Betesinvänjning, hur 'extra försiktigt' på nysådd vall?

Sv: Betesinvänjning, hur 'extra försiktigt' på nysådd vall?

MIna har, tack och lov i sammanhanget, käkat hösilage med klöver i hela vintern, men jag har ändå respekt för klöver just för magarna, speciellt såhär på våren. Men än håller magarna.

Tack för länken , var dock in idag till lokala handlaren, och via hemsidan hittade vi ngn annan billigare modell från Globus som såg okej den med, som de hade i lager och skulle skicka omgående, den där med lila i på bilden på länken. Det är den vänstra helsvarta jag vill ha. Men JISSES vad mkt dyrare de var än 'min' nasare.

*KL*

Såhär ser det alltså ut, redan nu. Och vi lider svårt av tooorka just nu, så när..om..regnet kommer, så kan ni ju gissa hur det blir..

thumbnail.aspx

På sämsta stället i hagen, i kanten där det är ojämnt sått:

thumbnail.aspx

Lånar din tråd lite med en liknande fråga.
Hur fort vågar man släppa på helbete? Vallen är inte nysådd men det är kraftig växt av vad jag tror är timotej vissa andra grässorter samt klöver finns också. Jag har betat Novan för hand sedan gräset började komma 15- 20 minuter i början de senaste 4-5 dagarna har det varit 30-40 minuter igår 1 h 20 minuter. Totalt har hon ju betat lite i flera veckor och har inga reaktioner i magen hittills men det har som sagt varit kortare stunder.
Hon släpptes i morse på betet och ska gå där 3 timmar sedan in i vinterhagen ikväll får hon gå 1 timme till. Hon får mag tarm balans ett tag nu i början. Jag vill ju ha ut hennes så fort som möjligt men jag vill inte paja magen. Vad tror ni?

Hej!

Har du en typisk "fånghäst" kan du aldrig vänja den tillräckligt långsamt, MEN det viktigaste är att du sedan släpper den på ett bete som inte är så frodigt. Betet ska vara av den torrare och mindre näringsfattiga eller också av den blötare varianten (ofta i dalar etc, gräs med grövre blad) då dessa beten är mindre näringsrika. Om det betet du nämner är det enda som står till buds måste du begränsa tillgången av det, alltså inga nätter i hagen och låt ponnyn få tillgång till en liten del av hagen i taget i början av säsongen. Låt den gärna få beta ner på sin "ruta" och stödfodra med ett hö som du vattnar först för att få bort att lösliga sockerarter som är det som fånghästarna reagerar på (INTE protein). När du märker att tillgången börjar minska kan ponnyn få släppas helt fritt, men håll fortfaranda god uppsikt.

//Sophie

Hej!

Har du en typisk "fånghäst" kan du aldrig vänja den tillräckligt långsamt, MEN det viktigaste är att du sedan släpper den på ett bete som inte är så frodigt. Betet ska vara av den torrare och mindre näringsfattiga eller också av den blötare varianten (ofta i dalar etc, gräs med grövre blad) då dessa beten är mindre näringsrika. Om det betet du nämner är det enda som står till buds måste du begränsa tillgången av det, alltså inga nätter i hagen och låt ponnyn få tillgång till en liten del av hagen i taget i början av säsongen. Låt den gärna få beta ner på sin "ruta" och stödfodra med ett hö som du vattnar först för att få bort att lösliga sockerarter som är det som fånghästarna reagerar på (INTE protein). När du märker att tillgången börjar minska kan ponnyn få släppas helt fritt, men håll fortfaranda god uppsikt.

//Sophie

Han är inte fånghäst/ponny. Men jag tänkte minska risken för att han ska bli, dels genom att hålla vikten under kontroll, och då släppa extra försiktigt/hur försiktigt man nu behöver iom klövervallen.

tio tio tio

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 198
Senast: moon
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 236
Senast: ebba85
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka