betesreglerare till fånghäst

J

JusticeGirl

På torsdag ska jag till Klinik och kolla hovarna på min älskade skrutt som har stått på boxvila i lite mer än en månad nu, pga. fång!

Ni som har fång hästar! Hur har ni gjort när det är dags att gå i hage igen.

Liten sandhage har jag fått order om, men det växer massor av gräs runt om, tänkte att jag kan klippa ner det så gott jag kan, men jag får omöjligt bort allt.

Funderar på att köpa en betesreglerare.

Runt 1 augusti så ska jag även byta stallplats, då boxen jag lånar nu, bara är tillfällig. Och hästen som står där kommer ev tillbaks då.

Nya stallet har inga sandhagar, men det är nästan inget gräs i hagen. Går det mån tro att ha en betesreglerare där. Begränsa utrymme är plätt lätt att fixa..

Vad innebär belastningsfång? Min häst var ganska.. okej, väldigt överviktig när hon fick fång. det är ett varmblod på 12 år, som aldrig har haft fång tidigare.. kan det vara pga. att hon var överviktig??

Hon har gått på lösdrift senste året och jag har tyvärr inte haft möjlighet till att rida så mycket lite pga. jobb, hästen har haft problem med ryggen osv..

Tacksam för svar :)

Sv: betesreglerare till fånghäst

Jag skulle inte våga gå över direkt från grushage till gräshage även om hästen har betesreglerare. Har du möjlighet att vänja in hästen på lite gräs innan du flyttar? Jag har min fånghäst i paddock större delen av dagen. Började med att ha henne i liten gräshage i ca 15 minuter och har sedan ökat på med 5 minuter om dagen. Nu går hon en och en halv timma.

Du kanske kan hitta en medryttare som kan hjälpa dig att motionera din häst?

Jag skulle inte våga gå över direkt från grushage till gräshage även om hästen har betesreglerare. Har du möjlighet att vänja in hästen på lite gräs innan du flyttar? Jag har min fånghäst i paddock större delen av dagen. Började med att ha henne i liten gräshage i ca 15 minuter och har sedan ökat på med 5 minuter om dagen. Nu går hon en och en halv timma.

Du kanske kan hitta en medryttare som kan hjälpa dig att motionera din häst?

Mm, ne, direkt vågar jag inte heller.. jag är jätte feg med att hon ska börja äta näringsrikt hö igen till och med, vill verkligen inte att hon ska få ett återfall.

Ska prata mer med stallägaren på torsdag/fredag när vi har varit på kliniken :)

Jag hoppas kunna motionera henne själv mer nu, när det mesta har lagt sig. Har svårt att hitta någon som passar att hjälpa mig att rida henne. Hon är lite speciell :) Men jag får se till hösten, skulle underlätta att få hjälp någon dag i veckan =)

Jag har en fånghäst och jag har ingen sandhage...
Min har betesbegränsare (Gl*bus). Hon går ut 2ggr om dagen i nerbetad gräshage. Ibörjan gick hon ut KORTA stunder. Ca 10min morgon och 10min kväll. Sedan fick hon gå ut 10min lunch också...

Här är hennes schema

Morgon 5.30 lite frukosthö
ca 6.15 på med betesbegränsare och ut.
10.00 in på liten ruta 5*5m en tuss halm.
Lunch 12.00 Lunchhö å mer halm om den är slut
ca 14.00 på med betesbegränsare och ut
ca 18.30.20.00 in på liten ruta 5*5m + halm
Kväll 22.00 lite kvällshö och halm :)

Min häst hade ett väldigt lätt fånganfall och har tillgång till mat dygnet runt. Hon får i sig mat med betesbegränsaren. Men inte speciellt mycket med ett hål som en 5krona:grin:
Hon äter ca 5kg hö/dag och så mycket halm hon vill. Vilket är så lite hon bara kan för hon är en riktig finsmakare:p
Damen ifråga är en Lite grövre haflinger (D-ponny)

Det blir mycket passande, men jag tycker du ska vänja in långsamt, gärna korta stunder utspritt över dagen (med betesbegränsare såklart) i gräshage:)

Tackar tackar för tipset.

Lätt riktigt bra :)

Du kan även skära till en iläggs skiva till betesbegränsaren Jag har olika till min häst, med olika stora hål samt en som helt hindrar henne från att beta. Glasskartongslock är bra. Se bara till att din häst inte kan få av sig betesbegränsaren. Sätt en grimma utanpå.

Okej :) tack för tipsen

Vart kan man köpa bäst betesreglerare? Visst finns det olika sorter?

En kompis till mig hade betesreglerare till sin häst, men den åkte av hela tiden. han drog av sig hela grimman

Bäst" Det beror nog på vilken häst man har och hur mycket gräs man vill att dom ska få i sig...

Jag är jättenöjd med min, och hästen är jätteduktig på att få av sig grimmor och fluhuvor i hagen... Men den här sitter kvar:D
De är hinkmodell från Gl*bus... Med hårdplast i botten.

Tror den är ganska vanlig,
den här är också ganska vanlig- Gre*nGua*d, men de säger att hästarna får i sig rätt mycket mat med dom, och vet några som fått skavsår av den... Själv vet jag inte har aldrig provat den:p

Om du är orolig för hö och inte har sockeranalys kan du blötlägga hö innan du fodrar. Ett mål är bättre än inget. När jag gjorde det förra sommaren så stabiliserades min häst sig nästan direkt. Har min nu sommaren efter i nerbetad gräshage modell mindre vilket gått bra. En liten nerbetad hage ger ju mindre gräs än en stor. Välj någonstans i hagen som det ser ut att växa dåligt. Betesreducerare provade jag men efter att han hade sönder två munkorgar, den första efter mindre än en timme andra dagen, tyckte jag inte att jag vågade lita på det skulle funka. Den första var han mest intresserad av att reta dom andra hästarna. Men vet att det funkar bra för många. Var hellre för försiktig, inte kul om det skulle bli bakslag. Om hästen nu hade belastningsfång så kan den ju vara mindre känslig för gräs men jag skulle inte chansa på det. Antar att den fortfarande är överviktig så begränsat mattintag borde vara att föredra. Även där kan det hjälpa att blötlägga hö.Hoppas att röntgen går bra.

Jag tror inte att din häst har belastningsfång. Antagligen var övervikten bidragande orsak till foderfång.

Ska bli intressant att höra hur hovarna ser ut - hoppas att du uppdaterar efter klinikbesöket!

Det höet jag har nu har låga värden, så det är jag inte orolig för. men får ta reda på vad nya stallets hö har.

Vet inte om det är belstningsfång hon fick. Hur vet man vilken fång dom har fått?

Men eftersom min häst var väldigt överviktig så tror fler att det är belstningsfång. Usch, jag skäms nästan över att hon blev så tjock!

Bilder på min prinsessa (länkar)

http://Lunatica.bilddagboken.se/p/show.html?id=464457096&directlink=1
Bilden tagen i början av året. När första gräset hade kommit

http://Lunatica.bilddagboken.se/p/show.html?id=464457691&directlink=1
Bilden tagen nu i Juli månad

Självklart ska jag uppdatera :)

Som jag skrev i ett inlägg nyss, så vet jag inte vilken fång hon har fått..

Hon var väldigt överviktig.

Hon har gått på lösdrift senaste året och har bara ätit hösilage. Hon har fått lite kraft (havrefri musli)(½dl) efter ridtur.

Fång är en otroligt svår sjukdom :/

Men jag lovar att uppdatera på torsdag :):)

Fast man har oftast inte sockerhalten, utan "vanliga" analyser brukar bara visa energi, protein och mineraler.

Belastningsfång är väl egentligen väldigt ovanligt, vad jag förstår. Drabbar väl mest hästar som är halta på ett ben av någon anledning och sedan överbelastar det andra benet pga detta? Jag skulle anta att det är foderfång och behandla hästen därefter!

Min granne har en häst som blev jätte sjuk nu har hon munkorg på, hästarna får inte i sig så mycket gräs då (: är de lite gräs så funkar nog munkorg

Okej, Ja. vi får se vad vet säger på torsdag. Dom borde kunna hjälpa mig med hur jag ska gå vidare med henne

Fettvävnad kan orsaka en ändring av metabolismen och på olika sätt göra den mer känslig för tex gräs som fångframkallare. I så fall är det inte belastningsfång. Sedan kan den ökande tyngden troligtvis också bidra en del så att den blir ännu mer känslig och har svårt för att stå emot anfallet.

Ofta är det svårt att veta vad som orsakade anfallet.

Vår fångis går på utedrift med Globus betesreducerare. Fungerar utmärkt, även om man måste reparera denna ibland.
Green Guards fungerar inte alls.
Tänk på att ha stor storlek på munkorgen.

LIA

Som lovat så kommer en liten redovisning :)

Säger först!! Äntligen hemma!! Vilken dag!
Var med Jussan på kliniken. Röntgen av hovarna visade att hon har en 10 graders hovbensrotation, och lite döda lamellerlager(tror man kan förklara det så)

Vet. tyckte också att hon har ganska så kraftig fångsynthom. Jag tycker det har varit jätte svårt att se det. Så det var jätte skönt att få komma till vet. som ser det man själv tyvärr blir lätt hemma blind med.

Men eftersom våran favorit hovslagare var där så verkade han hennes hovar fint och nu ska hon stå med båda framhovarna i gips i 4 veckor.

Efter det blir det återbesök för att se om det har hänt något. Under dessa 4 veckor är det strikt boxvila som gäller.. hoppas bara vi kan ha kvar boxen så länge! Då vi bara har lånat en box i stora stallet för att hon ska få sällskap. Annars har vi ett annat stall vi kan ställa oss i, men det är lite osäkert med sällskapet där..

Hon ska även forsätta få Finadyn ett tag till :)

Ja, vad ska man mer säga.. Känns riktigt skönt att vi åkte dit och kolla hur läget var. tyckte alla där var jätte trevliga :)

Vad skönt att ni kom iväg till kliniken och du nu fått svar. Men väldigt tråkigt du skulle behöva få de svar som du fick =( Men jag ska hålla tummarna benhårt för er, kollar du i t ex fångtråden hittar du exempel på hästar med kraftiga rotationer som 'kommit tillbaka', iofs efter lång tid och rejäla insatser från ägarna.

Jag tycker du ska försöka lösa boxfrågan redan nu. Det är ju superviktigt hon står på strikt boxvila, och du kommer behöva boxen efter återbesöket med, det är ju en lång boxvila/boxhage med bra underlag ni har framför er, så försök lösa så du vet att du har box X månader framåt när du behöver det. Alt är ju att du om det är enda lösningen stallar upp henne någonstans där det finns en annan långtidskonvalescent.

Nyfiken på vad hon vägde btw, du nämnde tjock/övervikt innan, och har ni fått bort det mesta eller är det bantning som gäller framöver med?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10