Betesreducerare och kliande?

MonteRose

Trådstartare
Ni som har munkorg på era hästar hur tänker ni kring hästens kliande av sig själv och sina kompisar?

Jag har funderingar på att införskaffa nån form av gräsbegränsare i sommar men det tar emot eftersom jag tror att hästen kommer att få svårt att dricka och klia sig och sina kompisar.

Överreagerar jag?

Sv: Betesreducerare och kliande?

Dricka är inga problem men kliande lär det inte bli mycket av. Jag tycker att man hellre ska försöka sträva efter att gränsa av hagen om det är möjligt.

Min häst hade absolut inga problem med att klia sig själv eller andra. Till henne hade jag green guard ( tror jag den hette :o ).

Min häst hade en sån där munkorg, inga problem att dricka vatten. När hon "kliade" dom andra hästarna så gnuggade hon hela korgen mot den andra hästen och den andra kliade henne. Inga problem alls säger jag.

Jag har haft både green guard och "hink" modellen till min häst och det har inte varit några problem att varken äta, dricka eller klia.

Men mitt hjärta tyckte det kändes taskigt att alltid ha den på så jag har försökt att ha munkorg på halva dygnet och utan andra halvan.
Men när jag inte har haft möjlighet att åka ut till stallet morgon + kväll så har den fått sitta på dygnet runt men hästen har inte sett besvärad ut för det.

Hellre munkorg än fång iaf...

Min Best har periodvis gått med betesreducerare av hinkmodell, och hon har inte haft några som helst problem vare sig med att dricka eller klia sig själv och andra.
Hon är flockledare och kallar till sig de andra när hon vill bli kliad på ryggen, de ställer upp lika snällt när hon har "munkorgen" på.

KL

Men hur har ni burit er åt för att hästen ska ha kvar korgen? Min har tagit sönder både grrenguardvarianten och hinkvarianten:( Nu sist hittade jag en hel greenguard med tillhörande grimma 20 meter UTANFÖR hagen?! Sätter jag den tajtare så får han skav av grimman:( Och hur korkat designat är inte knäppet på korgmodellen, kardborre liksom? Inte en chans att den får sitta kvar

KL

Men hur har ni burit er åt för att hästen ska ha kvar korgen? Min har tagit sönder både grrenguardvarianten och hinkvarianten:( Nu sist hittade jag en hel greenguard med tillhörande grimma 20 meter UTANFÖR hagen?! Sätter jag den tajtare så får han skav av grimman:( Och hur korkat designat är inte knäppet på korgmodellen, kardborre liksom? Inte en chans att den får sitta kvar

Jag har inte haft några problem sen jag började fläta fast grimman :P

Tar en hårtest från manen och låser över grimman och gör en fläta ned i pannluggen, då går det inte att klia av sig :D

Jag hade en hinkmodell förra sommaren när det var akut-behov av viktnedgång efter att matte oförsiktigt bytt till en hage (om än liten) där hästen exploderade i omfång :o I år blir det INTE frågan om hagbyte, i så fall till en annan skogshage. Vi brukar köra mindre sommarhagar med kasst bete, som vi bytar mellan i vanliga fall, hoppas slippa munkorg för han var INTE lycklig när han hade den på sig stackarn :(
Gick iväg när jag kom med den i handen, och det gör han absolut inte i vanliga fall då han brukar gnägga och komma fram varje gång. Kom även kutande för att få av sig den om han hade den på.

Dricka hade han dock inga problem med och han lärde sig att äta med den på.

Men har man inte möjlighet att ha bete/hagar efter ändamålet och ändå vill ha sin häst på bete så är det såklart bättre med munkorg än fång.

*KL*

Tack för era svar!

Usch vad jag tycker det är svårt. Det blöder i mitt hjärta när jag tänker på hur deppig han kommer att bli med munkorg men han får absolut inte bli så tjock som han blev förra sommaren.

Dela av hagen i småhagar känns inte heller lockande, man vill ju att hästarna ska kunna ströva runt lite.

Om man betesputsar flitigt då? Får de i sig mindre då?

*KL*

Tack för era svar!

Usch vad jag tycker det är svårt. Det blöder i mitt hjärta när jag tänker på hur deppig han kommer att bli med munkorg men han får absolut inte bli så tjock som han blev förra sommaren.

Dela av hagen i småhagar känns inte heller lockande, man vill ju att hästarna ska kunna ströva runt lite.

Om man betesputsar flitigt då? Får de i sig mindre då?

Varför skulle hästen bli deppig av en betesbegränsare? Det har jag aldrig stött på ngn häst som blivit.

Möjligen grinig till en början innan han lärt sig tekniken att äta med den...

Jag tycker du ska ge den en chans iaf, det kanske funkar skitbra :)

I mitt tycke är det iaf bättre med bete och betesreducerare än typ grushage....

Nä, jag vet ju faktiskt inte än hur han kommer att reagera men tar tacksamt emot flera synpunkter, både positiva och negativa erfarenheter.

Hej!

Min pålla avskyr sin betesreducerare (hinkvariant), men hon både äter och dricker snällt med den.

Jag har fått sätta ludd överallt på den för hon är så skavkänslig, men hellre det än gå själv i grushage.

Hade hon varit en sån som gillade att bli kliad tror jag inte det heller hade varit något problem, men jag har aldrig sett henne klia någon annan häst- varken med eller utan munkorgen.'

I början när hon hade den vägrade hon äta när jag var i närheten, men alla andra i stallet såg henne äta, så jag antar att hon visste att matte tyckte synd om henne. Och hon gick såklart åt andra hållet när man försökte fånga henne, om hinken var med. Däremot var hon vääldigt lättfångad när hinken satt på.

Hon hade bara munkorg halva dagar, resten gick hon i grushage..

/Lavinia

Min ena häst har både greenguard och hinkmodellen o dom har spenderat mesta tiden i en låda på sommaren... Jag får så dåligt samvete! Just över kliandet.

Men det känns bra att läsa här att hästarna skrubbar med korgen o klarar kliandet bra. Kanske får korgen komma ur lådan när gräset kommer iår då.

Köpte oxå en "hink"! Fy så eländigt det såg ut! Nej, jag begränsar hagen i stället!

KL

Vilken sorts munkorg är bäst att ha? Jag måste ha munkorg på min denna sommaren för jag vill verkligen inte att han ska bli tjock, tänkte låta den sitta på halva dygnet iallafall.

Vilken munkorg är att föredra?

Jag har hinkmodellen till båda våra hästar. Den ene för att han har haft fång och den andra för att jag är rädd att hon blir för tjock. Hon blev efter att ha växt färdigt väldigt lättfödd och då finns ju risken för fång där med och den tar jag bara inte.
Den ena hästen fattade ganska omgående hur man gör medans den andre bara stod och drog den mot marken. Då gjorde jag ett lite större hål i botten och då fungerade det utmärkt. När han väl hade lärt sig äta med den på så bytte jag till en med normalt hål i botten och det fungerade lika bra.
För våra hästar handlade det om att få gå på magert bete några timmar/dygn med munkorgar på eller grushage året runt. Alternativet att gå utan munkorg på gräs finns inte. Även om det var fruktansvärt jobbigt så bestämde jag mig för att de skulle inte få chansen att äta gräs utan för att munkorgen skulle förknippas med något positivt som det är att få äta gräs. De kommer i full fart och stoppar i huvudena själva i munkorgarna när man kommer med dem :D
De kliar varandra, äter och dricker utan problem och de har inte försökt skava eller klia av sig munkorgarna tack och lov.
Ett tips jag vill ge är att låta munkorgen lufta ordentligt (flera dygn) utan plasten på för den luktar verkligen skunk när man plockar upp den och att ha den stanken i näsan skulle jag verkligen inte vilja ge dem. Gör man inte det kan jag tänka mig att de gör allt i sin makt för att få av den.

Varför skulle hästen bli deppig av en betesbegränsare? Det har jag aldrig stött på ngn häst som blivit.

Möjligen grinig till en början innan han lärt sig tekniken att äta med den...

Jag tycker du ska ge den en chans iaf, det kanske funkar skitbra :)

I mitt tycke är det iaf bättre med bete och betesreducerare än typ grushage....
Här har du en som fick en apatisk häst av GG.

Dessutom fick den foderstrupsförstoppning när den tydligen inte hade druckit med remreduceraren o kastade sig över höt.

Hinkmodellen är vad som funkar bäst på min i alla fall.
Hon hade en greenguard i början på förra sommaren. Tog cirka 5 sekunder för henne att få ut överläppen och putta den åt sidan (hon är tydligen sanslöst vig i läpparna märkte jag) hur jag än spände den, sedan åt hon som hon ville i alla fall. Skavsår överallt fick hon också eftersom den hela tiden satt på sniskan. Hinkmodellen tyckte jag såg instängd ut och blödig som man är så tyckte jag inte hon skulle behöva ha en sådan. Så hon fick som hon ville och slapp betesreducerare. Trots idogt motionerande under sommaren så blev hon fet som en julgris, vi pratar cirka 100 kg övervikt :o innan det äntligen blev vinter.
Så nu i år har samvetet fått ge vika och hon har sedan en vecka hinkmodell på sig. Hon surade i cirka 5 timmar. Sedan gick jag dit och matade henne med gräs i marknivå genom hålet och då trillade polletten ner och hon började äta och betedde sig alldeles som vanligt. Jag har sett henne klia andra hästar med korgen på också, hon gnuggar bara korgen mot dem istället för att klia med tänderna. Hon verkar överhuvud taget inte bry sig om att hon har den på sig, hon äter och dricker och kliar och är så nöjd så. Inga försök att få av sig den heller.
Har även sett en av de andra hästarna i hagen som går med greenguard putta den åt sidan precis som min gjorde så hon är nog inte unik. Så hinkmodellen rekommenderas.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 435
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder