Beteende fråga.

F

fotis

Har en pufftik på snart tre år som varit "bästis" med min mammas gamla
collietik.Dom har alltid lekt o busat o collien har haft enormt tålamod med min busa.Nu har mamma köpt en valp o plötsligt vill collien inte veta av min hund längre. Hon flyger då o då på min hund, i olika situationer.Min hund får inte säga ifrån till valpen, får inte busa med den, får inte springa ute osv. Även när valpen inte är med ute så kan collien signalera bus till min hund, men såfort leken börjar attackerar hon i stället.:confused: Finns det nån som har nån idé om varför.Det spelar ingen roll om dom är här el hos mamma med el utan valp. Jag brukar alltid ha collien när mamma åker bort,men nu tycker jag det börjar kännas tråkigt eftersom min hund är lite rädd hela tiden.Ska tillägga att min hund leker jättebra med andra hundar så det är inte hennes "språk" som plötsligt ändrats.

Sv: Beteende fråga.

Tycker det verkar som om det är moderskänslor som spökar? Har collien haft vaplar tidigare?

Samma sak hände oss en gång när en tredje hund kom in i bilden.
Hunden vill helt enkelt skydda valpen. Det är som lite när man var liten och man inte kunde vara tre pers. samtidigt utan att bråka. Våran hund kan fortfarande inte vistas inomhus med dem hundarna utan att börja bråka. Det är trist när det blir så.
//Amanda

Om hon var en duktig mamma då är hon säker det nu också :angel: trots alla hundar vi har just nu och alla hundar vi har haft så har vi sluppit det här problemet så några tips vet jag inte om jag har :confused:

Ja, men det är inte så konstigt egentligen. Nu är det ju valpen som är hennes flock och din hund ingår inte i den. Och hon kan nog vara ganska så beskyddande, särskilt i början. Såg samma sak med min gamla tik. Hon tillät inget lekande alls med valpen så länge hon var med. Fast nu var hon ju i och för sig en ovanligt sur gammal tant...

Jo visst, men det spelar ju ingen roll om valpen är med el inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 087
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 026
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama