betes reducerare

Sv: betes reducerare

En till här som har en häst inte inte vet hur hon ska göra med betesreduceraren från globus. Funderar på att göra hålet större. Köpte först den varianten med remmar och en ring i mitten, men en lista hon ut och kunnde äta för mycket. Såg även att hon hade gnagt lite på ena remmen, efter ca en timmed använding, så den lär väl ganska snart gå av.

Den med remmar fungerade bäst på min ponny, den höll i minst 1 månad. Men den var också så pass billig mot de andra så att averka tre under en sommar var fortfarande hälften av kostnaden på de andra.

Min får oxå skav under hakan. Vaselin?..humm..ska testa det!:idea:

Det går med t ex "Hästsalvan" också! Den kör vi med nu. Jag smörjer, precis som "nordsvensken" skrev, både hakan (underläppen) och korgen inuti - för att det ska GLIDA och därmed minska skaven.

Har också en sån där globus-"mask". Provade den i fjol på fångponnyn men han blev tokig. Gick och skrapade mulen/korgen i backen och ville inte alls. Jag tog av den nästan direkt, men jag ska prova i år igen och ge det lite tid. Får väl prova att förstora hålet också. Skulle gärna ha honom på betet med de andra, han ser lite deppig ut i skogshagen..

Ja förstora hålet så får du se!
Jag har förstorat hålet med ca 0.5-1cm i diameter och lite till (0.5cm) på längden så att hålet nu är ovalt (uppifrån o ner, ej på bredden) så att hon ska få in mer grässtrån.
Det fungerar jättebra! Och denna häst var omöjlig förra året då Green Guard-varianten prövades - den gick inte alls på henne.

Har också en sån där globus-"mask". Provade den i fjol på fångponnyn men han blev tokig. Gick och skrapade mulen/korgen i backen och ville inte alls. Jag tog av den nästan direkt, men jag ska prova i år igen och ge det lite tid. Får väl prova att förstora hålet också. Skulle gärna ha honom på betet med de andra, han ser lite deppig ut i skogshagen..

Hur har det gått för dig? har du testat att förstora hålet,kan han äta nu? Min har fortfarande inte lärt sig att äta i denna reducerare,så jag får nog testa att göra hålet större som många av er har rekomenderat. Är bara rädd att han då kommer att få i sig för mycket gräs.
Det konstiga är att han har gått i vinterhagen hela tiden, nu har det växt upp en del gräs och det tål han men släpper jag honom i sommarhagen i bara 10 min så verkar han få känningar på en gång. Blir varm och småhaltar.
Ni som har fång hästar kan dom någon gång gå på gräs igen eller är det grus/jordhage/reducerat bete som gäller för alltid ?
Vet inte hur jag ska göra vill ju släppa de andra hästarna på bete. Känns bara tråkigt att behöva ha honom själv.

Min ponny fick fång i april för första gången så då åkte jag och köpte en betesreducerare från Globus.

Det tog ca två dagar innan hon fattade att hon kunde få i sig lite lite gräs, men på tredje dagen hade hon gnott så mycket mot gräset i desperat försök att få i sig mer så hon hade fått brännsår både på mulen och under.

Så nu har jag hägnat in en plätt i hagen hos de andra hästarna som hon får gå på i två dagar innan jag flyttar till en "ny" plätt med gräs.
Och nån timma innan hon ska in för natten så får hon springa lite samt beta ihop med de andra hästarna.

Det har verkat funka bra för henne.

Hoppas att de går bra för dig.
//Linda

Jag har inte testat än, går i skolan långt hemifrån men kommer hem nästa fredag p sommarlov, så jag ska sätta planen i verket då :) Återkommer när jag gjort det!

*KL*

Min ena dam har också fått munkorg, men hon fattar inte heller riktigt... Det konstga är bara att hon både kan dricka och gräva runt i mineralkrubban, så nåt gräs får hon nog i sig.

Men jag har enbart min på om natten, hade säkerligen fått diverse påringningar annars. Men som jag förklarat för några, hennes knä pallar inte övervikt och hästar förstår inte när man säger till dem att det är GI som räknas:D

Ska prova att utöka hålet i morron.

*kl*

Mitt sto har lärt sig äta ganska bra med munkorgen på nu, men trots att hålet är STORT (minst 4ggr större än det ursprungliga) så får hon inte i sig mkt gräs... Hon får nästan i sig lite för lite, kan jag tycka. Det får dock vara så länge, hon behöver gå ner som sagt... (och nattetid kan hon ju förutom pyttebetet i vinterhagen äta hur mkt halm hon vill, men det är ytterst lite hon äter så hon kan ju inte vara sådär jättehungrig. Halmen är kanonfin, och andra hästar som vi haft på besök glufsar i sig den hellre än hö :crazy: )

Skavfrågan har jag löst, jag tråcklade fast en bit bävernylon på insidan av munkorgen, där hakan är. Fungerar jättebra, mjukt och halt! Och så slipper man smörja varje dag, kan bara släppa ut henne direkt!

Jag har oxå gjort hålet betydligt större, så nu får hon i sig lite gräs i alla fall. men hon har fått rejäla skavsår av den.:( Både på mulen, under hakan och under käkbenen. Funderar på att gå tillbaka till den andra masken (med nylonremmar och en ring under mulen) som hon kunnde äta för mycket med, men den fick hon i alla fall inte skav av.

xandor- min fånghäst går ca 1 till2 tim om dan på gräs,sedan får han gå över till en mindre hage med hallon ris o sly som ligger i den stora hagen eller ut i vinterhagen som är så gott som bar på gräs o inne på natten med hö. längre fram under sommaren så utökar jag betendet med ngn timme till ev heldag beroende på hur hagen ser ut då

Vart kan man köpa den greenguarden ni har pratat om (globus) ?

måste ha en till min häst då han blir extremt överviktig på sommaren
och det inte spelar någon större roll hur hårt man rider honom, han
blir inte smalare i vilket fall, har vart så fet väldigt länge nu :(

Hej,
jag har en Globus betesreducerare till vårt shettissto. Det tog någon dag innan hon hade lärt sig att beta med den. Idag är det hennes räddning från fång och hon både betar och dricker med den, fast tack och lov så begränsas ju gräsintaget. Jag är jättenöjd och hon kan få leva så naturligt som möjligt ihop med kompisar istället för att stå ensam i en sandpaddock utan sysselsättning och kompisar. :)
Mvh Anna.

Alla hästar är olika, men min häst gjorde inga riktiga försök att beta med betesbegränsaren medan jag var där och tittade. Då stod hon mest och såg olyckligt på mig. När jag istället åkte iväg några timmar och lämnade henne åt hennes öde hade hon lärt sig käka med den när jag kom tillbaka.

Sen tror jag längden på gräset spelar roll också. Om gräset är för kort kan det inte sticka upp genom hålet, om det är för långt kan det nog också bli problem.

Om det finns möjlighet skulle jag lämna hästen utan gräsgrimman ett tag varje dag. Så att de kan klia sig, gäspa, grimaschera och andra viktiga hästgrejer (som i min hästs fall - bita de andra i flocken i baken!). Antingen på betet om det funkar eller i en hage med mindre gräs eller grushage med stråfoder.

Om man mäter bukomfånget en gång i veckan (samt naturligtvis känner på hullet) kan man ha rätt bra koll på hur mycket hästen får i sig.

mvh Åsa

KL

En sak att tänka på med alla typer av betesreducerare är vad man har för gräs. Det fungerar ju bäst på typ 'lång gräsmatta', och inte alls speciellt bra på hårt nedbetat eller övervuxet gräs. För kort gräs och det når inte in, för långt gräs och det 'viker' sig. Kan det i vissa fall kanske vara anledningen att det inte fungerar?

Jag använder greenguard på min ena häst!
Hon har den på sig på dagarna och utan på natten (går ute).
På det visset blir hon inte fetare utan behåller sin vikt!
Tycker att hålet i globus är för litet, lite mat måste de ju få i sig!

Tja, mina två gigantiska kallblod (700 respektive 800 kg) går med Globus "munkorg" i gräshage hela dygnet - förutom de två timmar de står inne. I stallet får de en liten, liten mängd betfor med lite linfröolja och betfor, samt 1,5 - 2 kg hösilage.
De håller hullet ganska bra, så jag är övertygad om att de får i sig en hel del gräs genom det lilla, lilla hålet :D

Immer

Jag använder greenguard på min ena häst!
Hon har den på sig på dagarna och utan på natten (går ute).
På det visset blir hon inte fetare utan behåller sin vikt!
Tänkte göra samma sak fast tvärtom, ha på sig den på nätterna och slippa den några timmar på dagen :D

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka