betesfrågor, hjälp!

A

anonym78

1. hur länge brukar hästar gå på bete? förutsatt att betet inte tar slut.
2. en kompis häst skulle behöva en ny beteskompis, är det för sent att annonsera eller kommer nån nappa?
eller är det lättare att försöka fixa in hästen på nån annans bete?
:confused:

Sv: betesfrågor, hjälp!

På första frågan så blir det svårt att ge ett bra svar, för det beror på många olika faktorer. Saker som ålder och ras på hästen, var i landet den finns och vad ägaren använder den till.

På den andra så är det nog lika svårt eller lätt vilket som. Det är inte många om ens någon släpper en häst på bete nu. Men det kan ju finns folk som börja få slut på sitt eget bete och behöver något annat om inte hästen ska stallas in. På samma sätt kan det finnas folk inser att de har för mycket bete för att hästarna ska kunna äta upp det och vill fler beteshästar.

hästen det handlar om så kom så sent på bete så dom vill ha den där så länge som möjligt så hon går upp lite i hull....

Vill man ha upp hästen i hull skulle jag inte låta den gå på bete dygnet runt utan att tillskottsfodra så här pass sent på året. Det är inte mycket näring kvar i gräset nu. Min häst går ute dygnet runt och tillskottsfodras varje dag med mineraler, linfröolja och hackad lucern, då är min häst i normalhull.

Hur mycket näring som finns kvar beror bla på var du befinner di i landet, vilken typ av bete hästen går på så det kan vara ett bra bete men också mindre bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 632
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?