Sv: Betesreducerare
Kan du inte träna hästen mer? Börja redan nu att öka träningsmängden så hon inte är i överhull innan betet. Träning båda motverkar fetma och ökar insulinkänsligheten, så det har dubbel verkan mot fång.
Stängsla in områden med mindre gräs på betet, finns säkert någon mer häst som är lättfödd som hon kan gå med?
Munkorgarna är ett elände. Antigen blir de rädda eller apatiska, eller så är de såpass desperata efter gräs att de lyckas få i sig massa ändå genom att äta konstant och då har den ju ingen funktion...
Samt alla problem med skav och nedslitna tänder...
Munkorg tycker jag är en sista utväg, när det verkligen är helt omöjligt att öka motion eller begränsa tiden/mängden bete.
Fast det där måste vara grundat på personliga, negativa erfarenheter? Jag känner som sagt inte alls igen mig i det? Delvis kan jag det, som jag skrev innan så alla munkorgar passar inte alla hästar. Min shettis var djupt olycklig med hinkmodellen. I början var han stressad, frustrerad och irriterad, och sedan blev han apatisk och slutade försöka - och det gav sig inte. Med en annan modell så var han varken eller, utan gick glatt omkring och knaprade i sig grässtrån.
Stora valacken var väldigt frustrerad initialt, men lärde sig fort och fungerar både med hinkmodell och gg.
Ingen av dem har haft minsta tandproblem eller onormal nedslitning av munkorgar (då har de gått ungefär 8 mån/år med dem ändå, ungefär 12 h/dygn)
De busade, lekte, åt, vilade - allt som en häst utan munkorg gör. Stoppade självmant huvudena i munkorgarna. Och där är lite den stora, stora fördelen som jag ser det - UTAN munkorg kan alternativet vara en liten fyrkantig grusruta utan kompis. MED munkorg kan alternativet vara en större hage med aningens gräs och kompis. Teoretiskt finns givetvis alternativet en större gräsfri hage med kompis - men det är få förunnat att ha en sådan hage (det kostar multum att anlägga en så stor grusad hage helt enkelt).
Det finns nämligen, även om TS häst inte omfattas av den kategorin, hästar som inte kan gå munkorgslösa ens på skräpbete, eller en hage som är nästan bara jord. För det där nästan är problemet. Men med munkorg fungerar det.
Min L går med munkorg i "gräslös" hage på dagarna. Det innebär att han får gå med kompisar och får gå i större hage. Han går och tufflar runt och letar ev strån som når in i munkorgen, han leker, han vilar osv. Han är på inget vis stressad och hetsar inte i försöken att få i sig mat. Han födosöker utan att eg få i sig något (han får givetvis grovfoder på samma vis som vintertid).
Min E BORDE ha munkorg men det går inte gärna slänga på en munkorg på honom när han går ihop med en tvåårshingst som leker häftapparat - det är inte sjysst. Han är således tjock/fet. Av den "gräslösa" hagen. För ingen hage är eg gräslös om den inte är preparerad. Utan det gräs som kommer upp betas ner innan det hinner synas, men gräs får de i sig. Av en sort som för vissa hästar är 'livsfarligt'. E har ingen IR, så jag tar motvilligt att han är tjock då fördelarna för både honom och mig överväger.
Men för L skulle alternativet till munkorg vara att stå dygnet runt i en liten grusad hage utan kompis. Så jag är inte alls förvånad över att han kommer och stoppar in huvudet i den - den innebär inget negativt för honom, tvärtom innebär den positiva saker.
En annan häst skulle kunna reagerat helt motsatt - därför ska man inte generalisera åt något av hållen.