Sv: Bete??

Jo i vårt stall släpper vi också. :)

Men vi släpper inte helt och hållet förrän runt midsommar. Stallägaren i vårt stall har uppfattningen (jag håller med) att man inte bör släppa totalt för tidigt och den åsikten har hon fått väl itutat i sig från sin gamle far som varit bonde hela livet.

Däremot har vi givetvis börjat vänja dem och för närvarande går de i en hage med bete ca 4 timmar om dagen.

Vi kommer att låta dem vara ute på nätterna nu snart men vi stänger in dem i vinterhagen på kvällen.

När vi väl släppt dem dygnet runt så är de ute till sept/oktober ungefär och beroende på betet så stödfodrar vi i slutet vid behov.

Jag tror personligen att problemet med bete (och fång) inte är att man släpper hästen på bete. Problemet är nog att de flesta beten inte är optimala för hästen, det är för mycket gräs på för liten yta. Jag inbillar mig att hästar ska gå på rätt så karga beten egentligen (inte gamla vallar) och behöva aktivt söka föda. De flesta svenska beten är ju optimala för att hästen ska bli tjock, åtminstone i början av säsongen.

Jorå, absolut. Vi släpper alla utom en på bete, och den som inte får gå på bete är fånghäst som för övrigt blev friskförklarad idag eller vad man ska kalla det. Snart ska hon i alla fall få gå på bete eftermiddagar när det är torrt ute med de andra hästarna för att undvika risken för fång så gott det går.

jag har min på bete sen en vecka tillbaka o kommer o gå tills augusti ut eller nåt liknande beroende på väder o vind.

Min teori är att det handlar om precis tvärtom.

Att man övermatar hästarna med massa märkliga foder under vintern (läs kraftfoder) och sedan släpper man ut dem på naturligt vis på gräset till sommaren med helt väsensskild foderstat. Omställningen blir grym för känsliga hästar.

Hästar är byggda för att beta av lagom magert gräs på stora ytor.

Våra hästar är ute och betar året om, givetvis finns minimalt att äta på under vintern - då är det grovfoder som gäller till 95% i foderstaten. Lite strå-kraftfoder (lucern) och vissa vitaminer och mineraler. Än så länge har vi inte haft någon fång alls på någon häst.

Det är min teori.

Jo, det spelar säkert stor roll. Sedan tror jag att det spelar mycket stor roll hur stor OMSTÄLLNING det blir för känsliga hästar när de går på bete.

Får de en massa knepiga, omotiverade kraftfoder i mängd under vinterhalvåret blir betessläpp en grym omställning. Får de huvudsakligen ett bra grovfoder under vintern (med ingen eller liten kraftfodring) blir inte omställningen alls lika stor.

Våra hästar är ute och betar året om, givetvis finns minimalt att äta på under vintern - då är det grovfoder som gäller till 95% i foderstaten. Lite strå-kraftfoder (lucern) och vissa vitaminer och mineraler. Än så länge har vi inte haft någon fång alls på någon häst.

Jag tror att de också egentligen äter annat än gräs eller i alla fall olika sorters gräs.

Våra hästar går också ute och betar året om. Min häst fick fång ändå.

Jo, det spelar säkert stor roll. Sedan tror jag att det spelar mycket stor roll hur stor OMSTÄLLNING det blir för känsliga hästar när de går på bete.

Får de en massa knepiga, omotiverade kraftfoder i mängd under vinterhalvåret blir betessläpp en grym omställning. Får de huvudsakligen ett bra grovfoder under vintern (med ingen eller liten kraftfodring) blir inte omställningen alls lika stor.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar med omställning. Jag förstår nog inte varför det skulle bli en mer skadlig omställning för hästen om den fått mkt kraftfoder under vintern. Om man utgår från att den samtidigt har fått tillräckligt med grovfoder. Är det besvärligt för en häst att byta från kraftfoder till grovfoder? Jag trodde det bara var jobbigt åt andra hållet?

Därmed inte sagt att jag tror på att ge hästar mkt kraftfoder. Denna vintern har inte ngn av mina hästar fått kraftfoder. Men jag tror mer att det handlar om att de blir tjocka av för mkt mat och/eller att deras "sockeromsättning" påverkas negativt av för mkt stärkelserika kraftfoder och att detta sedan gör dem känsligare för gräset.

Men det är min teori. Jag är inte övertygad om att den är bättre än din.

Men det är min teori. Jag är inte övertygad om att den är bättre än din.

Omställning gäller nog ganska lika åt båda håll - problem med byte för känsliga hästar. Fanns en liten notis av veterinär i senaste Islandshästen om det.

Men jag är inte alls övertygad om att min teori är korrekt.

Jag är ganska övertygad om att många av de kraftfoder som finns på marknaden idag är direkt olämpliga som foder till hästar. Förmodligen blir jag hängd av både Krafft och Hippo för mina utsagor med tanke rådande utbud av märkliga pelletsprodukter men spannmålsbaserade kraftfoder för häst tror jag mest bara är dåligt, på många olika sätt.

(Lite OT: När det gäller pelletsprodukter fascineras jag fortfarande av dem som ger dem hårda direkt till hästarna, trots att tandläkare som jobbar med hästar bestämt avråder från det. Och att det inte finns tydligare rekommendationer från tillverkarna.)

Ett kraftfoder jag tycker fungerar mycket bra om man behöver tillföra protein är lucern-(NEJ! INTE PELLETS!)-hackad-strå. Rätt konsistens och innehåll för hästar.

Anledningen till att omställning blir stor när man ökar mängden kraftfoder är vad jag förstår att mängden av de enzymer som ska bryta ner ex stärkelsen måste anpassas efter kraftfodermängden.
Jag har lite svårt att tro att det blir besvärligt eller i alla fall inte lika jopbbigt om man helt plötsligt slutar med kraftfoder.

men jag kan ha fel.

Lusern är ju ett grovfoder. Det har mina ätit hela vintern. Jag har läst om detta med pellets. Gäller det alla olika typer av pellets eller bara vissa?

Med tanke på näringsinnehållet kallar jag lucern för kraftfoder. Det kanske inte riktigt är en allmän definition...

Med din definition så dissar jag härmed alla typer av kraftfoder (dvs av tillverkaren avsedda för hästar men för ändamålet hopplöst olämpliga) som finns. :grin:

Med tanke på näringsinnehållet kallar jag lucern för kraftfoder. Det kanske inte riktigt är en allmän definition...

Om man nu ska vara noga
Kraftfoder är vad jag förstår foder som inte innehåller så mkt fibrer som ex proteiner och stärkelse ligger inbäddade i.

Jag delar din uppfattning om kraftfoder, om det inte har framgått.

Ja min går på bete nu.Köra dit han nu i söndags så nu går han ute dygnet runt,här i skåne har vi så fint väder så de är ju lugnt. Regn täcke blir de enbart om vädert blir som förra året då de spöregnade i två dygn i sträck,annars klarar han av regnet. Har ingen jättemöjlighet att ta in han,även om där är två boxar så är de inte de jagt vill så. Får se när jag tar hem han igen,inget bestämt än. Men tycker nog att alla hästar som kan ska få gå iaf några veckor på ett skönt bete med lite gräs. De är ju iaf fortf djur,inte porslinshästar ;)

Det här med lusernpellets är lite knepigt tycker jag. Det är ju nu inte spannmål i pelletsform utan hö i pelletsform. Vilket ju förstås gör att hästens magtarmsystem behandlar det därefter, dvs nedbrytningen sker huvudsakligen mikrobiellt i grovtarmen.

Men ändå... Det är ju liksom pellets. En ganska liten mängd foder som inte direkt kräver samma tugginsats för att sväljas ner och processas. Som det går snabbt att äta.

Hurusom - om man av något skäl behöver komplettera näringen i grovfodret är min uppfattning att det är bättre att välja lusern än ett kraftfoder. Bäst är förstås att ge några kilo grovfoder extra, men om det av en eller annan anledning inte fungerar.

Vad gäller omställning från stallfoderstat - de flesta hästar som insjuknar i fång gör det inte första dagarna på bete. Många drabbas t ex i slutet av säsongen. Men å andra sidan kanske dessa hästar stödutfodras.

Jag tror att överutfodring är boven i dramat. Dagens hästar är för välnärda och detta leder till välfärdssjukdomar som t ex diabetes (eller IR hos häst), vilket i sin tur leder till bland annat fång.

Vad gäller omställning från stallfoderstat - de flesta hästar som insjuknar i fång gör det inte första dagarna på bete. Många drabbas t ex i slutet av säsongen. Men å andra sidan kanske dessa hästar stödutfodras.

Hmm. Det är inte min uppfattning. Jag tycker att det brukar explodera när betessäsongen startat med hästar som får fång. Märk väl att det inte är EGNA upplevelser, utan beskrivna upplevelser, har själv aldrig sett en häst (live) i akut fångtillstånd.

Jag har alltid trott att de flesta fick fång i början av betesperioden, vet inte varför jag trott det.

Min häst stödfodrades inte när hon fick det på hösten.

Mina två fånghästar, varav en är lättfödd, går på bete dygnet runt från slutet på juli tills det börjar bli frost om nätterna. Eftersom de båda haft fång går all invänjning väldigt sakta till, oavsett om det handlar om höbyte eller betessläpp. Jag håller noga koll på värme i hovar, tempar morgon och kväll, ger någonting nyttigt för magen - gärna Proviva, och kollar efter alla sorts tecken på förändring (slöhet, orenhet osv.). En "normal" betesinvänjning tar drygt en vecka, gärna två. Även höbyte.

Ja, det är en massa jobb och självklart kostar det lite i och med att hästarna dricker minst 1 pkt Proviva/dag och häst, men allt för att hästarna ska kunna gå på bete, då jag anser att det är nyttigt både för kroppen och själen. Det är de värda, och jag anser att det är hästarnas rättighet och min skyldighet att se till att de kan gå på bete så länge som möjligt.

Jag rider dessutom min häst väldigt mycket mer sommartid än vintertid, ofta 7 dagar i veckan och ibland även två gånger per dag, då hon, som sagt, är lättfödd.

Jag blir lite rädd när jag ser folk som inte alls bryr sig om att vänja in, utan bara byter foder huxflux, eller släpper hästarna direkt från t.ex. skogshage till grönbete, och inte ens har koll på hästarna utan far på någon semester. Dels för ägarnas egen skull - att ha fånghäst innebär en massa extra jobb, men mest för hästarna som måste stå ut med den olidliga smärta och 'efterarbete' fång medför.

I och för sig kanske jag är lite extra "känslig" då jag själv har två fånghästar.

Alla våra går ute, utom exemsem stoet och stona med föl om det är dåligt väder:

Gick ut i slutet April, släpptes tidigare förra året går ute så länge det finns bete och är bra väder:)

Min teori är att det handlar om precis tvärtom.

Att man övermatar hästarna med massa märkliga foder under vintern (läs kraftfoder) och sedan släpper man ut dem på naturligt vis på gräset till sommaren med helt väsensskild foderstat. Omställningen blir grym för känsliga hästar.

Det är min teori.

Jag har precis samma teori!!!

Vi har hästhållning på samma sätt som er - och har - peppar peppar aldrig haft en fånghäst trots otroligt många år som hästägare till ett ganska stort antal hästar av varierande raser dessutom...

Min släpptes på bete i början av maj ihop med kompisarna. Pga den bra grästillväxten släpptes de tidigare än beräknat. De kommer gå till mitten av september minst. Stödfodras givetvis om så behövs. Min häst invandes per automatik iom att han gått på lösdrift och det växte fint gräs i hagen. Sedan hade han tuggproblem så han fixade inte silaget i slutet så jag var ute och beta honom i dikeskanterna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 755
Senast: Stereo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka