Betesreducerare

Sv: Betesreducerare

Kl
Ni pratar allihop om munkorg, men jag vill ha reducerare- att det tar bort gofflandet.

Min ena blev apatisk av GG, men har sedan gått med Källkvist reducerare med remmar, men remmarna tar stryk efter ett tag. Inget skav eller nötning på tänderna. Den verkar nu inte gå att få tag i.

*Nu när betet är tidigt o frodigt får båda ha på sig beroende av hur läget är. hur länge de ska gå, betesvolym o motion. Jag har delat upp betena i 7-8 delar.

de har i år fått gå först där de växer sämre där de tidigare gnagt helt rent o där det nu funnits tovor som de sedan inte äter när det är övervuxet. jag får ett jämnt bete.

Butiken på söder i Sthlm hade förra sommaren en bättre variant än munkorgen från Gl...s. för de som får äta, men inte frossa. hör med dem.

Tror inte att du behöver vara rädd för fång om du rider henne hela tiden.

det man kan o bör göra är att banta dem INFÖR betet o sedan efter- ingen bestående fetma. så funkar ju det i naturen o de svullar för att de ska producera mjölk till fölen som "ska" födas varje vår. Genetiskt betingat.

hingstar har sällan ro att bli feta o val. är inte naturliga- eunucker.

Senast ändrad:

Axel - För mig blir/är munkorg reducerare - effekten här med munkorg blir samma som du beskriver med den med bara remmar.
Tror iofs alla modellerna som är omtalade kallas just för betesreducerare, en munkorg stänger ju igen munnen på ett helt annat sätt. Men för att förtydliga så skriver jag munkorg menar jag någon av de otaliga modeller av betesreducerare som finns, oavsett om de är designade som mer en munkorg eller något annat.

Egna, vänners och vad som skrivits här och på andra forum genom åren. Så det blir ganska många hästar som antigen mått dåligt, fått problem med tänder och skav, eller oavsett ätit för mkt och blitt tjocka/fått fång ändå. Därför tycker jag inte munkorg skall vara en enkel lösning och inte det första man tar till.

Intressant. Undrar om man skulle kunna se någon röd tråd om man roade sig att studera underlaget (hästarna och ponnyerna), för i min bekantskapskrets finns inte en enda som fått problem med tänderna. Skav har förekommit inledningsvis eller med vissa modeller, men alltid gårr att lösa. Däremot är att de äter för mycket ändå vanligt förekommande, dvs munkorg löser inte grundproblemet (att hästen inte kan gå på bete/gräs utan att bli fet), men kan vara en del i lösningen att ge hästen en så okej sommartillvaro som möjligt. T ex då som jag gör, del av dygn i hage med nästan inget gräs och munkorg och del av dygn i grushage.

Här är inte alternativet grushage med fri tillgång tyvärr - då skulle jag lätt välja det. Utan alt är grushage med små portioner som äts upp fort. (Det är inte ett sommarproblem just det, utan ett året om problem). Så "bara" att de åtminstone X h per dygn kan gå med näsan i backen och födosöka gör en ENORM skillnad för dem. Och där är munkorgen en förutsättning för åtminstone en av dem. Men min/a accepterar som sagt munkorgen.

Att det tar en vecka innan de är invanda ser jag inte som något större problem, under förutsättning att de endera är lindrigt besvärade, eller att det succesivt invänjs (dvs det är inte okej en häst står apatisk och/eller stressat springer omkring i en vecka). Min shettis accepterade som sagt aldrig hink, minns inte hur länge jag provade men mindre än en vecka - det var så tydligt att han verkligen, verkligen hatade den "på riktigt". Så han fick en annan som han accepterade närmast direkt.
Den stora var hemskt frustrerad och stressad första dagen, provade apati andra dagen och tredje dagen så om "någon såg" körde han ynk och apati, men när ingen såg gick han och betade ;) Efter en vecka var han helt tillfreds med munkorgen. Även han föredrar dock greenguard, så både får om/när de har munkorg ha just greenguard.

Men jag ställer ju lite några dagar - en veckas obehag (apati, frustration etc - naturligtvis då som beskrivet ovan med måtta, inte dygnet runt etc) mot fångkonvalescens och det obehag etc det innebär.

Att tejpa igen, menar du tejpa igen den HELT då? DET har jag aldrig hört om och det låter skitelakt! Jag limmade "igen" shettisens greenguard dock, så det blev TVÅ springor bara istället för alla som är från början. Inte för han inte skulle få i sig något, utan för att begränsa tillräckligt så han fick i sig lagom. Han kunde äta silage med den "igentejpade" munkorgen, så handlade absolut inte om att begränsa så inte fick i sig ett strå. Av samma anledning skulle jag aldrig ha en häst som inte lärde sig (efter invänjningsperiod som inte bör vara längre än några dagar) tekniken med munkorg på gräs. Det är elakt att "ställa hästen i maten" utan att den kan få i sig det.

Vi grusade ju förra året, och än är den gräsfri, men det var ganska gediget förarbete och det var närmast gräsfritt innan. Dock ser jag ju på t ex stallplan som grusades i samma veva hur mycket gräs det växer, så jag bävar lite. Min "dröm" är att kunna grusa hela stora hagen (då skulle jag få en gigantisk paddock med *s*) - men det är ju det där med pengar med. Stora hagen var gräsfri hela förra sommaren, men när det exploderar på våren går gräset ofelbart upp i ledning åtminstone ett tag. (Minimalt med gräs, men det spelar ju ingen roll). Där åker munkorg på (förr munkorgar, men kan inte munkorga shettisen nu - inte när han går med unghingsten, han måste kunna bita tillbaka anser jag).
Målet är dock de ska gå på "stampat jordgolv" - utan gräs och munkorg. De pillar runt och går och letar enstaka grässtrån och får födosöka utan att få i sig någon mängd som är farlig. Där mår både jag och de bäst =) Men att ta sig dit, och ge ett så stimulerande liv tills dess så är jag tacksam för munkorgen - även om de egentligen fungerar kasst på mina då de äter så ohejdat. Men det hindrar att de får i sig det hyperkorta, livsfarliga gräset.

Jag kan köra paddock paradise i meningen att de som ska äta kan gå i mitten - fast här uppskattas det inte utan hoppas tillbaka till bantarhagen efter några h - ibland inte helt talangfullt och med rivet stängsel som följd. Så jag klurar just nu på annan lösning. (Unghingsten dör ju inte av att inte äta gräs, men han kan och jag låter honom gärna äta gräs i begränsad mängd)

Jag har det på båda mina hästar (ponnyer), den gamla för att hon måste och unghästen i förebyggande syfte. När det gäller den gamla har hon haft fång och hon är ordinerad det av veterinär hela sommaren. Hon har själv lyckats få upp ett större hål än vad det var från början, så hon får i sig mat och hon får vara ute med de andra hästarna, annars hade hon fått gå själv i en liten gruspaddock och det hade inte varit något värdigt hästliv för en häst som förut kunnat ha långa somrar på bete. Hon har bara lyckats få av sig den vid ett fåtal tillfällen, och hon är absolut inte störd av den.

Unghästen har fång i familjen, och har haft en besvärlig övervikt släpande efter sig fram till nu, då uppfödaren överfodrade henne i flera år. Hon kommer bara ha sin fram till midsommar/när gräset inte är riktigt lika näringsrikt. Hellre munkorg ett par veckor nu än en fångattack på en treåring, det tycker jag är ganska givet.

Av förståeliga skäl kan jag inte motionera mina hästar mer än vad jag gör, treåringen motioneras tre-fyra gånger i veckan och mer skulle vara galet på en så ung häst, den gamla rids två gånger/vecka och hon är så gammal (närmare 30) att hon i princip är pensionerad.

Visst, det ser skittråkigt ut att se dem gå med den där munkorgen, men utan munkorgen hade inte min gamla levt idag, så det känns självklart att hon ska ha den.

Förtydligande: Det är en betesreducerare jag har, även om jag kallar det munkorg.

Behovet o finurligheten skiljer sig.

mina skulle svälta ihjäl med Globus hink.

KL

Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt ifall jag frågar något som det redan finns svar på!

Ni som har hästar som fått tänderna nedslitna med betesbegränsare, vad har ni använt för modell?

Min erfarnehet av begränsare är att lilla häst INTE gillar "hinkmodellen", den svarta man kan köpa. Backar in i ett hörn och gör missnöjda ljud när man skulle ta på den. Även om det låg godis i den. Har gjort egna av köldridå, de stoppar hon utan problem ner huvudet i och hon äter i en rasande fart även med den på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: super
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni er ångest? Vet att man kan komma fram till i vissa fall att den är ologisk men den logiska? När ni kommer till en punkt...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 907
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 393
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka