betesreduserare?

Lydia

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hur "greenguardkopian" från Wi**ab funkar? Den i textil (finns på deras hemsida under Häst- Grimmor-övrig).
Jag har använt greenguard på min häst förra året, men hon blev så sur för att hon inte fick in något gräs knappt. I år har hon klarat sig från att bli för fet tills nu. Nu är hon däremot fet igen, och behöver greenguard eller liknande. Gjorde ett större hål på hennes GG, och då accepterade hon den bra. Men lyckades ha sönder den första dagen (har lagat den nu, och det verkar hålla). Skulle vilja ha en betesreduserare som hon kan dricka i vattenkoppen med (GG är gränsfall, vill inte att hon ska fastna i pinnen i våran vattenkopp i hagen. Är en sån där större vattenkopp med en pinne istället för "tunga").

Iaf, den från Wi***b verkar vara liten i storleken? Har provat en cob på henne men den var för liten? Verkar lite joxigt med den där metallringen? Undra om hon får in tillräckligt med gräs för att inte bli sur.. GG funkade ju mkt bättre när hon fick lite större hål för gräset. Reduserar iaf en hel del gräs trots extra stort hål.

Vet att man kan göra egen också, men minns inte vilken tjocklek man skulle ha på plasten, och exakt hur man skulle göra masken. Vet inte om det skulle funka bättre med vattenkoppen med en hemmagjord, är ju på gränsen med GG så det borde ju funka bättre om man gör den smidigare själv.

Sv: betesreduserare?

Jag har Bio***abs Greenguard (ca 500:-) och är jättenöjd med den. Tre olika hästar har haft den och det har funkat bra. Bara en har lyckats plocka av den ca 10 gånger innan hon accepterade.
Sen har min inackorderade beteshäst en greenguard från sh**e (ca 269:-) som sitter som en spann/strut på huvudet. Det tog två dagar innan hästen började äta med den på och den får i sig mer än med den första gg jag nämnde nu när han äter så fint.
Den du funderar på är väl den jättebilliga i nylon? JAg funderade på den förra året, men blev avrådd, då alla hästar som hade den hade kunnat äta som vanligt med den.
Skulle du inte kunna sätta en stor balja/spann vid vattenkoppen så att din häst kan dricka ur den? Mina väljer alltid spann framför vattenkopp.

Alanis

Sv: betesreduserare?

Jag har såklart satt hink med vatten så hon kan välja, men det är rätt mkt bök med det så det vore skönare om hon kan dricka ur vattenkoppen.

Det är en riktig greenguard (500 kr) som honm haft, men den har varit för lite hål i som sagt.
Den billiga i textil verkar svårt att gå igenom gräset, så det är snarare att hon skulle få för lite gräs, än för mkt, som jag funderar på. Det är ingen fara om hon får i sig lite mer gräs, det blir ju iaf mindre än utan gg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 510
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama