Betes säsong - vilket kraftfoder använder ni om betet är dåligt?

mackan

Trådstartare
om det är en tex mycket varm sommar, som minskar tillväxten på näringsrikt gräs/bete över huvud taget? vad för kraft använder ni för att fortfarande kunna ha hästen på bete utan att tappa i hull?

vi har normalt mycket bra bete, de senaste somrarna har varit ideala för oss. men jag vill veta ändå, för det dyker väl upp någon värme bölje sommar förr eller senare. :D :bow:
 
Sv: Betes säsong - vilket kraftfoder använder ni om betet är dåligt?

Men Hallå människor - ni har väl haft hästar ett antal år och varit med om en torr sommar? ! :D

:bow:
 
Sv: Betes säsong - vilket kraftfoder använder ni om betet är dåligt?

Lusern i första hand, eftersom det är grovfoder. Och dessutom billigt för all den näring det innehåller. Ska hästen dessutom stödutfodras för att den arbetar funkar det väl bra med det kraftfoder man brukar ge.
Sen kan man ju stödutfodra hö i beteshagen också, om hästarna äter det så behövs det antagligen.
 
Sv: Betes säsong - vilket kraftfoder använder ni om betet är dåligt?

När hästarna står i skogen och trycker hela dagarna för att det är så förbannat mycket broms ute så brukar vi fodra med hö. De äter inte så jättemycket men har lite att tugga på ifall de vill iaf. Så fort bromsarna försvinner kastar de sig ut och på gräset så det är ca 8-20 kanske som det behövs hö. Skulle jag märka att min häst av någon anledning faller ur (har aldrig hänt hittills) så fodrar jag i första hand med lucern. Behövs bara mer energi (allt detta utöver det extra höt då) så skulle jag nog satsa på tex havre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Caress
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 146
Senast: cutty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp