betesreglerare till fånghäst

Sv: betesreglerare till fånghäst

Kan bara hålla med i det AW säger... Hade hon 10 graders rotation på bara en hov eller var det på flera? Sänkningar?

10 graders rotation är ju ganska mycket... Du ska nog räkna med en lång konvalecenstid, så jag tycker nog som Alex att du ska se över boxplats redan nu. Jag har svårt att tänka mg att din häst kommer att bli friskförklarad vid nästa återbesök.

Precis som Bettysmatte tror jag också på foderfång, släpper man en redan överviktig häst på bete så är ju fångrisken extra stor.

Det var jätte skönt att få komma iväg. Men hovslagaren trodde att det skulle gå bra det här.. Det kommer självklart att ta tid, men bara hon inte lider av det är jag beredd att satsa allt jag kan :)

Ang. boxplatsen där.. Jag ska ringa lite telefonsamtal i morgon (nu ska jag bara duscha, äta och sova) Jag har en ny boxplats, men måste få så jussan kan få sällskap. Ska prata med en kompis och höra hur hon tänkte göra med sin. Ev om hon ville ta hem henne så kan jag självklart fixa allt så behöver inte hon känna att hennes hästledighet vart förstörd. Ska även ringa och prata med hon jag lånar boxen av hur länge till jag kan få låna den. Men hon ska ev ta hem sin häst i mitten av augusti. Då har jag ca 3 veckor. men kan hon tänka sig att ha sin på bete en vecka till så är ju det kanon. Det löser sig nog.

Ang vad hon väger. Jag vägde (tyvärr) inte henne inne på kliniken. men om man ska lita på måttbandet så väger hon nu 467kg ca + - några kilo. Vet inte hur pålitliga dom är.

Tog ett tag innan jag införskaffade mig måttbandet.. men vet. trodde hon vägde runt 500-550 kg..

Jag tycker hon ser OK ut nu, men lite till ska nog bort + att vi får bygga muskler när hon väl får tränas igen. Jag varken tävlar eller tränar något speciellt. Men hon ska få muskler nog att orkar bära sig själv och mig :)

Ursäkta om jag låter jättenegativ nu, men du måste inse att du behöver box MER än en månad. Du kommer inte åka in på återbesök och komma hem med en häst som kan gå ut i hagen, tyvärr. Utan även i allra bästa fall på återbesöket så kommer du komma hem till mer boxvila. Därför jag tryckte på stallplatsdelen, att ordna en 'permanent' uppstallning redan nu, som du har minst året ut så att säga.

Får jag nyfiket fråga var du varit (du kan PM:a om du inte vill skriva här). Är INTE för att 'såga' eller nåt, utan jag är bara nyfiken iom att den gipsades. Min L fick också gips nämligen en period, så nyfiken om du varit på samma klinik/samma hovslagare? =)

Jo 10 grader är lite mer än normalt.. Så det är säkert minst ett års tillfrisknad. Återbesöket är mer för att se hur allt går. Om det skett några förändringar.

Vi har en jätte bra Hovslagare(på kliniken som vi har haft tidigare), som förklara jätte mycket, och visade bilder på röntgen plåtarna och visade jämförellser med andra, som har haft värre.

Jag gråter inte blod för att jag inte får rida på länge. Visst det är tråkigt och man blir grymt sugen när man ser stallkompisarna skritta iväg på en mysig skogstur. Men jag överlever. min häst är så otroligt tillgiven när man pysslar med henne. Så bara att stå och mysa lite är underbart.

Vi har fått info om vad som gäller.. orkade bara inte skriva allt :)

Nej nej, jag tar det inte negativt.. jag förstår att det kommer ta låååååååång tid det här. Om vi har tur.. och då ska vi ha tur så kan hon ev. gå ut i liten sjukhage om några månader. Som jag skrev i inlägget till någon annan så är ju återbesöket bara för att se hur det går. om vi har fått några förändringar osv..

Kan skriva i pm vart vi var.. är osäker på om man får skriva här :)

Det var mer på den ena än den andra. men som tur var inga sänkningar :) Hoppas hoppas hoppas det inte blir det

Skicka gärna PM. Fast, nu kanske jag ställer jättekorkad fråga, vi slapp ju som sagt som tur är rotation/sänkning, men borde inte återbesöken vara till för att försöka korrigera tillbaka hovbenet med sen? Alltså via verkning/skoning.

T ex Forest och bettysmattes hästar har ju haft rejäla rotationer, men som idag uppvisar normala röntgenplåtar. Jag trodde man alltid strävade efter att återfå normalt läge, genom just verkning/beslag (naturligtvis under lång tid, går ju inte bara pang poff 'fixa' tillbaka det)

Skönt att höra att du är införstådd med att det kommer att ta lång tid, för det gör det. Min häst hade 15 resp 10 graders rotationer och även sänkning på vf (den som roterat mest). Vi fick väldigt strikta restriktioner av hovslagaren (som även är klinikhovslagare), och det är dessa som jag följt hela tiden. Efter ungefär 9-10 månader fick jag börja sätta igång väldigt försiktigt, men sedan kom snön och isen och vi började inte komma igång förrän i mars i år. Min var på klinik i februari förra året, så det har alltså tagit drygt ett år. Det har varit en lång resa för oss, med mycket oro och tvära kast mellan hopp och förtvivlan. Vår jobbigaste period hade vi nog förra sommaren, när hästen fick två hovbölder (en i var hov) tätt efter varandra. Det blev täta resor till klinik och till hovslagaren i en period där.

PMa gärna när som helst om du undrar något, eller om du har några funderingar som jag kanske (:)) kan svara på!

Jag tror att hon har varit till det ställe där du iaf varit kund;) (Jag också med fånghäst)

Kan bara berätta att min häst blev helt knäckt av att gå med betesreducerare. Hon kunde inte äta (förståss) det lilla gröna gräset hon gick i, hon kunde inte klia sig själv när insekterna bitit, å hon kunde inte var socialkliig med polaren sin :( Så, hon bara stod o hängde o va helt knäckt!!

Bättre för henne är att vara i en helt gräsfri hage, och kunna äta hö när detta serveras, klia sig när det kliar och även vara lite social o klia på polaren/få kli av sin polare...de stunder han fick vara hennes sällskap.

Så, min betesreducerare hänger till ingen nytta nu.
Har börjat låta henne äta lite strån och det verkar funka fint hittills.
Värst är ju bromsen som gör att det blir konstant rörelse, bock o galopp i den lilla hagen hon har.
Så därför står hon inne från 09,00 - åtta-nio på kvällen pga detta.

Har du en häst som är mkt social o kliig med sina polare, så kanske inte betesreduceraren är någon hit...värt att tänka på...

Jag skippade också betesreduceraren eftersom det inte funkade på hästen. Det fick bli hage anpassad efter hästen i stället.

Skicka gärna PM. Fast, nu kanske jag ställer jättekorkad fråga, vi slapp ju som sagt som tur är rotation/sänkning, men borde inte återbesöken vara till för att försöka korrigera tillbaka hovbenet med sen? Alltså via verkning/skoning.

T ex Forest och bettysmattes hästar har ju haft rejäla rotationer, men som idag uppvisar normala röntgenplåtar. Jag trodde man alltid strävade efter att återfå normalt läge, genom just verkning/beslag (naturligtvis under lång tid, går ju inte bara pang poff 'fixa' tillbaka det)

Ja, precis.. det är så jag har förstått det. återbesök för att se vad som har hänt/inte hänt och korrigera så det blir bra :) fast det kommer ta tid så klart.. lååång tid

Senast ändrad av en moderator:

Ojojoj, ni skriver så mycket att jag knappt hänger med att svara :) Men summan av kardemumman.

Det kommer ta otroligt låång tid innan hon är OK.. men en fånghäst är alltid en fång häst och ska behandlas där efter.
Jag gör allt jag kan för att hon ska få det bra.

Måste fråga er hur ni gjorde med att "kapa" tån så att säga? Vet. jag hade ute sa att jag inte skulle göra det på ett bra tag, medan min hovslgare som jag har vanligafall tyckte det var jätte konstigt att jag fick dom instruktionerna?

Känner mig jätte förvirrad ang det. och hoppas verkligen inte att det är orsak till att hon fick så pass mycket vridning som hon fick :(

Tån kapades 3 dagar in i akut anfall, när han mha butta kunde förmås lyfta fossingarna. Det var ordinarie hovslagartid då, därför det blev just tre dagar. Hovis jobbade så fort han kunde, mkt vilopauser och 'skit i finishen'. Tårna kapades in till lamellranden och 'tvärt' på alla 4.

Klinikhovslagare konstaterade en vecka senare att han inte behövde göra ngt med hovarna för de var 'utmärkt verkade, precis som de skulle vara'.

DV som var ut akut rekommenderade att 'korta och tvära tårna så fort det är möjligt och hästen tillåter'.

Så här var det unisont att tån skulle kapas, min egen hovslagare ansåg det med, så om så inte DV sagt det hade han sagt det när han kom.

Samma sak med mitt fbl, när hovis var ute och inte kunde utesluta fång, skorna rök och tårna kapades just IFALL det skulle vara fång.

Har du en häst som är mkt social o kliig med sina polare, så kanske inte betesreduceraren är någon hit...värt att tänka på...

Jag tycker man ska prova ändå (om man nu inte har gräsfri hage såklart!), och ge det lite tid. Nu säger jag inte du gjorde det, men det tar ett tag för vissa att acceptera, och man kan få prova olika modeller.

Men mina sociala klimonster har inga problem med sina betesreducerare, och de leker och busar och 'kliar' med dem på. Dock, tog ett bra tag för L acceptera sin, och lääänge så om han visste man tittade så hävdade han att det gååår inte att äta.

E accepterade aldrig hinkmodellen, punkt, men accepterade omedelbart greenguarden, trots att det tog några dagar innan han trots idoga försök fick i sig ngt.

Idag accepterar de sina betesbegränsare fullt ut, tack och lov då det för dem är skillnaden mellan 10 * 10 meter tråkhage eller stor hage. (Ja nu-nu står de i minitråkhage utan gräs, utan begränsare och äter halm och silage, men det är ju pga L:s konvalescens)

Ja. Min hovis sa att man skulle ha kapat dom ganska så snart efter att hon fått fången. Nu hade min skrutt väldigt ont. första tiden. Hade hon inte reagerat så pass bra dom första dagarna hade vi fått ta bort henne. Har aldrig hört en häst kvida. det var hemskt.

Men åter till att kapa hoven. Jag rådfrågade med min vet. som sa att jag skulle vänta. Och när vet. var ute då min häst var jätte förkyld (ev. bihålsinflamation) så fråga jag även då. Men fick svar att vänta..

Tog lite mer än en månad innan dom sa att jag kunde ta ut hovis som verka. men dom tyckte inte att jag skulle ta henne till klinik och röntga. Men hovslagaren tyckte det, så jag kände att jag lyssnar lite extra på min hovis och ringer kliniken. Sagt och gjort. nu står vi där vi står och makar oss en dag i taget framåt.

Är i övrigt jätte nöjd med vet. som jag har haft. Hon har varit trevlig och svarat på dom frågor jag haft.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10