Det är inga problem att klämma i sig 1 kg betfor på en måltid, fråga min grabb som pga det hopplösa (för hans del som kräver mkt energi och inte tål för mkt protein) jag lyckats köpa in som är skyhögt i protein och lågt i energi. Numera står grabben på en något egen foderstat 1 kg Havre, 2kg Betfor (skall vid behov höjas ytterligare till 3 kg) och 4 dl majsolja. Han tycker det är toppen för en gångs skull har han att äta längst i stallet (matvrak som gärna kastar i sig allt och har normalt ätit upp långt innan alla andra). Var mkt skeptisk när jag skulle börja med detta men faktum är att hästen har aldrig funkat så bra som nu. (trots att han alltså ligger på samma värden totalt sett som han brukar göra med sin vanliga havrefoderstat när värdena passar bättre i hösilaget).
Dock finns det en nackdel med betfor som jag inte vet vad det beror på och det är att jag får gallor på vissa av hästarna så fort de får betfor (anledningen till att jag faktiskt för några år sedan slutade med betfor (som då gavs i lite mer normal mängd), strax efter att jag slutat med betfor så försvann gallorna, och visade sig inte igen oavsett annan foderstat, nu när jag i år börjat igen så vips har samma hästar gallor igen. Någon som har någon aning till varför ??