Betesreducerare

Corax

Trådstartare
Jag funderar på om betesreducerare är ett alternativ för min halvblodsdam à la extremt lättfödd.
I år kommer hon att få gå på kraftigt bete på 11ha. Jag får ångest bara jag tänker på det.
Hon kommer heller inte att börja betas in förrän i början av juni.
Självklart är jag rädd för fång och därefter övervikt även fast hon rids och tävlas.

Vad tror ni? Och vad finns det för olika reducerare?
Hon är dessutom en donna som lätt får skav...

Sv: Betesreducerare

Jag tycker möjligheten att få beta överväger möjlig nackdel med reducerare. Du kan ju göra en själv av käldridå, de blir mjuka och du bestämmer själv hur litet eller stort hålet blir. Finns lite beskrivningar om du googlar :)

Jag har en på shettisen, fungerar super. Min dam vågar jag inte ha någon på, och hon är redan fet, fast hon går i vinterhage.:mad: Men hon går ju aldrig på bete.
Jag använder Greengard. Har provat på flera andra hästar, vänner som haft här på bete, men de vägrar att ens försöka äta, hur glupska de än är för övrigt, utan de har sprungit som galningar, till att bara stå still. Jag har väntat ut, men efter några dagar gett upp.
Har en islandshäst här och hon vägrar äta med sin på, varken förra sommaren, eller denna. Hon vet dessutom hur man gör för att ta av sin korg, (har ej greengard, men ska prova det i veckan på henne).
Hon lägger sig ner och använde frambenen till att skala av munkorgen..:D

Har haft både Green guard och den som är som en hink med hål i (klippte dock upp större hål i den) till en av mina som är lättfödd. Han fick skav på hela nosen hur mycket vi än lindade och täckte med ludd plus att framtänderna blev avskavda och platta utav att beta mot masken.
I år har vi inte funderat på om han ska ha någon mask, det känns som man får helt enkelt begränsa ättiden istället.

Senast ändrad:

Min shettis fick också tänderna nedslitna första året. Fick en chock när jag märkte det. Nu får han bara ha den ett par timmar, sedan gå i skogshage med sina kompisar som inte heller ska beta så mycket.

Min äldre valack övergick till att springa som en galning när han inte fick av den och inte uppskattade att beta med den. Insåg att antingen skadar han sig allvarligt av tokrusningen och dör av det eller så får det bli fetma... Kunde inte se på när han sku rusa sig till döds (brutet ben eller annan allvarlig skada som i förlängningen skulle leda till att han togs bort) så det blev att plocka av betesreduceraren.

*tar sista*

Slitna tänder, panik och apati... :crazy:
Kanske får stå ut med att hästen blir lite (badboll)fet. Även om jag är livrädd för fång... :(

Ja, verkligen inga roliga val :( Man börjar se fördelarna med små fyrkantiga nedtrampade hagar :(

En annan nackdel jag funderade över i min hage för min häst var ogräset som växer där. När hästen betar fritt och får in av icke-ätligt ogräs så kommer det ju ut ur munnen igen, men med betesreducerare på många timmar är det ju inte lika lätt. Inte heller att fint äta runt ogräset är lätt med betsreducerare på. Så det kändes också utöver alla andra nackdelarna som nämnts här som en till stor nackdel.

Nackdelen med reducerarde utefter min erfarenhet:
Risken om de får av sig dem, att de inte kan klia varken sig själv eller andra hästar, vid behov inte kan försvara sig med tänderna samt att de får i sig åt helvete för mycket mat ändå.

Skav går att lösa även om man kan få trixa väldigt, mina har inte fått minsta märkbar påverkan eller åverkan på tänderna trots att man ser rejäla tandmärken i reducerarna. Apati och irritation ger sig med tålamod, men alla hästar fungerar inte med alla begränsare. Shettisen t ex accepterade aldrig hinkmodellen, medan greenguard accepterades direkt - även fast han i början inte hade tekniken för att få i sig något.

Men de äter som sagt på tok för mycket ändå, så det är inte här för någon häst ett alternativ att släppa på bete med det. Mina kan äta i hialös takt även med reducerare, och äter ohejdat silagae i samma fart med begränsare.

Däremot har de varit funktionella här för att under del av dygn låta dem gå på extremt begränsat bete (så kort de knappt får i sig något), och med ren förslitning ta kål på gräset.

Ska man välja en reducerare så rek jag greenguard, den kan limmas igen med en bit gummimatta så det blir färre springor att äta igenom om det behövs. Men GG och tillhörande greenguardgrimma innebär minst risk för att den tappas eller går sönder, är luftigast och tycks enligt hästarna samfälligt vara den bekvämaste. Men jag skulle aldrig ha begränsare på heldygn på någon häst, och att ha del av dygn innebär att de äter ikapp om de går kvar på gräset.

Så - hitta ett annat bete tycker jag!

Min häst som hade fång förra sommaren har en greenguard med tillhörande grimma. Han har vid ett par tillfällen lyckats peta den åt sidan så han kunnat komma åt att beta som vanligt. Är lite trickigt att justera alla spännen.
Märktes tydligt att han var deppig den första veckan men nu verkar det som om han vant sig lite bättre.
Han har mycket bråttom in från hagen på kvällarna för att få av sig eländet. Han har faktiskt lyckats gå ned en aning i vikt.
Har inga jättehagar och hästkompisarna är duktiga med att beta ned ordentligt så min plan är att när det är dags för utegång dygnet runt så ska han kunna gå utan.

Hon kommer att stå inne på box 'som vanligt' fast på dagarna så det är inte helbete. Att hitta annat bete är inte ett alternativ pga livets omständigheter just nu.
Min tränare och tillika hästens tävlingsryttare ska ha henne hemma hos sig.
Hon är ju van att gå på gräs halvtid under sommarhalvåret men då på magert naturbete...

Min ponny Patsy gick dygnet runt med begränsare som tre- och fyraåring. Inga problem, stallägaren på det ena stället gav de mineraler varje dag och tog då av grimman och satte sen på den utan problem = ponnyn var inte särskilt störd. För henne var det perfekt med reducerare, hon höll sig jättefin i hullet.

Min ponny Patsy gick dygnet runt med begränsare som tre- och fyraåring. Inga problem, stallägaren på det ena stället gav de mineraler varje dag och tog då av grimman och satte sen på den utan problem = ponnyn var inte särskilt störd. För henne var det perfekt med reducerare, hon höll sig jättefin i hullet.

Här stoppas huvudet i grimman med begränsaren. Den är ju likställd med "gräs". Inga problem släppa en stund utan och sen gå ut i hagen och sätta på den heller. Så där har jag precis samma erfarenhet - de har inget emot den när de väl vant sig och lärt sig tricket. (Men jag vill ändå inte ha dygnet runt, men har inget med att hästarna skulle uppleva det negativt rent allmänt att göra)

Själv har jag nog motsatt erfarenhet- de andra hästarna verkar uppskatta att bli kliade av munkorgen! :D

Allmänt riktat så skulle jag nog inte ha på munkorg om hästen skall gå med okända hästar eller så, just för att den skall kunna försvara sig om det är nåt. Går den med sina kompisar så har iallafall inte mina hästar några behov av att bitas och slåss- kanske annorlunda om man har busiga vallacker?

Tösen här går med munkorg dygnet runt. Sista dagarna innan hagbyte när hagen är nerbetad kan hon få slippa. Står även inne mitt på dagen för att slippa solen när den är som värst.
Inga problem med tänder eller skav- tvärtom får hon beröm av tandläkaren för fina tänder!

Jag resonerar väl såhär- hellre munkorg när det funkar än smällfet häst och riskera fång.

Kan du inte träna hästen mer? Börja redan nu att öka träningsmängden så hon inte är i överhull innan betet. Träning båda motverkar fetma och ökar insulinkänsligheten, så det har dubbel verkan mot fång.

Stängsla in områden med mindre gräs på betet, finns säkert någon mer häst som är lättfödd som hon kan gå med?

Munkorgarna är ett elände. Antigen blir de rädda eller apatiska, eller så är de såpass desperata efter gräs att de lyckas få i sig massa ändå genom att äta konstant och då har den ju ingen funktion... :(

Samt alla problem med skav och nedslitna tänder...

Munkorg tycker jag är en sista utväg, när det verkligen är helt omöjligt att öka motion eller begränsa tiden/mängden bete.

Det behöver inte alls bli så.

Min var varken apatisk, desperat, hade nedslitna tänder eller blev fet. Hon betade dessutom i samma utsträckning som de andra, vilade, drack vatten, kliade manke osv. Det vi tillsatte var mineraler och så förtsås salt eftersom det är svårt att slicka på saltstenen. Betydligt trevligare för henne att kunna vara med flocken på ett flera hektar stort bete än att stå i egen liten ruta med väldigt lite mat.

Hur det fungerar på den egna hästen vet man ju inte förrän man har testat.

Kan du inte träna hästen mer? Börja redan nu att öka träningsmängden så hon inte är i överhull innan betet. Träning båda motverkar fetma och ökar insulinkänsligheten, så det har dubbel verkan mot fång.

Stängsla in områden med mindre gräs på betet, finns säkert någon mer häst som är lättfödd som hon kan gå med?

Munkorgarna är ett elände. Antigen blir de rädda eller apatiska, eller så är de såpass desperata efter gräs att de lyckas få i sig massa ändå genom att äta konstant och då har den ju ingen funktion... :(

Samt alla problem med skav och nedslitna tänder...

Munkorg tycker jag är en sista utväg, när det verkligen är helt omöjligt att öka motion eller begränsa tiden/mängden bete.

Fast det där måste vara grundat på personliga, negativa erfarenheter? Jag känner som sagt inte alls igen mig i det? Delvis kan jag det, som jag skrev innan så alla munkorgar passar inte alla hästar. Min shettis var djupt olycklig med hinkmodellen. I början var han stressad, frustrerad och irriterad, och sedan blev han apatisk och slutade försöka - och det gav sig inte. Med en annan modell så var han varken eller, utan gick glatt omkring och knaprade i sig grässtrån.
Stora valacken var väldigt frustrerad initialt, men lärde sig fort och fungerar både med hinkmodell och gg.

Ingen av dem har haft minsta tandproblem eller onormal nedslitning av munkorgar (då har de gått ungefär 8 mån/år med dem ändå, ungefär 12 h/dygn)

De busade, lekte, åt, vilade - allt som en häst utan munkorg gör. Stoppade självmant huvudena i munkorgarna. Och där är lite den stora, stora fördelen som jag ser det - UTAN munkorg kan alternativet vara en liten fyrkantig grusruta utan kompis. MED munkorg kan alternativet vara en större hage med aningens gräs och kompis. Teoretiskt finns givetvis alternativet en större gräsfri hage med kompis - men det är få förunnat att ha en sådan hage (det kostar multum att anlägga en så stor grusad hage helt enkelt).

Det finns nämligen, även om TS häst inte omfattas av den kategorin, hästar som inte kan gå munkorgslösa ens på skräpbete, eller en hage som är nästan bara jord. För det där nästan är problemet. Men med munkorg fungerar det.

Min L går med munkorg i "gräslös" hage på dagarna. Det innebär att han får gå med kompisar och får gå i större hage. Han går och tufflar runt och letar ev strån som når in i munkorgen, han leker, han vilar osv. Han är på inget vis stressad och hetsar inte i försöken att få i sig mat. Han födosöker utan att eg få i sig något (han får givetvis grovfoder på samma vis som vintertid).

Min E BORDE ha munkorg men det går inte gärna slänga på en munkorg på honom när han går ihop med en tvåårshingst som leker häftapparat - det är inte sjysst. Han är således tjock/fet. Av den "gräslösa" hagen. För ingen hage är eg gräslös om den inte är preparerad. Utan det gräs som kommer upp betas ner innan det hinner synas, men gräs får de i sig. Av en sort som för vissa hästar är 'livsfarligt'. E har ingen IR, så jag tar motvilligt att han är tjock då fördelarna för både honom och mig överväger.

Men för L skulle alternativet till munkorg vara att stå dygnet runt i en liten grusad hage utan kompis. Så jag är inte alls förvånad över att han kommer och stoppar in huvudet i den - den innebär inget negativt för honom, tvärtom innebär den positiva saker.

En annan häst skulle kunna reagerat helt motsatt - därför ska man inte generalisera åt något av hållen.

Jag kan helt ärligt säga att nej, det går inte att träna hästen mer. Det skulle ske på bekostnad av hennes fysiska hälsa. Hon är inte tjock i dagsläget men heller inte pinnsmal.
Hon kommer att ridas i medelhård/hård träning även under sommaren och förra året höll det fettdepåerna borta. Men som sagt, då gick hon på magert naturbete.

Kanske, om jag har tur, så gynnar storleken på hagen henne. Hon är 'alfasto' och strövar gärna omkring mycket.

Tycker det fungerar bra men man får ju passa så att hästen får i sig mat. Stå inne på natten och äta hö kanske ? Men lite deprimerade blir de detta år tycker jag att de har tagit det bättre tidigare år har det varit mer "MAtte hjälp mig"... men jag står på mig, bättre att de har betesreducerare och kan vara med flocken än stå i liten hage.

Egna, vänners och vad som skrivits här och på andra forum genom åren. Så det blir ganska många hästar som antigen mått dåligt, fått problem med tänder och skav, eller oavsett ätit för mkt och blitt tjocka/fått fång ändå. Därför tycker jag inte munkorg skall vara en enkel lösning och inte det första man tar till.

Min ponny föredrar utan tvekan att ha fri tillgång på hö i en grushage framför att gå med munkorg på gräset. Då står han antigen och är ledsen hela dagen eller så springer han till jag flyttar honom till grushagen. Så den är ju väldigt effektiv åtminstone. :grin:

Jag tycker det gränsar till djurplågeri att utsätta hästar som reagerar så för munkorg, och läser man här och på andra forum så är det många som står apatiska en hel vecka innan de "vänjer sig". Det tycker inte jag är okej. Till fånghästar eller tjocka hästar är det en del som dessutom tejpar igen de små hål som finns, förstå vilken frustration och sorg hästarna känner över det. Alla kompisar betar men de kan inte få i sig ett strå. :(

Tycker de det går bra med munkorgen nästan direkt så visst, då kan man ju självklart försöka med munkorg om man håller koll på skav, tänder och fiberintag. Och som du skriver kan man prova olika modeller. Det är givetvis jättebra om hästen trivs med munkorg, och en enkel och billig lösning för ägaren jmf med att anlägga och hålla efter grushagar. :)

Och jag vet allt om hur svårt det är att verkligen ha en helt gräsfri hage, även i anlagda grushagar så kommer det upp gräs. :crazy: Min har många lager men det kommer ju gräsfrön från luften... Gör man sig inte av med det på något sätt så har man snabbt ännu en gräshage istället. Halkade efter med underhållet av den första vi gjorde och där syns det inte ens att det varit grusat nu.

Jag vill göra ett paddock paradise, det tycker jag är det bästa för hästar som inte får äta gräs. :) Ingen munkorg och man kan låta de som skall beta vara i mitten så att alla är en del av flocken. Men det är så svårt att bli av med gräset om man inte i princip anlägger en grusväg runt hagen=svindyrt, så det är ett långsiktigt projekt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: super
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni er ångest? Vet att man kan komma fram till i vissa fall att den är ologisk men den logiska? När ni kommer till en punkt...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 907
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 393
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka