betfor eller inte?

catya

Trådstartare
HEJ

Just nu har jag fått för mig att betfor gör mer skada än nytta, vill gärna ha svar av ngn foder expert.....
Jag tror att betfor bara är en massa onödigt socker, som ger socker kickar, för mkt energi och kan skada tänderna, men jag vet oxå att det innehåller nyttiga fibrer, och att det är bra för magen, men på vilket sätt? Han har aldrig haft kolik och jag blötlägger allt foder ändå!

Sv: betfor eller inte?

Du har fått för dig fel! Vilken skada skulle betfor göra då?

Det är ett av våra värdefullaste fodermedel. Det befinner sig på gränsen mellan grovfoder och kraftfoder vad gäller fiberinnehåll och kan i princip ges som enda mat till hästar som inte kan tugga hö eller ensilage.

Pga den ytterst goda kvaliteten av betfibern uppfylls grovtarmens behov av substrat för livsviktiga mikroorganismer och av något ”att knåda” väl andå. Betfors innehåll av melass gör att andelen ”snabba” kolhydrater blir i samma storleksordning som det kan vara i tidigt växande gräs. Om man av någon anledning inte vill ha så stor mängd snabba kolhydrater, t ex om hästen är insulinresistent eller har korsförlamning kan man köpa betfiber utan melass eller skölja av den blöta betforen.

Betfiber innehåller också ett ämne som minskar mjölksyreansamlingen vid uppträning. Så förutom för hästar med insulinrelaterade problem så är betfor ett lysande fodermedel. I mina ögon mkt viktigare än spannmål som det till stor del kan ersätta utom hos väldigt högpresterande hästar. HH

Sv: betfor eller inte?

Tack, det låter ju vettigt. Så det skadar inte tänderna pga för mkt socker? Eller gör heta hästar hetare? Jag har gett både en hel och en halv liter (torr) tidigare, kändes som om han blev hetare då jag gav en hel liter.
Hur mkt är lagom dos? eller ska jag lägga in betforen i foderstaten och räkna fram det tycker ni?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 345
Senast: Ise
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18