betesreglerare till fånghäst

Sv: betesreglerare till fånghäst

Ja visst, det är möjligt att jag måste ta till den framöver, men i detta tidiga skedet, så mår min häst psykiskt bättre utan denna.... sen får tiden utvisa hur mkt gräs hon tål, hur stor hage hon kan gå i, och hur mkt den kommer att användas...

Jo, jag menade det inte riktat mot dig, utan mer generellt, för de som läser och 'är i valet och kvalet' hur de ska göra, att det kan vara värt att dels prova även om man har social, kliglad häst, och dels ge det ett tag.

Sen finns det hästar som aldrig accepterar någon form av betesbegränsare, och det ska givetvis slippa (och då får man flytta t ex om man inte kan erbjuda rätt bete/gräsfritt om det krävs).

Mina är lyckligast på gräs (minimalt) med begränsare, än i gräsfri utan. Men en annan häst kan vara mycket lyckligare i en gräsfri hage utan begränsare. Huvudsaken är ju att man lyssnar på hästen men samtidigt inte bara tycker 'går inte' och släpper på hejdlöst med gräs utan begränsare för det är det enda man har. Utan som dig helt enkelt då tar ett annat - fullgott - alternativ =)

LIA: Går er häst ute dygnet runt med betesreduceraren? Vi har betesreduceraren på vår häst i stort sett hela dygnet (undantag för när hon pysslas om och rids). Hon går i gräshage, med möjlighet att gå in i del av stallet där vi har halm. Hon verkar varken gå upp el ner i vikt så jag antar att hon får i sig det hon behöver. Får lite betfor varje kväll (även kiselgur och mineraler) annars inget mer än det hon får i sig av betet/halmen. Tycker hon lärde sig bra att äta med betesreduceraren och verkar inte lida av den, men funderar ändå på om det är "grymt" att låta henne ha den på jämnt. Anledningen till att vi har den på är att förra ägaren sa att hon gärna överäter (hade haft stel nacke vid ett tillfälle för några år sedan). Hos dem gick hon i grushage på dagen och inne på trov under natten, men vi har tyvärr inga grushagar. Veterinären rekommenderade betesreducerare på dagen och innan på halm på natten, men eftersom de andra hästarna går ute dygnet runt känns det bättre om hon kan gå med dem.

LIA: Går er häst ute dygnet runt med betesreduceraren?
I princip, ja. Dom går på utedrift.
Men det gäller alltså perioder när jag misstänker att fång kan komma p g av väder (= fruktan) etc eller då jag ser något misstänkt hos hästen. Nu har hon haft den på i stort sett hela året.

Vi har betesreduceraren på vår häst i stort sett hela dygnet (undantag för när hon pysslas om och rids). Hon går i gräshage, med möjlighet att gå in i del av stallet där vi har halm. Hon verkar varken gå upp el ner i vikt så jag antar att hon får i sig det hon behöver. Får lite betfor varje kväll (även kiselgur och mineraler) annars inget mer än det hon får i sig av betet/halmen. Tycker hon lärde sig bra att äta med betesreduceraren och verkar inte lida av den, men funderar ändå på om det är "grymt" att låta henne ha den på jämnt. Anledningen till att vi har den på är att förra ägaren sa att hon gärna överäter (hade haft stel nacke vid ett tillfälle för några år sedan). Hos dem gick hon i grushage på dagen och inne på trov under natten, men vi har tyvärr inga grushagar. Veterinären rekommenderade betesreducerare på dagen och innan på halm på natten, men eftersom de andra hästarna går ute dygnet runt känns det bättre om hon kan gå med dem.
Min minskar i vikt, om än mycket långsamt, men inte så hon blir mager. Det äter hon ikapp sedan när betesreduceraren är av.
Socialt finns inga problem, och hon äter (givetvis mindre tuggor) och dricker som vanligt samt slickar även saltsten med/utan vitaminer.

Så grymt ser jag absolut inte att det skulle vara, tvärtom. Det vore så mycket sämre att ha henne i box eller i frimärkshage etc. Betesreduceraren löser problemet helt enkelt.

LIA

Senast ändrad:

Hur kan den slicka salt med den på? Har då aldrig sett en kuse få ut sin tunga?

Varför inte reglera fodermängden o låta den vara utan när betessäsongen är över:confused:

Låter som den har fri tillgång emellanåt:confused:

KL
Min går nu utan då betet är sämre o den rids.... varje dag.

Nu har jag inte min dygnet om, men de lyckas gnaga på grenar med den (på något konstigt vis jag inte riktigt förstår), så teoretiskt tror jag de kan få i sig salt om de får en 'kant' på saltstenen. Däremot skulle jag inte vilja att det var så de skulle fylla sitt saltbehov, då ju studier visar att även utan begränsare så de allra flesta hästar fyller inte sitt saltbehov med sten. Om de då ska få i sig det med betesbegränsare är nog risken de 'ger upp' ännu tidigare och än mindre fyller behovet. (Även om de flesta hobbyhästar verkar klara sig bra ändå).

TACK LIA för ditt svar...det kändes skönt att höra. Vi ska testa att ha henne "lös" några timmar per dag framöver, men eftersom vi inte fick några raka svar, när vi köpte henne i början av juni, på vad hon ätit tidigare/hur länge hon gått i ev gräshage per dag mm känns det lite osäkert att "släppa henne lös" för mycket. Vi har, på gott och ont, bra beteshagar vilket hon inte verkar vara van vid. Vi får helt enkelt testa oss fram, men hon verkar trivas hos oss och det är ju ett gott tecken, social och supersnäll :D Att hon får i sig både gräs och vatten har vi sett, tog nog bara en dag innan hon lärde sig tekniken. Lite skavsår fick hon i början, men det löste vi med nosludd.

Att få i sig salt verkar inte vara några problem för min häst, men hon är inte tappad bakom en vagn. Om man säger så. ;)
Nu är det ju så, att materialet i betesbegränsaren endast är ett par mm tjockt, så det är inga problem för henne att få ut lite tunga, även om slickandet givetvis blir mindre effektivt. Men det är ju inte så att hon slänger sig över saltet när bb tas bort. :)

Vi använder salt och salt/mineraler i bunkar som är mer som pulver än sten.

Däremot skulle jag inte vilja att det var så de skulle fylla sitt saltbehov, då ju studier visar att även utan begränsare så de allra flesta hästar fyller inte sitt saltbehov med sten. Om de då ska få i sig det med betesbegränsare är nog risken de 'ger upp' ännu tidigare och än mindre fyller behovet. (Även om de flesta hobbyhästar verkar klara sig bra ändå).
Vilka studier? Själv tror jag att det enorma saltbehov hästar påstås ha, är en myt. Precis som så mycket annat inom häst. Det finns ett behov av salt, ja, men hur stort?
Det där med att hästar inte får i sig tillräckligt med salt, vatten etc måste vara mycket individuellt. Förutom hästindivid, miljö, hantering mm?

Det enda skav min kuse fått var från en rem som "vek ner" sig. I övrigt har det fungerat utan problem.

Jag tycker du gör rätt i att testa och låta henne gå utan bb periodvis, men var mycket observant på fångtendenser. Det verkar ju inte som om fång skulle vara problemet hos er, men i alla fall.

För att hålla vikten på "normalnivå" fungerar bb utmärkt.

LIA

Nu har jag inte studierna i huvudet, men man har alltså mätt hur mkt salt som avgår via svettning, urin och träck, och hur mycket salt hästen slickat i sig från saltstenen på ett dygn.
En annan studie är gjord på högpresterande, just för att se om de klarade att tillgodose behovet mha saltsten (svar nej, men de var som sagt högpresterande)

Ingick som en liten del i en större studie som eg handlade om att hitta det bästa sättet att ersätta saltförlust på distanshästar. Men man insåg då att extremt få hästar knaprade/slickade i sig så mycket från saltstenen att de täckte ens sitt underhållsbehov, dvs det som avgår via avdunstning, urin och träck hos en häst i vila.

Dock, having said that, så som jag skrev, hobbyhästar verkar inte få minsta märkbara besvär av detta underskott av salt (däremot mer presterande hästar). Men egentligen ska man ge salt i lös form i maten till alla hästar utom det fåtal som äter tillräckligt av saltstenen. Det finns ju för den delen individer som äter på tok för MYCKET salt med. Men generellt så.

Några mm, då har du en av de med tunnare botten antar jag? Min hinkmodell har 5 mm vid hålet. Sen som sagt de kommer åt att på ngt sätt gnaga grenar ändå, så de kan säkerligen få i sig salt med. Nu har jag inte dygnet om så saltproblemet löser sig själv då de har i runda slängar minst 14 h per dygn att obegränsat fippla med saltstenen.

Tillägg: Sen spelar givetvis maten in, olika kraftfoder har olika salt, man kan ge saltat eller osaltat hö etc. Men just nu talas det ju bete =)

Senast ändrad:

Ingick som en liten del i en större studie som eg handlade om att hitta det bästa sättet att ersätta saltförlust på distanshästar. Men man insåg då att extremt få hästar knaprade/slickade i sig så mycket från saltstenen att de täckte ens sitt underhållsbehov, dvs det som avgår via avdunstning, urin och träck hos en häst i vila.
Detta är helt enkelt inte logiskt! Inte om hästarna inte får i sig salt andra vägar. Och får dom det, så är ju studien helt meningslös.

Våra får aldrig salt på annat sätt än vad dom själva frivilligt äter. Tror nog att dom vet att täcka sitt behov. Precis som dom vet att dricka när det behovet finns. ;)

Några mm, då har du en av de med tunnare botten antar jag? Min hinkmodell har 5 mm vid hålet. Sen som sagt de kommer åt att på ngt sätt gnaga grenar ändå, så de kan säkerligen få i sig salt med. Nu har jag inte dygnet om så saltproblemet löser sig själv då de har i runda slängar minst 14 h per dygn att obegränsat fippla med saltstenen.
Bb:n tenderar att bli tunnar ganska snart för att sedan någorlunda stabiliseras vid 2-3 mm. Dvs, nötningen går långsammare då eftersom förstärkningen runt hålet nötts bort.

Tillägg: Sen spelar givetvis maten in, olika kraftfoder har olika salt, man kan ge saltat eller osaltat hö etc. Men just nu talas det ju bete =)
Våra får som sagt aldrig salt på annat sätt än vad dom själva frivilligt och medvetet sätter i sig.

LIA

I studien fick de inget annat salt. Och få hästar knaprade/slickade i sig nog för att ens täcka sitt underhållsbehov som sagt. Det ena försöket iaf gjordes på högpresterande travhästar, men som sagt, de kom inte ens upp i underhållsbehovet de flesta av de.

Sen om du tycker det stämmer eller ej är svårt göra ngt åt. Jag tror på det, samtidigt som jag som jag skrivit flera gånger anser att hobbyhästarna inte verkar 'lida' av en ev saltbrist.

Vad gäller saltreglering har jag både haft de som ätit saltsten som godis, som ätit ganska 'balanserat' men som vid kontroll av saltintaget legat under underhållsbehov, samt de som aldrig rör saltstenen. Samtliga har dock mått bra, därav att hobbyhästar som sagt tycks tolerera ev underintag mkt bra. (men det på en högpresterande antagligen riskerar att påverka).

Underhållsbehovet av salt är 50 mg per kilo kroppsvikt btw. För 400 kg blir det 20 gram salt/dag. När jag roade mig med att kolla Ls saltintag via saltsten låg han på i snitt 7 gram/dygn (det varierade en del, ena dagen 3 gram, nästa 15 osv). Ingen annan saltkälla, förutom det marginella saltinnehållet i silage och halm.

Jag ger dock honom inte lössalt/salt i maten då han som sagt verkar må utmärkt ändå.

Shettisen har ett saltbehov på ungefär 10 gram/dag. Vilket innebär att en tvåkilos sten ska gå åt på 200 dagar. Jag har haft honom sen mitten på december 2009, och den saltsten han då fick har han kanske ätit en fjärdedel av. Så inte heller han reglerar sitt saltbehov speciellt bra rent så.

Sen om du tycker det stämmer eller ej är svårt göra ngt åt. Jag tror på det, samtidigt som jag som jag skrivit flera gånger anser att hobbyhästarna inte verkar 'lida' av en ev saltbrist.
Som jag skrev, så är det inte logiskt. En häst som alltid tillför mindre salt än den gör av med?? Vad tror du händer då?
Antingen, har dessa hästar en saltdepå dom tar av och reglerar, eller så tillför dom salt i mindre men fler doser än vad studien visade eller så har studiepersonalen helt fel i sina beräkningar.
I vilket fall är studien i det fallet missvisande och därmed tämligen ointressant.
Logiskt, eller hur?

Underhållsbehovet av salt är 50 mg per kilo kroppsvikt btw. För 400 kg blir det 20 gram salt/dag.
Har bestämts av vem??

Shettisen har ett saltbehov på ungefär 10 gram/dag. Vilket innebär att en tvåkilos sten ska gå åt på 200 dagar. Jag har haft honom sen mitten på december 2009, och den saltsten han då fick har han kanske ätit en fjärdedel av. Så inte heller han reglerar sitt saltbehov speciellt bra rent så.
Eller så vet han mycket bättre än dina experter hur det ska vara . :idea:

Är vi fortfarande kvar i trådens ämne?

LIA

Jag håller inte med dig, men det är ingen nyhet och inte första gången =) Men det är omöjligt argumentera mot ett tyckande. Och det spelar heller ingen som helst roll vem som har rätt vs fel, eftersom vi båda två anser att saltsten räcker. Sen att två av mina INTE uppfyller sitt underhållsbehov av salt enligt NRC mha saltstenen, lika lite som X (minns inte hur många) i en specifik studie gjorde det är möjligen i dina ögon ologiskt, men likväl fakta för de individerna.

Likväl som den amerikanska studie jag nyss googlade fram där hästarna täckte sitt underhållsbehov av saltsten (i snitt) är fakta för de hästarna. Den studien jmf även intaget mellan lössalt och sten.

Antagligen spelar en massa saker in, inkl hur smakligt hästarna tycker salt/saltsten är.

Underhållsbehovet är enligt NRC, vilket också är det 'sveriges siffror' baseras på. Vill du förkasta NRC får du förkasta alla behovsberäkningar som finns för häst. Sverige är inte alltid överens med NRC, men generellt så ändrar NRC så ändras svenska rekommendationer.

Hur man löser intaget av salt vid betesbegränsare dygnet om och underhållsbehov av salt om man ska tillföra det i lös form är enligt trådämnet ja, då det var just en sådan fråga. Sen att du högg på att jag refererade en studie och nu inte kan släppa det är kanske inte helt i linje dock, men de flesta trådar spretar en del.

Senast ändrad:

LIA: Veterinären kunde vid besiktningen inte se något på hovarna som tydde på att hon haft fång och inte hovis heller, men jag antar att eftersom hon blivit stel i nacken tidigare så finns det en viss fångrisk...eller är jag helt på fel spår? Fick iallafall rekommendation att hålla koll på nacken och se till att hon inte gick upp i vikt. Vad är det mer man ska hålla kolla på för att upptäcka ev fång i tidigt skede?
Är nog lite extra orolig för att det ska hända något efter att vi miste vår första häst i våras, hon dog i sviterna efter en maginfektion/förstoppning. Kan fortfarande gå och fundera på om det var något jag kunde gjort för att förhindra det osv...även om alla jag pratat med säger att vi gjorde det vi kunde...

Fång kan vara svårt att säkert diagnostisera. Så fanns inga av dom gängse fångtecknen hos min häst första gången hon åkte på det. Det vi såg det på var "konstiga rörelser" rent allmänt vid förflyttning. Ingen riktig hälta alltså. Tillkallad vet trodde inte på fång.
Vi utgick ändå, för att vara på den säkra sidan, från att det kunde vara fång och "särade" på häsr och mat. Problemen försvann vilket var en första indikation på att hon haft fång, vilket hovis några månader senare kunde bekräfta.
Hon har haft "fångvarning" ett par gånger till sedan dess, alltid utan dom vanliga tecknen.

Om fång kan visa sig i nacken och inte i benen har jag ingen aning om. Kanske någon annan vet?
Rent allmänt kan man säga att just fång är ett område där man inte säkert vet så mycket men tror en hel del.

Med tanke på din förra häst, så tycker jag att man har rent samvete s a s om man gör vad man kan efter det som man själv och sakkunniga vet eller misstänker.

LIA

Underhållsbehovet är enligt NRC, vilket också är det 'sveriges siffror' baseras på. Vill du förkasta NRC får du förkasta alla behovsberäkningar som finns för häst. Sverige är inte alltid överens med NRC, men generellt så ändrar NRC så ändras svenska rekommendationer.
Nej, jag förkastar det inte, men man kan väl få fråga??
Samtidigt, så är jag väl förhoppningsvis inte ensam om att ha sett och hört experter ha fel? Jämför t ex Plancks foderböcker av olika årgångar.

Jag håller inte med dig, men det är ingen nyhet och inte första gången =) Men det är omöjligt argumentera mot ett tyckande.
Är väl inte så mycket tyckande som logik och fakta? Jag kan fråga en gång till: En häst som alltid tillför mindre salt än den gör av med?? Vad tror du händer då?
I min värld blir den hästen sjuk och dör så småningom. I "din" studie så tävlar dom tydligen vidare.
Alex, det är inte fel att ifrågasätta experter och studier, och fr a inte dom resultat och slutsatser som publiceras av div medier. Många är dom missförstånd och myter vi kunde ha sluppit.

LIA

Delvis KL

Vad gäller nacken så den ska fångnacken, dvs en depå med fett, är ju i sig en riskfaktor för att få fång vad det verkar. Inte själva nacken, men det som ligger till grund för att de lagrar in depåfett så.

och - nu är det helt ovetenskapligt här - men det fettet verkar vara hårdare när det är 'illa', och mjukare när det är bättre eller när det är på väg att försvinna (t ex under bantning).

Så är nog det som åsyftats, och där håller jag med om att det är en varning att det är fångrisk, även om det inte behöver 'blivit fång' än och att det är bra att ta bort hästen från t ex gräs/annat man tror är utlösande.

Tävlar vidare? jag har uttryckligen och upprepat sagt att hobbyhästen inte verkar bekymras av detta. Högpresterande hästar VET man påverkas neg och hur av saltbrist. Det ingick/framgick i samma studie, och slutsatsen av den är att det är inte lämpligt att högpresterande hästars saltförsörjning är av bara saltsten.

Sen om det beror på att t ex hobbyhästar tål ett lindrigt saltunderskott eller om de helt enkelt avviker från vad man antar att det avgår via träck och urin, eller något helt annat låter jag vara osagt. Men när jag vägde L:s saltsten, så det var under boxvilan för fånget. Dvs jag kan garantera att han inte hade annan saltkälla än grovfodret och en mkt liten giva lucern samt det ytterst lilla salt han fick i sig via mineralerna. Och han täckte långt ifrån sitt underhållsbehov enligt de normer som finns.

Han har legat ganska stadigt i saltförbruk de ggr jag kollat, så oavsett så han täcker inte underhållsbehovet via NRC. Men han är varken död, uttorkad eller tycks på något vis må dåligt.
Så endera står han med låggradig saltbrist hela tiden, eller så har han ett lägre saltbehov än man antar. Samma sak gäller ju shettisen.

Jag anser dock att det är bra för t ex den som frågade i tråden, att det inte är säkert att en häst tillgodoser sitt underhållsbehov av salt (enl NRC) mha saltsten ens utan betesbegränsare. Så det är en bra ide att ha lite koll på det. Och då att av ngn anledning verkar många hobbyhästar som får i sig mindre salt än rek inte 'bekymras' av det. Sen vad man gör med det är upp till var och en.

Att Planck mfl böcker ändras är ju för att forskningen hela tiden går framåt, och även därför NRC t ex ändrar. Varje rekommendation är ju den som gäller med ledning av vad man 'vet nu'. Om X år kan man veta mer, och ändra rekommendationerna.

För några år sedan ändrade (höjde) NRC underhållsbehovet för unghästar vad gäller bla kalk och fosfor. Detta ledde till att man gick ut med det i Sverige med. Ffa fosfordelen är något som ifrågasätts, och man ska i Sverige faktiskt tillsätta en dokotorandtjänst för att forska på just fosfor och häst samt nöt.

Delar av bakgrund/motivering och målsättning: Fosfor är ett livsnödvändigt mineralämne men överutfodring av fosfor bidrar till övergödning av naturen. Nyligen har den amerikanska forskningsorganisationen NRC höjt rekommendationen vad gäller fosforbehovet för växande hästar, trots att underlaget för det inte är helt övertygande. NRCs rekommendationer är vägledande i en stor del av världen. Målsättningen med projektet är att öka kunskapen om fosforbehovet hos hästar och nötkreatur. På så sätt kan utfodringen optimeras så att överutfodringen av fosfor minskar utan att djuren drabbas av fosforbrist. Kontrollerade studier kommer att genomföras men material från djur i olika typer av djurhållning (exv. ridskolor, travstall, mjölkproducenter) kommer också att samlas in.

Nu har ju den där tjänsten inte tillsatts än (las ut ganska nyss), och det är ett tvåårigt engagemang, så återstår ju att se vad de kommer fram till. Men kommer de fram till att NRCs 'nya' rek är fel, så kan det om andra forskare kommer fram till samma sak osv leda till just ännu en ändring via NRC. Och/eller att Sverige frångår NRCs rekommendationer i ämnet. (Av ngn anledning skiljer sig NRCs och svenska rek lite åt, dock lite, ang underhållsbehov av protein t ex)

Så, att rekommendationer ändras är ju naturligt - och bra tycker jag, det visar att forskning och kunskap går framåt =)

Tävlar vidare? jag har uttryckligen och upprepat sagt att hobbyhästen inte verkar bekymras av detta. Högpresterande hästar VET man påverkas neg och hur av saltbrist.

Där tycker jag du motsäger dig själv i från dina trådar och ständiga inlägg där du hänvisar till din egen motsatts.

Salt är liksom vatten mer än "bara" vatten och salt. Överskott av salt leder ofelbart till vätskebrist, underskott leder till uttorkning.

Personligen tycker jag det är felaktig information när man kopierar långa stycken från studier och samtidigt framhäver det som egen kunskap.

Du har tyvärr glömt bort att redovisa mängder med annan mineral som skulle uppfattas som kunskaps givande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10