Betfor, Bra eller ej??

1

1126

Vet att det finns fler trådar om betfor, men hittar ingen tråd som reder ut det här en gång för alla.
Jag vet att betfor är väldigt populärt, och säkert bra för en massa saker (mjölksyra, vätskeupptagning, magar och tarmar mm), men jag har ändå lärt mig att snabb energi=dåligt. Långsamma kolhydrater ska ju vara bra har man hört - eller gäller det bara för människor?
Och många säger att betfor inte innehåller mer socker än vanligt gräs, men det måste väl ändå vara olika typer av socker, eller? Rätta mig om jag har fel, men utvinns inte betfor av socker-betan? Borde det inte då vara nästan rent socker? :crazy: osäker...
jag tycker att det kan vara lite svårt att hitta i foderdjungeln, så jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut det här.. :(

Sv: Betfor, Bra eller ej??

tex: för oss människor är det ju bättre om vi äter en frukt(som ju innehåller socker) än en sockerbit... Förstår ni hur jag menar?
:rofl:

oj den här tråden hamnade nog lite fel...men men..

Betfor är hellt ok,men har du en häst som lätt blir lite blaskig i avföringen så är morötter mycket bättre..

joo men hur är det med alla snabba kolhydrater mm.. Är intresserad av hur ni ser på det hela

Detta är oxå en fråga som jag vill ha svar på:smirk:
End el säjer att det är bra , andra inte:confused:

Är det inte så att betforen tillför energi snabbt men "försvinner" oxå snabbt?
Mina hästar har funkat görbra på betfor men, nu tycker en tjej att jag helst tar bort den på ena. Hon tycker att han är för pigg vilket inte jag anser.
Han får i dagsläget ca 10 kg hösilage med TS 77% SRP 40 samt energi foder 6.9. Liten kompakt häst på ca 158cm. Något fet:angel:

Hit in tills har han fått 2dl betfor (uppmätt torrt) 1 dl mineraler och på sin höjd 1 dl havre.

Ska jag plocka bort betforen?
Tillägg, han är under igångsättning efter en låååång semester..

jadu, jag är ju inte så insatt i betforens verkan, men kanske någon annan som är här inne och kikar kan svara på den frågan??
(en liten pik så vi får igång den här tråden) :)

Det finns några sånna här trådar redan.
Ex: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=697327&highlight=%F6kar+prestationsf%F6rm%E5gan
Två av mina svar därifrån:
"Hästen äter i naturen socker eftersom det finns i gräs (utgör 10-15% av torrsubstansinnehållet). Så det är naturligt för hästen att äta "godis" morgon, middag o kväll. När hästen går på bete får den dagligen i sig mer socker från gräset än vad som en normalgiva betfor/dag ger."

"En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar."
// Linda

Betfor innehåller mkt nyttiga fibrer, som är bra för tarmen. Min fånghäst äter det o mår hur bra som helst.

Den mesta delen av kolhydraterna kommer ju från höt, vilket tar en stund att smälta och om du ger en liten del betfor av hela foderstaten så påverkar inte det negativt. Betfor minskar mjölksyran har man testat. Förvisso kanske inte de flesta av våra hästar får mjölsyra, men om man nu anstränger dem så, så är det bra. Förutom de goda tarmsmörjande egenskaperna. 2 dl är ju i princip bara lite godis...

Nu ger ju inte jag bara 2 dl till någon av mina, inte ens shettisarna får så lite

Tack för svaren, det hjälpte en del. Men har inte sett något från "ej"-sidan... Intressant :angel:

Tänkte oxå som du innan, att det var rent socker,
att hästarna blev pigga som vi blir på choklad, ungefär
och att det var så blött så magen blev kass.
Men sedan satte jag mig och läste på säcken och insåg att det nog var bra trots allt. Efter vad jag förstod, så skulle man kunna ge det som enda kraftgiva tom.
Min häst har halvkass mage, men hade det innan han fick betfor.
Han blev bättre av jäst, trots att han står på betfor.

Man kan inte jämföra betfor med SOCKER.

"Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor."

"Melassdelen är ett rent energitillskott eftersom den till hälften består av druvsocker. Det är det man kallar snabb energi. Men den har ju också långsam energi genom att betfibern efter som den bryts ner i grovtarmen och där verkar stabiliserande på microorganismerna"

Källa (bra svar om betfor): http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html

"En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar."
// Linda

Nån som vet om detta även gäller Kwick Beet?? Eller är det enbart Betfor som funkar på detta sätt? (Kwickbeet är ju en socker reducerad ersättning för Betfor som endast behöver blötläggas i 10minuter...)

Mina hästar har funkat görbra på betfor men, nu tycker en tjej att jag helst tar bort den på ena. Hon tycker att han är för pigg vilket inte jag anser.
Han får i dagsläget ca 10 kg hösilage med TS 77% SRP 40 samt energi foder 6.9. Liten kompakt häst på ca 158cm. Något fet:angel:

Hit in tills har han fått 2dl betfor (uppmätt torrt) 1 dl mineraler och på sin höjd 1 dl havre.

Ska jag plocka bort betforen?

2dl betfor påverkar knappast hästen varken till temperament eller på hullet... Inte heller några enstaka dl spannmål. (om det inte handlar om en lite shettis - då kanske det påverkar lite)

Tror den där tjejen att det är pga den lilla mängden betfor som din häst är pigg?!

Nån som vet om detta även gäller Kwick Beet?? Eller är det enbart Betfor som funkar på detta sätt? (Kwickbeet är ju en socker reducerad ersättning för Betfor som endast behöver blötläggas i 10minuter...)

Jag är lite osäker men jag tror att det borde fungera även med det andra. Det borde vara fibrerna som ger den effekten eftersom de innehåller kolhydrater som bryts ner långsamt. Melassen som finns i vanlig betfor ger mest ngn liknande druvsocker effekt dvs snabbt ut i blodet men kortvarigt. Kwik Beet består vad jag förstår bara av just fibrerna.
Men som sagt är ej helt säker. Jag har försökt leta lite på internet men inte lyckats hitta ngt.

Har alltid gett våra hästar betfor för att hålla magen igång.
Dock fanns det en häst på skolan som jag gick på som inte tålde det.
Han blev jättelös i magen av det. Så det är nog individuellt

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 937
Senast: Krålus
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Relationer Hej alla kloka här på bukefalos! Jag har lite bekymmer som jag har svårt att reda ut själv, så det vore skönt med lite råd och tips av...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Alexis
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 019
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V