Betfor inte bra för travare!?

Sv: Betfor inte bra för travare!?

HUr är det möjligt att betfor höjer upptagningsförmågan av näring i tarmen hos en häst då?
Tex genom att betforns lättsmälta fibrer skapar en bra bakteriemiljö för att tillgodogöra sig näringen från mer svårsmälta fibrer.
PL

Vet du hur MYCKET 1 kg betfor är??? :eek: Min pålla skulle omöjligt kunna äta så mycket på en gång... :D

När jag mätt upp mitt kilo och provvägt det efter blötläggning så väger det ca 5-7 kg...

Det är inga problem att klämma i sig 1 kg betfor på en måltid, fråga min grabb som pga det hopplösa (för hans del som kräver mkt energi och inte tål för mkt protein) jag lyckats köpa in som är skyhögt i protein och lågt i energi. Numera står grabben på en något egen foderstat 1 kg Havre, 2kg Betfor (skall vid behov höjas ytterligare till 3 kg) och 4 dl majsolja. Han tycker det är toppen för en gångs skull har han att äta längst i stallet (matvrak som gärna kastar i sig allt och har normalt ätit upp långt innan alla andra). Var mkt skeptisk när jag skulle börja med detta men faktum är att hästen har aldrig funkat så bra som nu. (trots att han alltså ligger på samma värden totalt sett som han brukar göra med sin vanliga havrefoderstat när värdena passar bättre i hösilaget).
Dock finns det en nackdel med betfor som jag inte vet vad det beror på och det är att jag får gallor på vissa av hästarna så fort de får betfor (anledningen till att jag faktiskt för några år sedan slutade med betfor (som då gavs i lite mer normal mängd), strax efter att jag slutat med betfor så försvann gallorna, och visade sig inte igen oavsett annan foderstat, nu när jag i år börjat igen så vips har samma hästar gallor igen. Någon som har någon aning till varför ??

Det är inga problem att klämma i sig 1 kg betfor på en måltid, fråga min grabb som pga det hopplösa (för hans del som kräver mkt energi och inte tål för mkt protein) jag lyckats köpa in som är skyhögt i protein och lågt i energi. Numera står grabben på en något egen foderstat 1 kg Havre, 2kg Betfor (skall vid behov höjas ytterligare till 3 kg) och 4 dl majsolja. Han tycker det är toppen för en gångs skull har han att äta längst i stallet (matvrak som gärna kastar i sig allt och har normalt ätit upp långt innan alla andra). Var mkt skeptisk när jag skulle börja med detta men faktum är att hästen har aldrig funkat så bra som nu. (trots att han alltså ligger på samma värden totalt sett som han brukar göra med sin vanliga havrefoderstat när värdena passar bättre i hösilaget).
Dock finns det en nackdel med betfor som jag inte vet vad det beror på och det är att jag får gallor på vissa av hästarna så fort de får betfor (anledningen till att jag faktiskt för några år sedan slutade med betfor (som då gavs i lite mer normal mängd), strax efter att jag slutat med betfor så försvann gallorna, och visade sig inte igen oavsett annan foderstat, nu när jag i år börjat igen så vips har samma hästar gallor igen. Någon som har någon aning till varför ??

Jag förstår att din häst äter längst av alla i stallet, men jag vet inte om det har med just betforen att göra - snarare mängden kraftfoder... Jag gissar att den angivna givan är för hela dagen och uppdelad på tre till fyra mål mat? Att pilla i sig 9 kg mat ur krubban tar ju sin lilla tid. Är du säker på att balansen i foderstaten blir rätt med så mycket betfor? Vore det inte bättre att komplettera med något annat kraftfoder? Danisco rekomenderar bara 1 kg betfor (torrsubstans)/dygn till tävlingshästar i sin broschyr från 2004. http://www.foder.daniscosugar.com/upl_material/betfor_land_2004_01.pdf

Finns det alltså forskning på detta eller är det enbart ett ek på hur det kan vara möjligt?

Var får du 9 kg kraftfoder ifrån ???? Han får som sagt totalt 1 kg havre + 2 kg betfor = 3 kg kraftfoder uppdelat på flera mål. Vattnet kan man ju inte räkna som kraftfoder utan ersätter ju bara vatten de annars druckit. Och ja det är precis för att få rätt balans i foderstaten som han får så mkt betfor då hösilaget som sagt innehåller mkt högt protein och samtidigt är lågt i energi. Med denna foderstat uppnår han optimalvärden med rätt kvoter rakt igenom, och funkar som sagt mkt bra på den.
Enligt de som är riktigt insatta (bla HH här på forumet som jobbar med det) så kan man ge precis hur mkt betfor som hellst naturligtvis om dessa mängder behövs för att få balans i foderstaten.
Och är alltså inte konstigare än att ge 2 kg av något annat fodermedel. Tidigare har han stått på 4-5kg havre/dag när hösilaget krävt det (aktiv tävlingshäst som går tufft). Det däremot är jag inte lika förtjust i då det blir mkt stärkelse.

kanske inte hur mycket betfor som helst...Men helt klart hellre en större mängd betfor än havre. Och jag tror inte någon hade reagerat om du hade gett din kille 3 kg havre per dygn (nu pratar vi hårt gående tävlingshäst)...det är rätt konstigt faktiskt.

Min hovslagare tävlar både hoppning (upp till 145) och är B-tränare i trav. Mig veterligen får hästarna samma foder och både hopphästarna och travarna visar goda resultat och är (hör och häpna) välmusklade.

Jag fattar inte alls ditt resonemang.Betfor är ett mycket bra kraftfoder till hästar,speciellt hästar med känslig mage.Jag är proffessionell travtränare och har i alla år gett mina hästar betfor.Hästar,speciellt ston,som är benägna att få korsförlamning blir mindre utsatta för korsförlamning om man utfodrar med betfor.

Däremot, varför ge betfor överhuvudtaget?
Det är en ren sockerprodukt och fyller ju inte eg. någon nödvändig funktion. Tvärtom så ökar ju denna produkt oxå risken för slaggprodukter, kan det var något sånt den tjejen menar?
Ökad risk för slaggprodukter = slaggprod. bildas = leder och dylikt kan ta stryk och inte hålla sig fräscha?

Nej, betfor har jag aldrig gett mina hästar, och kommer aldrig att börja med heller.:smirk:

Då skulle du bara veta hur mycket socker det är i gräs. :p

Betfor innehåller pektin som är en löslig fiber.
Bra för hästens tarmflora.
Betfor räknas som saftfoder dit ochså morötter hör.

hittade detta på nätet:
Betfor påverkar en rad funktioner hos hästen. Dels förbättras det totala näringsupptaget
genom att Betfor innehåller lättsmälta
och nyttiga kolhydrater som ger snabb energi.
Dels ökar den totala prestationsförmågan genom att hästar som utfodras med Betfor får mer energi (glykogen i musklerna) och lägre mjölksyranivå efter ansträngning.
Betfor påverkar också den ”goda” bakteriefloran, så att den gör maximal nytta för foderomsättningen. Som bonus får hästen en gynnsammare vätskebalans, eftersom blötläggningen gör att hästen får i sig vätska utan att behöva dricka.

Jag har hört mycket om betfor i mina dar och bestämt mig för att strunta i det mesta :-) I den här tråden har jag läst mycket bra och lärorika saker, tack för att ni länkar och så...
En sak som jag har hört dock är att man inte "ska" ge mer än 0,3 kg betfor per 100 kg kroppsvikt? Ingen källa på det :-)
Jag tycker att betfor är ett bra fodermedel och jag ger det till min häst under tävling (tävlar distans) eftersom jag har svårt att få honom att dricka under ritt... Dessutom är det SMAKLIGT och bra till matvägrare...

En sak som jag har hört dock är att man inte "ska" ge mer än 0,3 kg betfor per 100 kg kroppsvikt? Ingen källa på det :-)
Det finns ingen sådan begränsning, därför kan du inte få någon tillförlitlig källa heller... :)

**KL**
Mycket intressant läsning.. Jag har inte koll på vikten på betfor eftersom jag´bara använder volymmått. Hur många liter torr betfor väger ett kilo? Någon som har koll?
/U

**KL**
Mycket intressant läsning.. Jag har inte koll på vikten på betfor eftersom jag´bara använder volymmått. Hur många liter torr betfor väger ett kilo? Någon som har koll?
/U

En dl pelleterad betfor väger ca 80 gram, en dl pelleterad betfor är ungefär lika mycket som 3 dl snitslad betfor.

Kl.
Om jag skulle komma i ett läge där jag inte kan ge min häst något hö eller annat ströfoder så hade jag absolut gett betfor, betfor har samma positiva inverkan på tarmen som hö/ensilage har, dvs mycket fibrer och relativt lång ät tid.
Faktum är att rent teoretiskt så kan hästar klara sig på enbart betfor.
Sedan beror det ju på proteinbehov också, men om man bortser från det så fungerar magen utmärkt.

Lånar min egen knapp--
Det är ganska många som säger att deras hästar blir lösa i magen av betfor, hur hänger det ihop med att det ska vara gynnsamt för matsmältningen etc.?
Mina egna tål betfor utmärkt men är som vanligt mest nyfiken.
/U

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Varför har då min grannes häst sprungit in flera miljoner? Han har ätit betfor i hela sitt liv!

Lånar min egen knapp--
Det är ganska många som säger att deras hästar blir lösa i magen av betfor, hur hänger det ihop med att det ska vara gynnsamt för matsmältningen etc.?
Mina egna tål betfor utmärkt men är som vanligt mest nyfiken.
/U

Kanske dom inte vant hästen sakta vid betforen? Och inte gett mer än några dagar för hästen blev lös? Bara en teori.

Har för mig att det är fibrerna i betfor som är bra för magen. Men den tillsatta melassen kan verka lösande på en del hästmagar.
Vill man ha bort melassen så kan man blötlägga i mycket vatten och hälla bort melassen som löses upp i vattnet. Betforn blir ljusare och inte lika smaklig men blandar man med havre eller något annat smaskigt så brukar de inte rata den ändå.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 968
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka