Betfor inte bra för travare!?

Mysaan

Trådstartare
Någon som har hört talas om detta? En tjej på ett annat forum hävdar nämligen att betforn just på travare förstör möjligheten till att bygga muskler i området över bakknäet.

Någon som vet mer? Vore intressant att få veta vad man bygger detta påstående på och jag har frågat den som påstod det men inte fått svar.

Sv: Betfor inte bra för travare!?

Det vore intressant att få veta!
Vår 2-åriga travhingst har ätit betfor sedan han var 6 mån och är i dagsläget ett riktigt muskelpaket.

Detta måste personen fått om bakfoten. /Linda

Tack för era svar! Men hur har myten uppstått och vad säger myten att det skulle vara för anledning till att travare inte kan äta betfor?

Ja, säger som föregående, kan du visa texten hon skrivit? jag förstår inte varför just bakknäna skulle drabbas :confused:

Vet inte hur den tjejen tänker men travare är ju som regel rätt känsliga i magen och betfor i en känslig mage är inte bra.
Sen i sin tur så hänger dåliga bakknän ihop med dålig mage. Botar man magen blir bakknäna oftast bra....
Så det ligger logik i det men att det skulle störa just muskeluppbyggnaden förstår jag inte.

Låter skumt:crazy:
Däremot, varför ge betfor överhuvudtaget?
Det är en ren sockerprodukt och fyller ju inte eg. någon nödvändig funktion. Tvärtom så ökar ju denna produkt oxå risken för slaggprodukter, kan det var något sånt den tjejen menar?
Ökad risk för slaggprodukter = slaggprod. bildas = leder och dylikt kan ta stryk och inte hålla sig fräscha?

Nej, betfor har jag aldrig gett mina hästar, och kommer aldrig att börja med heller.:smirk:

Jag är skitdålig på att länka och hon har skrivit det på flera ställen i flera trådar men så här har hon skrivit i en tråd på ridtravare där vi diskuterade strimlad eller pelleterad betfor och vad det för för skillnad.:
"Jag tycker inte ni ska ge betfor till era travare. Det rinner bara igenom det hjälper inte alls. De blir insjunkna vid baken.Inte insjunkna utan asså ja menar de sjunker in med musklerna typ "

Jag har inte fått någon förklaring till varför de skulle bli insjukna vid baken. Jag förstår heller inte hur detta ska hänga ihop. Det var därför jag undrade här på buke omnågon hört något liknande.

Om du påstår att betfor är en ren sockerprodukt så vet du inte vad betfor är!
Vilka slaggprodukter o hur?
Läs betfortråden nedan!
PL

Senast ändrad:

Om du påstår att betfor är en ren sockerprodukt så vet du inte vad betfor är!
Vilka slaggprodukter o hur?
Läs betfortråden nedan!
PL

Nej OKEJ,inte en ren sockerprodukt kanske, men den innehåller mkt socker, det kan du ju inte förneka?
Det är ju en biprodukt från sockerframställning, precis som melass.
Visst, den innehåller viss del fibrer oxå, men på vilket sätt menar du att den är BRA för hästarna då? Har du en bra balanserad foderstat med ett bra grovfoder och väl anpassat kraftfoder, varför ska du då ge betfor?

Vilken betfor tråd? Menade du att ha en länk där eller, för jag kan inte se den isåfall...

Vet inte hur den tjejen tänker men travare är ju som regel rätt känsliga i magen och betfor i en känslig mage är inte bra.
Sen i sin tur så hänger dåliga bakknän ihop med dålig mage. Botar man magen blir bakknäna oftast bra....
Så det ligger logik i det men att det skulle störa just muskeluppbyggnaden förstår jag inte.

Ursäkta men är travare känsliga i magen??:confused:
Aldrig hört... Har själv en och han har en stenmage liksaså boxkompisen..

Titta lite neråt på foder!
Jag undrar fortvarande vilka slaggprodukter o hur.
PL

Okej, jag hittade den.
Nu hittar jag tyvärr inte mina papper om detta med slaggprodukter, där jag har mer ingående förklaringar, men eftersom det inte är vetenskapligt bevisat så skulle du ju iallafall spotta och fnysa.:crazy:
Jag vet att betfor iaf där nämns tillsammans med pelletterat foder och ensilage, och om jag inte minns fel så har det med deras form att göra. Ju mer "naturligt" desto bättre. Vet dock inte hur "naturligt" betfor är så att säga.
Dock har jag aldrig haft en sjuk eller dålig häst hittills(med undantag för de som kommit så klart), och jag har aldrig gett betfor, så efter att ha läst andra tråden, så kan väl inte min foderstat kräva betfor iallafall....

men men, jag ska läsa på lite extra om detta och ta reda på fördelarna oxå, lovar....

Senast ändrad:

...och morötter är dåligt för fullblod, havre för araber och russ ska absolut inte äta korn ;)
Eller?

Väldigt konstigt resonemang tycker jag...hästar är väl individer.
Och hur betfor skulle kunna göra någon häst "insjunkna vid baken....med musklerna typ", det fattar jag inte...det låter snarare som tecken på proteinbrist, vilket knappast ett ev betforintag borde kunna påverka.

Allt behöver inte vara bevisat men det är en fördel om det åtminstone är fysiologiskt rimligt.
Kombinationen av fiber o socker gör definitivt betfor mer "naturligt" än spannmål.
Nej jag tror verkligen inte att ngn häst blir sjuk av betforbrist men tex vid höga kraftfodergivor är betfor bra genom att den inte innehåller stärkelse.
PL

...och morötter är dåligt för fullblod, havre för araber och russ ska absolut inte äta korn ;)
Eller?

Hahahahaha just detta har jag hört många säga, dessutom så hörde jag härom sistens att kallblod inte kan äta pelleterad färdigfoder.

Allt behöver inte vara bevisat men det är en fördel om det åtminstone är fysiologiskt rimligt.
Kombinationen av fiber o socker gör definitivt betfor mer "naturligt" än spannmål.
Nej jag tror verkligen inte att ngn häst blir sjuk av betforbrist men tex vid höga kraftfodergivor är betfor bra genom att den inte innehåller stärkelse.
PL

Okej...ja, att göra korrekta foderstater har jag aldrig kunnat så, men trots att jag haft hästar i full tävlingskondis så har de funkat bra på tex Havre, kli och mineraler. Men kanske betfor skulle funka fint oxå då...vem vet, jag kanske lär mig så mkt här så jag kanske ändå provar trots mina "agg" mot fodret....:angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 968
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur