroa sig, dock är det ju bra om man kan dela upp det på flera mål eftersom volymen blir stor på liten mängd.
Du behöver nog inte oroa dig, du ser ju ifall hästen lägger på sig mer än den behöver. ;)
 
Jo det är sant... Men det va en kompis som sa, å jag blev osäker. Å en annan kompis (gemensam) hade pratat med en foderexpert om betfor. Å han/hon hade tydligen sagt att man inte skulle fodra med betfor... Men jag tror inte på det... Jag har ju som sagt alltid fodrat med det... Men man kanske inte behöver ge 5kg om dan...? :smirk:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 824
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 574
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 329
Senast: bigganl
·
Kropp & Själ Känner mig så otroligt förvirrad och ensam just nu, och funderar på om det alltid kommer vara så här eller finner man ro någon gång i...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp