Betesreducerare och forskning

Nebraska

Trådstartare
Finns det någon forskning kring hur en betesreducerare påverkar hästen? Om den ens gör det. Vore intressant att veta om någon gjort forskning och kunnat mäta ökade stresshormoner eller inte.

Sv: Betesreducerare och forskning

Fast om hästen blir stressad eller inte beror ju på hur hästen är. Båda mina stoppar glatt huvudet i betesreduceraren för då vet de att de ska få gräs. Det finns ingen stress där alls. Visserligen har jag gjort hålet något större som de äter ur för jag tyckte att de fick i sig för lite men de trivs när de står där i gröngräset och någon stress syns iallafall inte alls. Snarare lycka men då får de heller aldrig gräs utan att reduceraren är på så reducerare är ju = gräs för dem.
Sedan finns det ju de som inte fattar hur man gör utan bara står där och blir deppiga och där går ju säkerligen stressen upp.

Det är väl enkelt att avgöra, bara att titta på hästen. Beter den sig exakt som den brukar göra utan munkorg så är den inte stressad. Uppvisar den avvikande beteende upplever den stress i större eller mindre grad. Jag är väldigt anti munkorgar efter att ha sett hur fruktansvärt frustrerade och deprimerade mina hästar blev.

Väldigt intressant frågeställning, för stress höjer kortisolet rejält och högt kortisol=stor fångrisk!

Hur många munkorgsanvändare har tänkt på detta?

Finns det verkligen hästar som fått fång pga munkorgen? Där man kunnat konstatera att stress pga munkorg är boven i dramat? Jag har aldrig hört talas om det.

Väl värt att tänka på. Våran häst som hade fång och cushingproblematik blev stressad av munkorgen och kunde heller inte gå på gräs alls utan att bli varm i kronranden. Han fick istället hö hela sommaren och då mådde han bra. Han fick aldrig något fånganfall på sommaren faktiskt utan bara på hösten och vintern.

Väl värt att tänka på. Våran häst som hade fång och cushingproblematik blev stressad av munkorgen och kunde heller inte gå på gräs alls utan att bli varm i kronranden. Han fick istället hö hela sommaren och då mådde han bra. Han fick aldrig något fånganfall på sommaren faktiskt utan bara på hösten och vintern.

varm i kronranden....är det en varning till fång? Min cushinghäst går nu i en hårt nedbetad hage men går raskt och piggt, men har ändå lite puls.

Det finns iaf många hästar som får fång trots munkorg.

Att stress höjer kortisolet är välkänt.

Och att högt kortisol kan leda till fång finns det ingen tvekan om.

1+1=2

Glimris: Inte okej att de har förstärkt puls (att man kan känna pulsen är normalt), det är ett tecken på att de ligger och vippar på gränsen. Nerbetad gräs har hög sockerhalt. Jag hade tagit bort den från gräset.

varm i kronranden....är det en varning till fång? Min cushinghäst går nu i en hårt nedbetad hage men går raskt och piggt, men har ändå lite puls.

För våran häst var det iallafall det. Han fick aldrig förstärkt puls eller varma hovar utan han blev varm i kronranden.

Jag skulle aldrig våga låta en häst gå i en hårt nedbetad hage eftersom gräset är så sockerrikt. En häst som är i riskzonen att få fång hade jag hellre haft på övervuxet bete. Om den överhuvudtaget ska gå på bete.

Har din häst förstärkt puls hade jag omedelbart tagit bort den ifrån gräset för då är fånganfallet nära.

Men är det ändå inte mängden gräs/socker de får i sig som avgör risken? En hårt nedbetad hage är visserligen sockerrik men hur många kg får de i sig. ? Dessutom får han lite hö. Har ingen grushage, men ett alternativ som jag körde med förra året var: ute 8-12 i nedbetad hage, stod inne till 16, reds mellan 16-17.30. Ut i hagen tills 19-20 och sen in igen. Det fungerade bra, men vad bunden man blev.......:(

Jag har inget behov av att använda någon själv, då den rasen jag har nästan har noll % risk för fång. Var bara intresserad av om det gjorts någon seriös forskning i frågan. Även en häst som till synes inte verkar reagera kan ju ändå ha förhöjda stresshormoner i kroppen.

Det finns iaf många hästar som får fång trots munkorg.

Att stress höjer kortisolet är välkänt.

Och att högt kortisol kan leda till fång finns det ingen tvekan om.

1+1=2

Men beror det på just munkorgen, kan man läsa något om det någonstans?
Eller beror det på hästarna ifråga fått i sig gräs trots munkorg? Och ätit gräs trots att de varit i farozonen för fång?

Om hästen mår dåligt av munkorgen måste man ju naturligtvis hitta på något annat, t.ex grushage. Eller kanske prova en annan typ av betesreducerare.

Finns det någon forskning kring hur en betesreducerare påverkar hästen? Om den ens gör det. Vore intressant att veta om någon gjort forskning och kunnat mäta ökade stresshormoner eller inte.
Det är nog större risk för magsår om de blir apatiska eller knappt får i sig ngt.
De borde börja tillverka den med remmar som bara reducerar frossande.

GG gjorde min apatisk, men å andra sidan fick den inte äta gräs alls.. Hink skulle jag aldrig sätta på sommartid- då det behövs.

Dels för att mina hästar skulle svälta o också för att det blir alldeles för varmt.

Det blir inte särskilt varmt om den är tillräckligt stor. Jag har gjort ett lite större hål till mina för de fick i sig för lite annars men nu fungerar det jättebra.

Hej!

Jag vet flera varmblodiga travare som fått fång, dock inte ett enda som varit i travträning. Det har mer med träningsgrad än ras är jag rädd.

Angående munkorg har jag haft det på min tjej i 2 somrar- hon har inte varit det minsta stressad- däremot väldigt glad över att få beta hela dygn.

I år går hon inte på bete av andra orsaker, så i år slipper hon korgen. Hon hetsäter i sig höet som hon får ca var 4e timme.. Så för henne kan det eventuellt vara bättre med munkorg- mat hela tiden istället för mer sällan. Hon är ett matvrak av sällan skådat slag.

/Lavinia, som ofta får kommentarer om hur min fröken kastar sig över mat, trycker in så mycket i munnen att det ramlar ut och ändå försöker trycka i sig mer... *suck*

okej, ja jag har också varmblod i full träning... Har träffat på varmblod med fång, men då har det varit ett dräktigt sto. Två halvblod har fått fång i vårt stall också... men de är väl inte i lika hård träning som min häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 484
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 270
Senast: soom
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka