dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Har tänkt lite.

Att havre kan omvandlas till energi så fort som socker låter faktiskt lite märkligt. Då skulle man ju kunna fodra med havre tätt innan prestation för att fylla på glykogen.:confused:

det har väl gjorts tester på havre kontra betfor o även bara grovfodrets inverkan på återhämtning.
Leafh...

Det låter rätt gulligt att du är ute i skågen:rofl::banana:

det ska bli mitt nya namn på den..
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Att ge lite betfor för "fibrernas" skull är BS. Fibrer får de som regel tillräckligt av från hö o halm.

Man ge betfor för sockrets skull, för att få i den vit o mineral. o urlakat av samma anledning.

Jag ger inte betfor för sockrets skull. Har heller inte hört någon som gör det. Sockret vill man oftast inte ha. Jag ger betfor för magens skull. (Om mina hästar kunnat stå på fri tillgång på grovfoder hade betforen inte varit lika viktig, men det kan de inte.)
 
Senast ändrad:
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Och hur mkt ger du?

Om hästen är risig i magen brukar saftfoder o morötter vara det första som man tar bort.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Har tänkt lite.

Att havre kan omvandlas till energi så fort som socker låter faktiskt lite märkligt. Då skulle man ju kunna fodra med havre tätt innan prestation för att fylla på glykogen.:confused:

det har väl gjorts tester på havre kontra betfor o även bara grovfodrets inverkan på återhämtning.
Leafh...

Det låter rätt gulligt att du är ute i skågen:rofl::banana:

det ska bli mitt nya namn på den..

På trav stället där jag praktisera som hovslager gav dom havre till hästerna innan loppet.
När jag "körd"!! i skågen fick hästen alltid sina ränson havre samma som jag;
Ett stor taldrik havre grött på morgon Axi:D .....det alltid sätt så gott :p
Avan nu få dom lite havre innan vi rida utt samt när vi kommer hem.

Du mena SLU har gjört tester? då för jag google.

Jag sätt in en tråd i Hoppning:bump: länk till en film.
Really Cool....so check it out :)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Delvis knapplån

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har även jag fått positiva effekter av betfor på min ponny. Hon är shetlandskorsning och får 2 dl (innan uppblötning) per dag, och blir fin i magen av det. Men som alltid när man pratar om djur reagerar olika individer inte alltid på samma sätt. En kanske blir kass i kistan av betfor, medan en annan blir bra.

Hur som helst tackar jag för allas upplysningar kring det där med slagg, mjölksyra och laktat. Känner att jag har lite mer kött på benen nu! :)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag ger inte betfor för sockrets skull. Har heller inte hört någon som gör det. Sockret vill man oftast inte ha. Jag ger betfor för magens skull. (Om mina hästar kunnat stå på fri tillgång på grovfoder hade betforen inte varit lika viktig, men det kan de inte.)

En tänke slog mig:
Om hästen är bra i magen då finns det ingen anleddning för ersättnings medal, typ byttför, jäst, yogert och allt;
Är hästen i behov av non medal för att hålla magen igång utanför dess naturliga tärmflor......då måste det vara nåt fel med hästen och/eller foderstat :confused:
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Om hästen äter hösilage/ensilage så blir det ju ett foderbyte vid varje öppnade av ny bal så då anser jag det kan vara bra att i förebyggande syfte ge nån form av prebiotika.

Sen kan det vara så att de petar i sig nåt skit i hagen oxå.

Min häst är jättefin i magen för tillfället och då vågar jag inte sluta med betfor och jäst.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Och hur mkt ger du?

Om hästen är risig i magen brukar saftfoder o morötter vara det första som man tar bort.

Hej!

I sak håller jag med dig, men måste bara lägga till att det är väldigt många som använder just betfor för "det är fibrer och bra för magen".

Min pålla blir lös i magen av betfor, så hon får inget.

/Lavinia, som tog alldeles för lång tid på sig att haja det.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Om hästen äter hösilage/ensilage så blir det ju ett foderbyte vid varje öppnade av ny bal så då anser jag det kan vara bra att i förebyggande syfte ge nån form av prebiotika.

Sen kan det vara så att de petar i sig nåt skit i hagen oxå.

Min häst är jättefin i magen för tillfället och då vågar jag inte sluta med betfor och jäst.

Oj, så kvalatit kan vara såpas skillnad?
Har bara vanliga timothy hö en så länge, aldrig mata med ensilage.
Dom få gånger minna bli dålig i magen bruka dom avvakta den andra tills den lägga sig ett Brak Skit, då är Godis Time, efter ett par dager är den fit for fight :devil:
Vad hander om du sluta att ger dessa tillskott?
Man tänke att med ersättning of vissa bakteria....kan det vara risk att tarmen sluter att producera en del av det natruliga?
Food for thought ;)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Det man kan göra för en känslig häst o potentiellt IR är att just som Leaf.. skriver ge timotejsilage.

det finns bönder som odlar sdnt. Jag blev glad när jag hittade en sdn som spontant visade det.
Men... sen fick jag förstås andra sändningar med en hejdundrande massa olika grässlag o varierande i var bal.

värst var när jag fick rent alsikeklöver eller med ca 50%.

då är man "gnällig" vettu:mad:

Jag beställer hö från samma gärde o förväntar mig att så sker- kunden har alltid rätt.
:banana:
Om jag beställer oxfilé vill jag fasen inte få in pyttipanna.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

En tänke slog mig:
Om hästen är bra i magen då finns det ingen anleddning för ersättnings medal, typ byttför, jäst, yogert och allt;
Är hästen i behov av non medal för att hålla magen igång utanför dess naturliga tärmflor......då måste det vara nåt fel med hästen och/eller foderstat :confused:

Jag ger betfor i förebyggande syfte. Har inga magproblem med mina, men vill heller inte ha det.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Delvis *kl*
Håller med bigganl.

Vi ger betfor till alla hästar om de mår bra av det. Har hitintills inte haft ngn som inte mått bra av det däremot en häst som inte ätit det.

Olika anledningar till att vi fodrar med betfor. Har använt det i hela mitt liv men fick som så många andra utstå ett otroligt grupptryck ett tag när det var "ute" med betfor. Slutade då ett kort tag men upptäckte att det finns flera fördelar.

Betfor är utmärkt att gömma medicin i. Betfor är utmärkt att ha i vattnet för att få hästen att dricka vid långa resor tex när vi tävlar utomlands. Genom att blanda kraftfodret med betfor för en häst får vi den att äta den ranson vi vill.

Sockret i betfor? Läs på om socker i betesgräs. Socker i betfor ska inte jämföras med förädlat socker.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

En tänke slog mig:
Om hästen är bra i magen då finns det ingen anleddning för ersättnings medal, typ byttför, jäst, yogert och allt;
Är hästen i behov av non medal för att hålla magen igång utanför dess naturliga tärmflor......då måste det vara nåt fel med hästen och/eller foderstat :confused:
:bow::bow::bow: Tack för de visdomsorden! När det gäller betfor så har jag läst mig till att det är en lämplig energikälla till hästar som har nedsatt tarmfunktion (så som äldre hästar t ex) Jag gav stora mängder till min gammelponny, och tillsammans med rikligt med proteinfoder(soja och vetekli) höll han hullet mycket bra på det just för att det är lätt för tarmen att ta upp. Jag provade dock inget annat "mirakelfoder" så jag har inte så mycket att jämföra med på det sättet;) Däremot ser jag ingen direkt anledning att ge det pga socker. Då kan man ju slänga på en skvätt melass i så fall eftersom det är där sockret sitter till största delen när det gäller betfor.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag tycker att så länge man har en välgrundad tanke om varför man ger något och hästen mår bra så är det inget fel. Att bara stoppa i av slentrian eller för att alla andra gör det är en annan sak. Ska man ha hand om levande varelser så har man en skydighet att försöka lära sig vad de har för behov och uppfylla dessa efter bästa förmåga. (ingen kritik mot nån i tråden).

Det finns individer med strulig mage men jag tror mer på att plocka bort än att lägga till i dessa fall. Enbart torrhö av god kvalitet har alltid löst problemet de gånger mina (visserligen bara 3 hästar) haft strul med lös mage. Olika Mag-tarmpreparat som jag provat har mest grävt hål i plånboken, därmed inte sagt att de är helt verkningslösa.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag tycker att så länge man har en välgrundad tanke om varför man ger något och hästen mår bra så är det inget fel. Att bara stoppa i av slentrian eller för att alla andra gör det är en annan sak. Ska man ha hand om levande varelser så har man en skydighet att försöka lära sig vad de har för behov och uppfylla dessa efter bästa förmåga. (ingen kritik mot nån i tråden).

Det finns individer med strulig mage men jag tror mer på att plocka bort än att lägga till i dessa fall. Enbart torrhö av god kvalitet har alltid löst problemet de gånger mina (visserligen bara 3 hästar) haft strul med lös mage. Olika Mag-tarmpreparat som jag provat har mest grävt hål i plånboken, därmed inte sagt att de är helt verkningslösa.
Det jag tycker är visdomsord, och det jag tror att Leafhillranch menar är att man inte ska försöka bota symptomen vilket verkar väldigt vanligt. Jag resonerar lika som du när det gäller att ta bort i första hand. Det gör man ju på andra djur och på människor också för den delen. Det brukar fixa till krånglande magar oftast.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag tycker att så länge man har en välgrundad tanke om varför man ger något och hästen mår bra så är det inget fel. Att bara stoppa i av slentrian eller för att alla andra gör det är en annan sak. Ska man ha hand om levande varelser så har man en skydighet att försöka lära sig vad de har för behov och uppfylla dessa efter bästa förmåga. (ingen kritik mot nån i tråden).

Det finns individer med strulig mage men jag tror mer på att plocka bort än att lägga till i dessa fall. Enbart torrhö av god kvalitet har alltid löst problemet de gånger mina (visserligen bara 3 hästar) haft strul med lös mage. Olika Mag-tarmpreparat som jag provat har mest grävt hål i plånboken, därmed inte sagt att de är helt verkningslösa.

Det fetade håller jag oxå med om. Tyvärr är det väldigt svårt att få tag i. Och ännu svårare att lagra, i alla fall här i skåne.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Fast sockret i betfor är förädlat, i och med att det är melass som har tillsatts i efterhand :angel:

KL
Jag använder mig av saftfoder när jag behöver få i hästen vatten. Min tott har hypohidros, svettas inte som han ska och får fel i vätskebalansen.
Så jag blandar hans kraftfoder med minst 2 liter vatten, inbillar mig att det gör skillnad. Visst 2 liter är ingen mängd för en häst, men kanske gör det skillnad, kanske inte. Lite extra vatten är aldrig fel tänker jag!
Nuförtiden blandar jag 100 g linfröpellets, 200 g havre, 50 g mineraler och en näve betfor (vi har en säck som måste matas upp, så why not?) med uppkokat vatten. Funderar på att tillsätta salt också, men det är lite svårt att veta hur mycket som kan behövas.. Han är ju inte som han ska lilla hästen ;)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag tycker att så länge man har en välgrundad tanke om varför man ger något och hästen mår bra så är det inget fel. Att bara stoppa i av slentrian eller för att alla andra gör det är en annan sak. Ska man ha hand om levande varelser så har man en skydighet att försöka lära sig vad de har för behov och uppfylla dessa efter bästa förmåga. (ingen kritik mot nån i tråden).

:bow: bra beskrivet!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: orcide
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 137
Senast: arabia
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: lakrits
·
Q
Foder & Strö jaha..all denna eviga debatt om foder och vad som är bra och inte! har ju för ett tag sen kommit fram att havre tydligen är JÄTTE dåligt...
Svar
14
· Visningar
2 271
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp