Sv: Bete??

Jag tror att de också egentligen äter annat än gräs eller i alla fall olika sorters gräs.

Våra hästar går också ute och betar året om. Min häst fick fång ändå.

Mina två halvblodshästar går också på stora beteshagar året om. Bara hö och mineraler lite betfor på vintern, rids tre-fyra ggr i veckan, allt för att undvika olika sjukdomar. De rör sig mkt i hagarna och är ute så länge vädret tillåter ändå så har den ena bara sju år kolik minst en gång om året, hon har haft kolik 6ggr. I år fick hon även fång för 1 1/2 vecka sedan. Det kom i samband med ett väderomslag. Jag tror att detta hör ihop med hennes känsliga mage, så hon kommer troligtvis att få somna in bara jag orkar ta beslutet helt, men det är så svårt. Att ha en häst på endast jordbacke resten av livet är inget hästliv anser jag när de är vana att ströva fritt.

Min häst som fick fång förra hösten gick sedan ute i gräshage hela förra sommaren och hösten. Jag tror inte att en fånghäst behöver gå i grushage alltid. Jag tror att det bara gäller vissa hästar tex en del av dem som är insulinresistenta.
Kolik har jag inte ngn erfarenhet av men det har kanske ngt samband?

Våra hästar går ute dygnet runt i stora hagar, från april till oktober ca. De rids förståss under hela sommaren och sköts om varje dag, men går aldrig eller mycket sällan in under den tiden.

KL

Även om man sköter vissa "magkänsliga" hästar enligt konstens alla regler (lååång invänjning på våren, naturbete, inget kraftfoder, ingen övervikt, daglig motionering, etc ) så kan fången slå till vid ett väderomslag!
Det kommer att bli intressant att se hur ett väderomslag från den senaste tidens värme och torka påverkar antalet fånghästar. Visserligen hör jag nu att hovslagare och vet. redan nu har fullt upp med fånghästarna. Gräset är ju mkt torrt och väl stressat i torkan?

min egna häst står inne. pga olika anledningar.
men däremot så har vi bete där det går några 1 åringar och några äldre ston som går ute dygnet runt.
dom släpptes 17 maj och kommer stå ute tills siste september om vädret tillåter.

Efter att läst både om fång och överviktiga hästar, på diverse sidor har jag kommit fram till att man egentligen inte ska ha hästen på bete (som jag haft i 20 års tid).

Finns det inga "hästfolk" som släpper sina hästar på bete? Då menar jag bete i den bemärkelsen att man efter invänjning släpper ut hästarna och låter dom gå ute dag som natt ca: maj-sep utan duttande in/ut eller mellan hagar.

Så har det varit i alla år jag har haft hästar, men inte längre verkar det som! Så finns det några gamla hederliga betessläppare här?

Jovisst, jag har gjort det i alla år. Men har oxå tagit till mig den kunskap om fodring och bete som verkar ha gått förlorad ibland:confused:Alltså, inte kraftfoder under betessäsongen, rider hästarna under hela sommarsäsongen, ser till att mina hästar ej är överviktiga och den häst som har en känslig mage tar jag in frostnätter och släpper ut efter lunch dagen efter. Klimatförändringen och den ökade värmen har gjort att gräset har tillväxt även på vintern i vissa delar av Sverige. Detta tror jag är en av orsakerna till den ökande fångbenägenheten. Men som sagt, klart att hästarna går ute och har det skönt:banana::banana:

Ja det e mkt flängande ut å in me hästarna på sommarn, det e ju den bästa tiden för dom när dom äntligen får äta gräs. Klart dom ska ut på bete!! Tycker även hästarna ska gå på lösdrift när vintern kommer. Har börjat med det till mina hästar.....dom mår mkt bättre å saknar verkligen inte att bli instänga i nån box.

Att ha hästarna på bete beror alltid på vad du vill göra med din häst.
Våra avelston/hingst och unghästar upp till 2½ går på lösdrift året runt i stora kuperade hagar med fri tillgång på hösilage under vintern. medans mina tävlingshästar och unghästar som arbetar får stå inne nattetid för de behöver sin dagliga sömn och man behöver hålla koll på foderstater på ett helt annat sätt. Däremot går de självklart ute så mycket som möjligt i hagar med gräs! Men man ser när klockan närmar sig sju tiden står de o hänger vid ingången!!
Har haft tävlingshästar som har gått ute på lösdrift men man märker skillnad i temperament och ork. De presterar oftast inte lika bra som de som står inne (enligt mig!)

Det finns ju inget skönare för både häst o ryttare med bete!! Vissa år släpper jag ut och låter honom vila helt i upp till 8 veckor (många tycker jag är konstig då) Andra år kortare, iår har jag precis släppt, kommer att rida ett tag för att ge ca 2 veckors vila o sen skritt o skogs vila 2 veckor innan mer igångsättning.
Det som oroar mig är torkan, finns det ngn näring i gräset nu? Räcker betet?

min pålle går på hästbete a la vildhästliv från juni till augusti..
utan grimma, utan täcken..ute dag som natt.
dock kan vi ta in dem någon enstaka gång dagtid då de flygande fasorna (broms osv) är som värst och släpper då ut dem till kvällen igen.

självkart ska pållarna ha semester, ordentlig sådan!
lite får vi nog allt ge tillbaka då vi har berövat deras frihet till små sandhagar övriga året ;)

Jag har alltid släppt mina hästar på bete. Vänjer in dom under några veckors tid med början då vårbruket startar (sen plöjs vinter hagen upp och odlas), sedan går dom minst 12 timmar per dag. Eftersom jag har russ (har även haft shettisar) får dom som blir för feta, vilket många blir väldigt lätt, vara inne eller i en nerbetad hage en del av dygnet för att inte blir för tjocka. I slutet av säsongen brukar det dock vara så pass lagom bete att alla kan vara ute och beta dygnet runt. Släpper dom sedan på stubben efter trösket så får dom beta ner den med. Har hittills varit förskonad från fång, peppar peppar.

När jag var yngre släpptes alla hästarna, utan invänjning eller liknande, på bete och gick hela sommaren. Vi tävlade och så som vanligt men nog var pållarna tjocka alltid. Men aldrig sjuka.

Jag har alltid haft betesgående hästar, utan "duttande";)...men i år har jag fått andra vanor. Min Welsh Cob är extremt lättfödd och det föreligger hög risk för fång. Så, hon har betesreducerare...men är ute på bete dygnet om...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 755
Senast: Stereo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka