Betfor inte bra för travare!?

Sv: Betfor inte bra för travare!?

Travarrasen i isg har inte känslig mage men påfrestningen de får genom travträning ger känslig mage. 60-70 % av alla travhästar har tillexempel magsår.

Det är ju inte så att så fort en häst slutar travtränas så försvinner magproblemen. De kan kvarstå i åratal efteråt.....

Jo det har du såklart rätt i :o
tänkte mest på att många av de travare som blir ridhästar aldrig har tränats eller startats...men såklart finns de andra också.

Betfor innehåller mycket socker. Socker = Energi. Betfor ges till hästar som behöver energitillskott, eller som arbetar mycket.

Jag har jobbat med travhästar i ganska många år och bland annat åt en tränare som varit champion på sin hemmabana 5 år i följd. Vi fodrade alltid betfor på kvällen och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara skadligt för travhästen..................Vi behandlade inte bakknäna speciellt ofta heller för den delen.....

Vi har gett vår ridtravare betfor istället för havre då han blev "hög" på havren. Tycker att det är ett bra alternativ när man vill åt alternativ energi :D

Min häst får 1.5 kg korn om dagen och 0.3 kg betfor om dagen. Och han är ridtravare.

Travarrasen i isg har inte känslig mage men påfrestningen de får genom travträning ger känslig mage. 60-70 % av alla travhästar har tillexempel magsår.

Det där me kännslig mage på travare ( och galoppörrer ) min teroi om att dom ofta har magsår beror på grovfodergivan, att dom får alldeles för sällan grovfoder. Det är erfarenhet jag har av att vara i tävlingsstall ( trav ) så har hästarna fått grovfoder max 2 ggr / dygn. Ca 8 kg kväll och 1-2 kg morgon. Och hos en tränare får hästarna bara 7 kg hö 1 gång om dagen. Det är kanske inte så konstigt att magsår uppstår då, och om dom dessutom har en allmänt stressig varadag så är det nästan logiskt att magen inte fungerar som den skall.

Intressant att påståendet gällde travare, då SLU har gjort tester på just travare och olika foderstater. Jag citerar ur en artikel i RESURS ("tidning för medarbetare vid SLU") om Anna Jansson (agronomiedoktor husdjurens utfodring och vård):

"Tidigare studier har visat att fett, socker och fiberrikt foder som ersatt havre haft en positiv påverkan på kroppens kolhydratanvändning, muskelns kolhydratförråd och koncentrationen av mjölksyra i samband med arbete. I en studie ersattes hvren med kornsirap. I en annan gavs i stället stora mängder betfor. Varje häst fick prova de olika foderstaterna och forskarna mätte hur varje häst svarade på förändringarna. Båda studierna visade att hästarna använde mindre av muskelaturens kolhydratförråd under arbete."
Dessutom har SLU nyligen gjort tester på travare som fick gå på en ren grovfoderstat. De fick 20 kg hösilage per dag (med bra värden, så en balanserad foderstat uppnåddes). Dessa jämfördes sedan med de hästarna som fick en traditionell "kraftfoderstat". De olika kategorierna växlades också så att det inte skulle ge utslag från individuella skillnader mellan hästarna. Det var ingen som helst skillnad prestationsmässigt, och kuskarna märkte ingen skillnad i framåtbjudning (de fick ej veta från vilken kategori hästen de körde tillhörde). Kanske ska lägga till att man innan studien gjordes var rädd att prestationsförmågan skulle kunna påverkas negativt av den höga halten protein i grovfodret eftersom det ger en sur belastning (mer vätejoner) och värme. Men som jag skrev högre upp så såg man inte nån negativ effekt.

Hästen kan effektivt utnyttja den energi (fiber och socker) som grovfoder innehåller. Enligt Anna Jansson skulle tom. prestationsförmågan kunna förbättras eftersom fibrerna omvandlas till fettsyror när hästen utnyttjar dom. Dessutom leder en foderstat med mycket grovfoder till att risken för sjukdomar som kolik, magsår och beteendestörningar minskar.

Anna Jansson har själv travhästar hemma, och dessa utfodras med i princip fri tillgång på grovfoder + 2 kg betfor...

Kan dock förstå varför en del inte tycker om betfor. Tar man ingen analys på grovfodret och har oturen att få ett grovfoder med låg proteinhalt, och sen lägger till betfor som en stor andel energifodermedel. Ja då har man rätt snart en väldigt omusklad häst! Betfor har en låg halt protein, och ska användas just när man vill lägga till mer energi! Och då måste man ha klart för sig att energi-proteinkvoten sjunker, alltså måste man ha hyfsat hög kvot från början. Därför är det perfekt ihop med grovfoder som tagits i tidigt utvecklingsstadium. Till en travhäst vill man ha mycket energi, minst 11 MJ/ kg ts. Då måste hösilaget tas tidigt på säsongen. Detta medför också en hög kvot protein.

En sak till som är positivt med betfor är den låga halten stärkelse, som annars är spannmålens stora nackdel. Och dessutom liknar betforns sammansättning gräsets, dvs. en stor del socker och fibrer.

*kl*

Jag testar just nu min korsis-pålla med 1 kg betfor i dieten (och uteslutit all havre) och måste säga att jag fått häpnadsväckande effekt.

Hon har fått mycket bättre mage och jag ser skillnad på hur hon tar till sig träningen och hon har inte lika hög puls som hon hade efter loppen förra året.

:bow: :bow: :bow:
Ååååh, vad jag älskar folk som inte bara påstår saker utan kan underbygga det med referenser!

F.ö så undrar jag också vad dessa slaggprodukter som det är så populärt att prata om egentligen är...

Åh, tack, tack! :o Vet ju att jag själv helst vill ha referenser när jag läser något, i alla fall om jag ska tro på det ;)

Ja, de där mystiska slaggprodukterna skulle jag gärna vilja ha referenser till...

*kl*

Mitt varmblod (ridtravare) får både betfor och havre och hon har inga större problem med nåt av det. Jag har fått lära mej att betfor är snabb energi och ska man ha användning för den sk man fodra typ 1 kg minst 2 timmar innan hästen ska använda den energin. Men det har väl oxå påvisats att travhästarna har slut på den energin när de väl kommer till upploppet.
Jag ger min betfor för att den ska ha att göra när den äter samt att den inte ska kasta i sej maten.
Har gett alla mina hästar betfor

HUr är det möjligt att betfor höjer upptagningsförmågan av näring i tarmen hos en häst då?

*kl*

Mitt varmblod (ridtravare) får både betfor och havre och hon har inga större problem med nåt av det. Jag har fått lära mej att betfor är snabb energi och ska man ha användning för den sk man fodra typ 1 kg minst 2 timmar innan hästen ska använda den energin. Men det har väl oxå påvisats att travhästarna har slut på den energin när de väl kommer till upploppet.
Jag ger min betfor för att den ska ha att göra när den äter samt att den inte ska kasta i sej maten.
Har gett alla mina hästar betfor

Vet du hur MYCKET 1 kg betfor är??? :eek: Min pålla skulle omöjligt kunna äta så mycket på en gång... :D

När jag mätt upp mitt kilo och provvägt det efter blötläggning så väger det ca 5-7 kg...

Jag har fått lära mej att betfor är snabb energi och ska man ha användning för den sk man fodra typ 1 kg minst 2 timmar innan hästen ska använda den energin. Men det har väl oxå påvisats att travhästarna har slut på den energin när de väl kommer till upploppet.

Betfor består både av snabb och långsam energi. Melassinblandingen är till stor del socker, och det är ju snabb energi. Betfor innehåller dock också en stor andel fibrer.

Jag skulle nog vilja ha en källa till att betfor endast gör nytta om man fodrar "typ 1 kg" minst 2 timmar innan start.

Jag kan inte göra så mycket mer än att hänvisa till det resultat SLU fick.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 968
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur