Betfor "förstör" kraftodret

Sv: Betfor "förstör" kraftodret

Tycker det låter väldigt konstigt.. Dock ger jag inte min häst det av den enkla anledningen att hon fullkommligt avkyr betfor, även socker och annat som är för söt..
Det enda jag kan tänka mig att betfor skulle förstöra kraften på är genom en liknelse.
Exempel att om man blöter hö så börjar näringsvärdet sjunka redan efter 1 timme. Om kraften funkar likadant skulle det ju vara att kraften börjar tappa näringsvärde efter 1timme, eftersom att det är Blött. Men det skulle ju innebära att allt annat blött foder ger samma effekt. ex. chevinal, blöt lusern, blöt korn o.s.v.
Men detta är bara ett vilt antagande, och låter INTE så troligt i mina öron, men vem vet..

ja det skulle det ju kunna vara! :)

första riktiga "förklaringen" isf till hennes påstående. fast då borde hon ju nämt kvot tycker man. men det är nog som du säger att hon snurrat till det ;)
ja, hon kan ju ha menat det, för antalet gram proteiner och mineraler samt antalet MJ energi minskar inte om man blandar olika kraftfodermedel.. därmot sänks kvoten om man lägger till betfor.. men då gäller detsamma om man ger krafft ponny, halm eller olja.. ;)

Exempel att om man blöter hö så börjar näringsvärdet sjunka redan efter 1 timme. Om kraften funkar likadant skulle det ju vara att kraften börjar tappa näringsvärde efter 1timme, eftersom att det är Blött. Men det skulle ju innebära att allt annat blött foder ger samma effekt. ex. chevinal, blöt lusern, blöt korn o.s.v.
Men detta är bara ett vilt antagande, och låter INTE så troligt i mina öron, men vem vet..
VAD har du för belägg för att näringsvärdet sjunker efter en timme?

Jag läste också ett inlägg av HH där hon beskriver hur näringsvärdet sjunket efter blötläggning. Har dock fått för mig att näringen liksom "rinner av" höet. Det torde inte vara samma med kraftfoder. Jag fick upplysningen av Krafft foderexperter att näringsvärdet inte alls förändras av blötläggning. Näringen i kraftfodret torde ju i så fall rinna ut i vattnet och detta äter ju hästen upp så småningom om man inte häller på alldeles för mycket vatten så vattnet lämnas i krubban.

Näringsvärdet i hö torde heller inte sjunka så speciellt mycket eftersom vår ena fånghäst alltid äter blött hö. Hon äter cirka fyra kilo om dagen. Får dessutom en mindre mängd hackad strå för att hon ska få något som liknar kraftfoder. Hon håller sig i ett alldeles utmärkt hull på denna diet.

Då borde ju det vara noll näringsvärde kvar i en hösilage bal som stått öppen i ca 4-5 dagar? :confused:

Fast hösilage och ensilaget är ju typ konserverat. Det borde vara skillnad.

Det låter inte så troligt i mina öron heller.
Jag har förstått det som att det är de lättlösliga kolhydraterna dvs sockret i höet som delvis försvinner om man lägger det i vatten.
Sedan försvinner ju vattnet som andra också har skrivit. Näringsvärde handlar ju om mer än socker.

Så har jag också fattat det. Fruktanet till exempel är ju vattenlösligt. Det är av den orsaken vårt ponnysto får blötlagt hö.

Jo det är sant. Tänker tydligen inte längre än näsan räcker så här tidigt :p

Men låter ändå märkligt att näringsämnena kan rinna av höet om man vattnar på det.

Nej, det är lite tidigt. Jag har dock varit vaken sedan halv fyra så någonting har väl gått i gång.:)

Än en gång så är det nog inte så mkt som rinner av annat än det socker som är vattenlösligt. Antar att det blir ungefär som att lägga en sockerbit i vatten även om sockret i höet är mer inpackat i fibrerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
L
Foder & Strö Hej! Jag ger inte min häst kraftfoder eller betfor eller liknande, hon får pelleterad miner blå och hö/hösilage/gräs. Nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: lkn02001
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 017
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCIX