Betesbegränsare

A

Ardnas

Har nu bestämt att jag måste ha en sådan, eftersom jag inte får ned vikten till hälsosam nivå annars... :( Köpte en idag, den billigare varianten, men hur i hela friden ska de sitta som?? :confused: Jag börjar fundera om den är för liten, även fast jag har samma storlek som på grimman... Hur jag än gör verkar det inte riktigt rätt...

Bilder på hur de ska sitta uppskattas extremt, men även en skriven förklaring skulle kanske hjälpa... :crazy:

Sv: Betesbegränsare

http://www.willab.se/hansbosport/default.asp?PageNo=DEFAULT klicka på produkterna till höger på skärmen, sen häst, grimmor, övrigt.

Jag köpte cob till min häst (fanns inte full). Hon har cob på det mesta i vanliga fall, men jag fick inte betesreduseraren att sitta bra. Slutade med att jag satte den "bak och fram", och satte dit ett extra band nerifrån och upp för att hålla ihop remmarna på den sidan..

Fniss, köpte största storleken till min fetknopp och lyckades få den åt det hållet som bilden visar (utan att tjuvkika :D ) men den var ändå så liten att hon lyckades få den I munnen efter lite skak, gno och kli... Gav upp och släppte henne i egen hage nästan utan gräs istället...

Det finns andra typer av "munkorg" eller betesbegränsare. Har köpt en som är av hårdgummi mer som en munkorg. Den är lite knepig att få på plats, sitter lite hårt. Hästen kan få skav så man får ha fleeseskydd på grimman. :devil: En del veterinärer säljer en annan typ som är dyr. Det bästa är om man kan ha hästen i en nerbetad hage istället. Det funkar bra nu men i början av våren/sommaren har jag problem för min häst kan inte äta nytt gräs. Jättetråkigt men vad gör man ? Allt vad man kan för att hästen ska ha det bra så klart. Man får se till just sin egen hästs behov. :banana:

Jag var in och bytte till större storlek, och då passade den bättre... :angel: Men tack för er hjälp, jag höll på att bli vansinnig och trodde ett tag att det var mitt förstånd det var fel på.. :p Nu har han iaf på sig den halva dygnet och halva utan.

Han går nu i en nedbetad hage som alla andra håller sig jättefina i hullet på... Ändå är han så fet... :crazy: Och jag vill inte ställa honom ensam i en liten hage. Skulle jag rida honom så mycket att han kunde gå ned till en bra vikt så skulle jag få rida väldigt mycket och hårt, vilket inte passar just nu eftersom han är en unghäst som nyss börjats rida och dessutom precis läkt ut flera ledinflammationer (gått som travhäst innan jag köpte honom).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Samhälle Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt