Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Heulwen

Trådstartare
Hur beter sig era hästar när ni ska hämta dem i hagen?
Kommer dem alltid fram till er i hagen eller får ni gå och hämta dem? Springer dem kanske t.o.m. ifrån er?
Brukar de gnägga/hälsa?
Kommer de emot er snabbt eller lunkar fram?
Av nyfikenhet; skriv om hur hästhagen ser ut - yta, ev. kompisar?
Brukar ni ha med er godis?

Kan svara själv också:

Min medryttarhäst som nu är min sommarhäst går i en stor hage med två kompisar. Han brukar skritta fram mot en ifall man går halva vägen, annars inte. :p
Har så gott som alltid en morot med mig.

/Heulwen

Sv: Beteende vid haghämtning; kommer era hästar till er i hagen?

Mina två fullblod står nu i en beteshage, kommer när man visslar, inte i full galopp, men i rejäl skritt:p
Har tränat rätt mycket löst, står löst i gången, går utan grimskaft, löslongerat... m.m.
Annars står de ju i mindre hagar på vintern och då står de oftast vid grinden när man kommer dit.
Har aldrig godis med mig:grin:

Min medryttarhäst är lite rolig. När jag går förbi hagen på väg till stallet så kommer han springande i galopp. Men sen när jag har gått till stallet och hämtat grimman och ska ta honom gör han helt om och galopperar iväg.Men jag börjar lära mig hur man ska göra.

Hemma står han i en ganska liten hage med en kompis, själva ytan är väl ok men den sluttar så de rör väl inte å mycket på sig.
Han kommer inte, han tar ofta några steg mot mig men jag hämtar honom.
På betet kommer han inte frivilligt;). Men han går inte iväg heller

Jag har två stycken som går ensamna i var sin hage nu tyvärr.
Vanliga rasthagar, den ena för att hon behandlas pga av skada hon kommer direkt (antagligen för att hon har tråkigt)

Den nya unghästen går i hagen brevid och han kommer direkt också. (ska släppa ut honom på bete nu i dagarna)

Den tredje går på bete i en jäätte stor hage och honom får man gå och hämta, han möter en dom sista 20 metrarna. (fuskar ibland och har med mig en hink havre och då kommer hela flocken springande)

Min brukar inte komma, om det inte är (vintertid) på kvällen och dags att gå in och sova, då står dom och hänger vid grinden. När vi ha mindre hagar brukar jag helt enkelt gå och hämta henne, men nu går dom i en jättestor hage som mest består av vad vi kallar "mördarbacken", så jag har börjat ta lite Krafft i hennes krubba och banka i den med en foderskopa för att slippa gå i backen :D :o Nu går dom tillsammans alla 5, och det är yngsta kallblodet som kommer dundrande först (riktig gottegris!) medans dom andra har fullt upp med att försöka stoppa varandra... gammelponnyn kommer inte alls, antar att han tycker det är skönt att få resten av hagen för sig själv en stund ;)

Kommer dem alltid fram till er i hagen eller får ni gå och hämta dem? Springer dem kanske t.o.m. ifrån er?
Brukar de gnägga/hälsa?

Kan svara själv också:

Min medryttarhäst som nu är min sommarhäst går i en stor hage med två kompisar. Han brukar skritta fram mot en ifall man går halva vägen, annars inte. :p
Har så gott som alltid en morot med mig.

/Heulwen

Fellow kommer oftast när han ser vår bil eller mig komma. Vi har ganska stora kuperade hagar med både åker och skog som går längs med grusvägarna. Ibland kommer han i full galopp, ibland lunkar han fram. Ibland ser man honom springa till grinden när vi kommer i bilen och när jag sedan går för att hämta honom så står han där och väntar. Jag brukar inte ge honom godis, det händer lite då och då bara. Sen har han ett sto han går ihop med och dessa två älskar varandra. Så han trivs ju med sällskapet. Det gör en så glad när man ser sin pålle komma springade till en :)

Händer dock ibland att man får hämta honom, men inte säskillt ofta!

Mina kommer altid springande, ofta i galopp när jag visslar. Jag släpper in dem i stallet och där får de alltid mat. Det är en ganska stor hage, ibland är de långt borta.

Tre av mina kommer när man ropar, och en av dessa springer mot grinden om han ser mig komma springande på vägen :p Gnäggar då och då när han ser mig, reagerar alltid på min röst.

De andra 4 är mindre sugna på att komma fram, men de springer aldrig (OKejdå, ett par ggr/år) ifrån en när man kommer för att hämta dom.

Har i stort sett aldrig med mig någon mat/gotta åt dom när jag går för att hämta dom.

Rilla skrittar sista biten mot mig när jag kommer och hämtar henne. Innan dess är hon upptagen med att beta :D Brukar ge henne en morot eller något annat om hon kommer till mig självmant. Det har hänt att hon har gnäggat mot mig, men bara vid nåt enstaka tillfälle hittills.

Mina 2 hästar går i stora hagar(vet inte hur mkt det är i "kvadratmeter"...) De går med 2 hästkompisar till, eller bara de två.

Nibbe kommer till mig i "vanligt" tempo, & oftast så gnäggar han när han ser mig.
På vinterhalvåret när det är lerigt i hagen är det ett smidigt sätt, jag går ju helst inte in där då.:D Då går jag utanför staketet & han följer med löst & går bredvid mig (om det skulle vara så att han inte kom när jag ropade.)
Van Remo har jag iof bara haft i 3 månader, men han kommer till mig i hagen & gnäggar oftast. Ibland kommer han så fort han ser mig & ibland den "sista biten"(typ några meter)
Jag hoppas att "gå-bredvid-staketet"-metoden funkar även på honom, annars får vi öva:D

Jag brukar inte ha med mig nått godis.

Senast ändrad:

Ella kommer när hon vill in eller när hon känner sig understimulerad, annars oftast inte (gräset är godare :p). Med andra ord kommer hon travande/galopperande då det regnar, är kallt, hon är hungrig eller vill in av annan anledning. Dock brukar hon gnägga när hon ser mig, och sen sätta ned huvudet eller gå och möta mig i vanliga fall.
Algot (shettisen) kommer oftast skrittande mot en sista biten :laugh:

*kl*

Nyaste hästen kommer direkt. Han zoomar in oss på långt håll när vi är på väg mot hagen. Även om han står en bra bit bort och betar med kompisarna. Sen kommer han lufsande, först i skritt och sedan blir det en dundrande trav! Öronen framåt och jättesocial. :) Det är faktiskt riktigt roligt och mysigt. Även om jag inte tror att han är så överlycklig att det är just vi som kommer, har ju inte haft honom så länge. Han är bara en supersocial häst som tycker om tvåbeningar. Och så kanske han är van att få en godbit, misstänker vi. :laugh: Men han är inte bufflig på något sätt.

De andra är väl sådär. De kommer lufsande, men rusar kanske inte. Sakta skritt, mer. Ibland får vi stå och locka och vänta utan att de kommer, då får vi vackert masa oss och hämta dom. Men de springer aldrig iväg, de är alltid lätta att hämta.

En sommar för några år sedan stod gammelvalacken på bete med bla ett sto som han blev hals över huvud kär i. Har aldrig sett på maken, det var som om blixten slog ner. :laugh: Den sommaren var han hopplös. Han skulle INTE in, vi fick kämpa närmare en timme ibland. Han skulle inte frivilligt lämna stoet. När hon sen gick ut ur hagen så stod han och skrek förtvivlat tills hon kom tillbaks. Lustigt. Men det är bara den sommaren han varit svårt att ta. :)

Norrland

Alla våra hästar går i separata hagar av olika anledningar. Unghästen kommer alltid när man ropar på honom. Jämt galloperande i full fart med öronen framot och tvärstannar precis två centimeter ifrån än :p det tycker jag om !
De andra hästarna är inte lika sociala , utan de får man gå och hämta. Jag har aldrig godis med mej.

Hagarna är ganska stora( tycker jag i alla fall) . Unghästens hage är 300X50 meter, Perfekt att gallopera runt i ! ( han utnyttjar sin yta väldigt väl )

De andra är c.a 100X100 meter. ganska mycket träd och buskar och sånt =)
Sen har vi en liten skrutt som har fått fång och han går i en liiiten hage med typ två träd och sand i.

KL

Det är väldigt olika.
Vinterhagen blir så lerig så han kan inte annat än skritta :( Men han brukar komma iaf.
På sommaren kommer han ibland galopperande, ibland travar han/skrittar lite slött. Han kommer iaf alltid dom sista metrarna! :)

Min kommer 90% av tiden, och gnäggar oftast också. Oftast kommer han i skritt men ibland kan det bli trav eller galopp också.

10% av tiden kan han gå kvar och man får gå och hämta honom. dock alltid glad när man kommer och villig att följa med.

Brukar de gnägga/hälsa?

Min toka kommer hälften av gångerna hela vägen och resten av tiden börjar hon gå mot mig de sista meterna. När det är taskigt väder ute brukar hon dock vara lite snäll mot sin stackars matte och komma på en gång. Ibland gnäggar hon och kommer i full fart, men oftast är det i lunkig skritt. :p

Nu går hon däremot på sommarbete i en jäääättehage som är väldigt, väldigt kuperad. Då brukar hon inte se mig förens jag är nästan framme. Iofs brukar inte jag se henne heller, det är lite jobbigt att leta efter hästarna i 30 minuter innan man hittar dem. ;) Men hon är lika bra att hämta där när man väl har hittat dom, följer glatt med och tar en paus från ätandet.

Har i stort sätt aldrig med godis, hon kommer iallafall. Hon skulle bli så in i bombens bufflig om hon var van att få godis varje gång jag hämtade henne.

Medryttarhästen brukar skritta mot mig när hon ser mig. Hon har en jättestor hage med tre kompisar.

Min egen häst, som jag hade förut, var så mysig. Honom kunde jag ropa på och han gnäggade till svar och kom i dundrande galopp fram till mig och stannade 1 meter från mig. :love:

vi har 6 hästar och alla kommer när man ropar! jätte bra om hagarna är leriga :D just nu har vi bara 4 hemma (sto m. föl på bete). gammla hingsten och mitt sto går själva i varsin hage å valacken å lillhingsten går ihop. har aldrig godis med mig men dom kommer i alla fall. om det är sent på kvällen vid insläpp så brukar dom gnägga...men dom vet ju att dom kommer in till en krubba med mat ;)

Min gammla ponny kommer nästan alltid när jag ropar! spelar ingen roll om det är på sommarbetet, stoooor hage, eller i vinterhagen som är lite mindre! :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama