Beter sig aggressiv mot andra tikar

Larssoncajsa

Trådstartare
Hejsan, till hösten ska jag börja gymnasiet och då gå på ett internat där det finns möjlighet att ta med sin hund, detta tycker vi hade varit en bra lösning då ingen annan kommer kunna ta ut henne på dagarna.
Det enda problemet är att hunden ska kunna "umgås" med andra hundar, vilket inte riktigt är hennes starka sida. Att möta hanhundar går helt ok men vid möten med andra tikar så verkar hon aggressiv, gör utfall och har gjort försök att bita efter vissa, det verkar vara värre när hon anser att dom är på hennes revir.
Därför vet jag inte hur det kommer att fungera på en skola. Finns det någon som har några tips på hur man kan träna på det? :confused: Är väldigt tacksam för alla svar!

Om kravet från skolan är att hon ska kunna umgås med andra hundar så känner jag rent spontant att miljön är fel för din hund.
Även om hon förbättrar sig mycket så verkar hon inte vara den typen av hund som kommer vara avslappnad, trivas och vara helt säker för de andra hundarna. Jag har själv en sådan tik. Hon fungerar under lydnad med andra tikar men kommer aldrig att vara bekväm med dem. Och ingen hund är lydig jämt så olyckor har skett.

Kan ni inte skaffa dagmatte/hundrastare/ hunddagis hemma istället?

Om kravet från skolan är att hon ska kunna umgås med andra hundar så känner jag rent spontant att miljön är fel för din hund.
Även om hon förbättrar sig mycket så verkar hon inte vara den typen av hund som kommer vara avslappnad, trivas och vara helt säker för de andra hundarna. Jag har själv en sådan tik. Hon fungerar under lydnad med andra tikar men kommer aldrig att vara bekväm med dem. Och ingen hund är lydig jämt så olyckor har skett.

Kan ni inte skaffa dagmatte/hundrastare/ hunddagis hemma istället?
Tror att du kan ha en poäng där, hon har inte träffat så många hundar sen hon kom till oss och jag är nog själv medveten om att det kanske är ett "lite" för högt mål att hon ska kunna vara med i skolan, hoppas ju ändå att hon ska kunna träffa andra hundar utan att vi behöver oroa oss över att dom ska bli uppätna. Tack så mycket för tipsen och idéerna :)

Med tanke på raserna i henne så är det väldigt lite stimulans för henne. Promenader är inte aktivering.
Aktivering är sådant som utmanar hjärnan och kroppen. Låt henne få dra. Hon är näst intill enbart slädhund i generna.
Hade gärna velat testa drag men har inte riktigt kommit på hur vi ska börja, tack för tipsen! :)

Låter på tok för lite för en sådan rasblandning. Är hon ED/HD röntgad UA så kan du tömma henne på energi med hjälp av drag o spår.
2a på bollen.
Du har nog helt rätt i att det är för lite för henne, jag tycker bara att det är svårt med var man ska börja :/

Du har nog helt rätt i att det är för lite för henne, jag tycker bara att det är svårt med var man ska börja :/

Har du någon brukshundsklubb i närheten? De kan säkert hjälpa dig att komma igång med aktivering av din hund, och även med träning så att hon åtminstone kan vara i närheten av andra tikar utan att göra utfall.

Hade gärna velat testa drag men har inte riktigt kommit på hur vi ska börja, tack för tipsen! :)
Finns det någon brukshundsklubb i närheten, eller någon som drar med sina hundar så du kan lära dig?
Med min förra hund, en BC med en c höft körde jag drag o simning för att stärka upp musklerna.
Instruktören som jag gick för, en slyngelkurs tävlade drag på SM nivå med sina vorsters (stavning) han hjälpte mig komma igång, en Nomesele o en handikappsparkcyckel med tre jul, knä o armbågsskydd samt hjälm o så en annan hund som drog iväg före så var det klart. Helst skall hundarna kunna vänster o höger samt stanna.
Lycka till!

Finns det någon brukshundsklubb i närheten, eller någon som drar med sina hundar så du kan lära dig?
Med min förra hund, en BC med en c höft körde jag drag o simning för att stärka upp musklerna.
Instruktören som jag gick för, en slyngelkurs tävlade drag på SM nivå med sina vorsters (stavning) han hjälpte mig komma igång, en Nomesele o en handikappsparkcyckel med tre jul, knä o armbågsskydd samt hjälm o så en annan hund som drog iväg före så var det klart. Helst skall hundarna kunna vänster o höger samt stanna.
Lycka till!
Det var bra idéer, ska kolla runt här om kring :)

Har du någon brukshundsklubb i närheten? De kan säkert hjälpa dig att komma igång med aktivering av din hund, och även med träning så att hon åtminstone kan vara i närheten av andra tikar utan att göra utfall.
Ska se vart dom håller till och försöka kontakta dom, tack! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix