betes reducerare

xandoor

Trådstartare
Jag köpte en betes reducerare idag av märket Globus. Har sett här på forumet att det är den modellen ni rekomenderar.
Jag köpte den till min ena häst som fick fång förra året.
När jag kom hem idag så testade jag den direkt på hästen. Men han kan inte äta alls ur den han kommer inte underfund med det. Vad ska jag göra ? Strunta i den och låta honom gå i vinterhagen hela sommaren alldeles själv alternativt är att göra en chansning att han får gå på bete utan någon reducerare.
Han är för övrigt en allergi häst så han måste ut på bete. Veterinären säger att vi måste göra en chansning.

Jag hade så stort hopp till denna betesreucerare. Vad ska jag göra? Hur lång tid tog det för era hästar att lära sig äta i denna?

Sv: betes reducerare

En del hästar tar det lite längre tid för att förstå hur de fungerar, oftast kommer dom på det till slut, ge inte upp

Mina två lärde sig tekniken relativt snabbt, det tog bara några timmar.

Immer

Kommer ej ihågom Globus är den i plast, den passade ej alls till min ponny. Den skavde och hon drog den i marken så den var trasig på 5 min.
Köpte en i nylon i stället med en metallring mitt fram, den var mycket billigare och fungerade mycket bättre.

Hur långt avstånd ska det vara från mulen till botten/plastplattan för att den ska sitta korrekt?
Kan hästen gå med denna på sig hela tiden ihagen (om han lär sig att äta) Får han i sig tillräckligt med mat eller ska han gå utan i en grushage oxå där han får fritt med hö?

Jag uppskattar att avståndet från mulen till plattan är ca 3 cm.
Tror inte de får i sig tillräckligt om de går med betesreducerare hela dygnet. Jag tar in mina på natten och då får de 3 kg hösilage att tugga på, dessförrinnan har de gått och ätit utan betesreduceraren i 1-2 timmar. De minskar i vikt sakta men säkert.

Imorgon ska jag ringa min veterinär och fråga henne om jag kan släppa dem dygnet runt, och hur mycket jag i så fall ska stödutfodra.

Immer

Dessa betesreducerare fungerar säkert men här i min kommun så accepterar inte djurskyddsinspektörerna att hästarna går med dom....

Dimma förstod inte heller utan gav upp , hon ställde sig bara och såg deppig ut. Jag har förstorat hålet ganska mkt (nu är det ca 6-7cm) och då äter hon, men hon får i sig VÄLDIGT LITE. Jag ska ge det ett par dagar till och se om hon lär sig, för nu får hon i sig för lite... :crazy: Hon verkar få i sig mer när hon går utan i vinterhagen, och så var ju inte riktigt tanken! (perfekt mängdmässigt är 5-6h på bete och resterande i magerhagen, men jag ville att hon skulle få vara längre tid på betet med lillebror!)

Jag har en betesreducerar till min shettis, har använt den 4 ggr, kanske 3 h åt gången och han har fortfarande inte lärt sig äta ur den. :crazy: Så jag har samma problem...

Det är min veterinär som har sagt att jag måste testa denna betes reducerare. Jag har att välja på det eller att avliva honom.............
Så jag tror nog att den är tillåten här.

Om du har förstorat hålet, då har du alltså tagit bort den delen som är lite förstärkt i gummit ? Är det inte risk att det blir ett större hål vartefter den slits ? Efter att du gjorde större hål, hur lång tid tog det då innan hon förstod hur man ska äta?

Vad skönt att jag inte är själv om detta problem. Jag känner mig som en djurplågare när han går med denna och inte fattar något.:(
Men det är ju för hans skull man gör detta.

Dessa betesreducerare fungerar säkert men här i min kommun så accepterar inte djurskyddsinspektörerna att hästarna går med dom....

Vill de hellre se feta hästar med fång?
Eller hästar i gruspaddock som är ledsna över att inte få gå med kompisarna i gräshagen?

Immer

Vet djurskyddsinspetörerna vad fång innebär?
Min ponny har hittils sluppit använda sin i år, då hon gått i en hage som använts hela vintern så den är rejält nedbetad. Annars har hon haft den periodvis under två sommrar för att kunna gå i stor hage med andra hästar.
Det känns inte roligt att sätta på den, men valet mellan att hon har stora vidder och hästsällskap kontra liten sandhage själv hela sommaren. Så väljer jag betesreducerare.

En till här som har en häst inte inte vet hur hon ska göra med betesreduceraren från globus. Funderar på att göra hålet större. Köpte först den varianten med remmar och en ring i mitten, men en lista hon ut och kunnde äta för mycket. Såg även att hon hade gnagt lite på ena remmen, efter ca en timmed använding, så den lär väl ganska snart gå av.

Den med ringen i är det en annan sorts modell? Eftersom den kan äta i den men inte i den från Globus. Vad är skillnaden på dem?

Jag var tvunget att flytta hålet nedåt, annars hamnade det på överläppet ist för mitt på mulen. Så jag tog bort det mesta av det extratjocka gummit, samt ytterligare lite bakåt.

Jag visade henne med gräset, stoppade gräs i det större hålet och idag har hon varit riktigt duktig med att äta. Hon får fortfarande i sig lite, men hon är inte dödshungrig efter en dag med den på iaf! ;)

Tyvärr får hon skav under halan... :( Det var väl Milly´s häst som hade samma problem tror jag, och hon smörde häst och mask med vaselin... Jag har inget sådant hemma, så jag tänkte prova med glidmedel ist :D :angel:

Vad skönt att jag inte är själv om detta problem. Jag känner mig som en djurplågare när han går med denna och inte fattar något.:(
Men det är ju för hans skull man gör detta.

Mitt sto blev oerhört förnärmad när jag satte på henne betesreduceraren. Stod bara och såg deppig ut, försökte inte ens äta på två dagar (jag tog naturligtvis av henne den och gav henne hö emellan passen, så hon svalt inte i två dygn).

Jag var redo att ge upp. Men så började jag lirka in strå för strå genom hålet så att hon fick smaka på gräset. Efterhand fick jag henne att sänka huvudet mot gräset. Till slut prövade hon i alla fall.

Sen tog det inte många timmar innan hon fick in snitsen. Så ge inte upp - visa i stället hur den ska göra för att få i sig gräs.

För min häst fungerade det perfekt första sommaren. Sen lärde hon sig tyvärr att dra av sig masken genom att lägga sig på marken och dra av sig grimman, efter det var det kört ...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka