Sv: betesreglerare till fånghäst
Tävlar vidare? jag har uttryckligen och upprepat sagt att hobbyhästen inte verkar bekymras av detta. Högpresterande hästar VET man påverkas neg och hur av saltbrist. Det ingick/framgick i samma studie, och slutsatsen av den är att det är inte lämpligt att högpresterande hästars saltförsörjning är av bara saltsten.
Sen om det beror på att t ex hobbyhästar tål ett lindrigt saltunderskott eller om de helt enkelt avviker från vad man antar att det avgår via träck och urin, eller något helt annat låter jag vara osagt. Men när jag vägde L:s saltsten, så det var under boxvilan för fånget. Dvs jag kan garantera att han inte hade annan saltkälla än grovfodret och en mkt liten giva lucern samt det ytterst lilla salt han fick i sig via mineralerna. Och han täckte långt ifrån sitt underhållsbehov enligt de normer som finns.
Han har legat ganska stadigt i saltförbruk de ggr jag kollat, så oavsett så han täcker inte underhållsbehovet via NRC. Men han är varken död, uttorkad eller tycks på något vis må dåligt.
Så endera står han med låggradig saltbrist hela tiden, eller så har han ett lägre saltbehov än man antar. Samma sak gäller ju shettisen.
Jag anser dock att det är bra för t ex den som frågade i tråden, att det inte är säkert att en häst tillgodoser sitt underhållsbehov av salt (enl NRC) mha saltsten ens utan betesbegränsare. Så det är en bra ide att ha lite koll på det. Och då att av ngn anledning verkar många hobbyhästar som får i sig mindre salt än rek inte 'bekymras' av det. Sen vad man gör med det är upp till var och en.
Att Planck mfl böcker ändras är ju för att forskningen hela tiden går framåt, och även därför NRC t ex ändrar. Varje rekommendation är ju den som gäller med ledning av vad man 'vet nu'. Om X år kan man veta mer, och ändra rekommendationerna.
För några år sedan ändrade (höjde) NRC underhållsbehovet för unghästar vad gäller bla kalk och fosfor. Detta ledde till att man gick ut med det i Sverige med. Ffa fosfordelen är något som ifrågasätts, och man ska i Sverige faktiskt tillsätta en dokotorandtjänst för att forska på just fosfor och häst samt nöt.
Delar av bakgrund/motivering och målsättning: Fosfor är ett livsnödvändigt mineralämne men överutfodring av fosfor bidrar till övergödning av naturen. Nyligen har den amerikanska forskningsorganisationen NRC höjt rekommendationen vad gäller fosforbehovet för växande hästar, trots att underlaget för det inte är helt övertygande. NRCs rekommendationer är vägledande i en stor del av världen. Målsättningen med projektet är att öka kunskapen om fosforbehovet hos hästar och nötkreatur. På så sätt kan utfodringen optimeras så att överutfodringen av fosfor minskar utan att djuren drabbas av fosforbrist. Kontrollerade studier kommer att genomföras men material från djur i olika typer av djurhållning (exv. ridskolor, travstall, mjölkproducenter) kommer också att samlas in.
Nu har ju den där tjänsten inte tillsatts än (las ut ganska nyss), och det är ett tvåårigt engagemang, så återstår ju att se vad de kommer fram till. Men kommer de fram till att NRCs 'nya' rek är fel, så kan det om andra forskare kommer fram till samma sak osv leda till just ännu en ändring via NRC. Och/eller att Sverige frångår NRCs rekommendationer i ämnet. (Av ngn anledning skiljer sig NRCs och svenska rek lite åt, dock lite, ang underhållsbehov av protein t ex)
Så, att rekommendationer ändras är ju naturligt - och bra tycker jag, det visar att forskning och kunskap går framåt =)