Bete/Ute på nätterna?

fettso

Trådstartare
När släpper ni ut era isisar på bete?
Förra året släppte jag ut hästarna i mitten av April eftersom jag har gott om hagar och det hade växt en hel del+att nätterna var varma.

När får era börja gå ute på natten?

Jag ska börja förbereda hagarna idag tänkte jag.

Sv: Bete/Ute på nätterna?

Vi har betessläpp 1 juni i år. Sen går de ute dygnet runt fram tills den 1 september.
Vill man ha hästen installad får man sköta in- och utsläpp själv. Jag har som har en eksemhäst har låtit honom gå ute dygnet runt, vi får se hur han håller i år.

Mina går alltid ute på natten, med tillgång till ligghall mellan 1okt och 1april -såklart! Förra året släppte vi på bete i början på april, men då var det obetad sommarhage o massa gräs. I år är den hagen nerbetad och här känns inte direkt som nån vår, och marken är jätteblöt! *klafs klafs* Släpper jag på bete så tidigt så stödfodras givetvis med hö!

Jag släpper nog på bete framåt maj iår, om gräset tatt sig bättre och framförallt om marken torkat upp. Hoppas oxå få en till sommarhage att växla till, fast den ligger längre bort.

Vi släpper de dräktiga samt ett ungsto i slutet av april. Eller ja, såfort jag har klarat uppkörningen eftersom man måste ha körkort för att kunna ta sig ut till sommarhagen.

De komme vara tre ston på 7 ha mark. Sen fem när fölen kommer. Den första månaden kommer de stödfodras om de är intresserade av höet, annars blir det bara kraftfoder för dem.

Nu har snön precis försvunnit här så dom får vänta ett tag till. I maj hoppas jag på att kunna släppa dom i skogshagen.

Dock vill jag inte ha dom ute på bete alls överhuvudtaget men har inget val.

Vi ska nog släppa dom när det inte är så lerigt och lite ljusare på nätterna! Sen rider vi nog dom på rikigt sommarbete i Juni!

Lyllo dig som kan sätta stolp... Mina hästar knäckte 2 trästolpar och tjälen gör det omöjligt att sätta upp nya. Blir provisorisk variant med plaststolpe i hink med betong. Har jag tur håller de sig innanför...

Vi släpper på riktigt bete runt mitten på juni om det inte blir racerfart på våren. Fortfarande snö och tjäle här uppe även om det töar friskt emellanåt. Stora fläckar barmark nu men rätt mycket is och snö däremellan. Så sommargräset lär dröja och därmed betet. Men sen kan de å andra sidan oftast gå ute till i mitten på oktober. Våra hästar går iofs ute dygnet runt året om men urvalet av hagar är betydligt större sommartid och man slipper köra hösilage och mocka ligghall då...

Vi har våra inne året om, mest för att de inte ska bli så himla feta av betet.. Men det skulle kanske inte vara mitt största problem med Sól just nu.. Men det känns bättre att ha dem inne och se exakt vad de äter. Lite lugn och ro från mygg och knott med.

Jag har alltid min inne på natten. Dels för att försöka hålla formen men framförallt för att hon är importerad och jag vill minska risken för eksem....

Min har gått på lösdrift hela året men fick gå inn nu i påsken då hans islandshäst kompis har lämnat stallet - men i dag fick han gå ut igen då araberna fick gå ute med även fast vi har snö fortfarande. Så inte direkt betes slepp her i Härjedalen men ute gång i alle fall....1 april

Jag brukar göra som du. Mitten av april har varit bra att låta de gå kvar ute för natten. Men det finns oftast inget bete, bara lite att plocka med. Så jag fodrar som vanligt. När sen gräset kommer drar jag ner på höt succesivt. I början maj någon gång brukar jag sluta helt med hö.
Men i år vet jag inte hur jag kommer att göra. Det är så himla blött i hagarna. Vindskyddet använder de inte, där kan de ju torka sig om fötterna och även ligga ner om de vill. Det använder de bara på sommaren när insekterna är jobbiga.
Men de har fr o m idag börjat få gå i stora sommarhagen dagtid. Det kommer lite grönt nu och det är lika bra att de får vänja in sig. Den är tillräckligt stor för att inte bli nertrampad.

Vi brukar låt dom gå ute dygnet runt i början av juni till oktober. De släpps ut i de stora sommarbetshagarna efter att vi har tagit vårt hö.
Vi har ju ständig blåst på Lunda slätten så det är skönt för dem heta sommardagar.
Det var rätt kul förra sommaren när man hörde kompisar klaga på att det var så mycket flugor och knott och vi hade knappt nåt sånt alls hemma hos oss.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 164
Senast: Santoxen
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025