bete till liten häst...fångrisk???

M

Mithra

jag har en liten häst, bara 78 cm hög. han är bara 1 år i år. Jag har inte mycket erfarenhet av fång eller risk för fång på dessa små, då jag bara har haft halvblod innan. Nu undrar jag, hur känsliga är de för kraftigt bete, är de mindre känsliga när de växer? Vågar jag släppa ut honom på bete med halvbloden, han går med dem nu. Det är ängsbete, ogödslat, .
Vill ju inte att det ska bli för kraftigt för honom, men samtidigt hade det ju varit bra om de fick fortsätta gå ihop, och man hade dem på samma ställe.
Ett magert shettisbete kanske inte heller är bra för en växande ettåring.?:confused:
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Ett ogödslat ängsbete uppfattar jag som det mest ideala för en unghäst oberoende av ras. HH
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

De kan lätt få fång. Försök att vänja honom med bete så det inte kommer som en chock.Antingen du själv slår och ger honom eller låta honom gå på bete någon timme om dagen. Jag hade russ som hade allvarlig fång. Men med bra hovslagare och med tips från kunnigt folk så kunde de efter några år gå tillsammans med de stora hästarna på bete på sommaren. Jag gav min russ Dofilus varje dag för att stabilisera magen samt att de fick motion varje dag vilket oxå är vikitgt!
Men var uppmärksam på dem, fång är inget kul när de väl fått det!
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Med lång introduktion kan det fungera utmärkt. Börja med ca 15 min/dag ( 1 timme är för mycket att börja med) för att efter ca 3 veckor ev låta den gå 8 timmar eller mindre. Låt den inte gå i beteshagen nattetid. Jag läste att, Växternas distribution av bl a socker skiljer sig mellan natt och dag. Håll även koll på nederbörden. Med det menas att: om sommaren varit torr och betestillväxten dålig har gräset en uppdämd växtförmåga, och om det plötsligt börjar regna i tex slutet av sommaren så kan gräset komma igen med förnyad kraft och vara lika kraftigt som ett vårbete. Att gräset kommer igen och växer räknas som ett foderbyte...Många hästägare står fundersam när deras hästar får fång i slutet på sommaren början på hösten. Men det är alls inte ovanligt.
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Det här med invänjning... Räknas det som sådan om man låter sina hästar gå ute dygnet runt från och med nu och kontinuerligt äta av vad gammalt som finns, och vad nytt som växer upp? Jag har fått tillgång till 3-4 mindre sommarhagar i år och jag tänkte göra så med mina hästar att de kommer att få alternera mellan dessa hagar och vänja sig vid att äta det som växer upp, kombinerat med sitt gamla vanliga hö. Funkar det?
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Puttar lite :angel: !

Ingen som vet om den här metoden fungerar? Jag har ju fång "hängande över mig" som ett orosmoln med mina nuvarande hästar pga det som hände med min islänning :( . Vill ge dem en bra hästsommar, men vill också vara så mycket på den säkra sidan som jag bara kan!
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

lånar en knapp.
nu var det lite svar, tack så mycket... jo jag hade ju så klart tänkt att vänja honom långsamt , så gör jag med halvbloden med, men det låter ju bra att han kan gå med dem iallafall till sommaren. Är det någon som vet om risken är mindre för fång när de är så unga som han, 1 år, kanske överskottet går åt till att växa, :confused:
Att blanda gammalt bete med nytt är väl jättebra, det blir ju inte så kraftigt då , utan mer jämnvikt! Jag har också en sådag hage där vi inte slått gräset utan där de får gå först och beta av gammalt gräs med blandat med det nya.
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Jag har släppt mina shettisar på det lilla som kommer upp nu o lite gammalt gräs, tas in på natten o får hö som de är vana vid. släpps sedan successivt på mer gräs. fångisarna får inte nått gräs alls, bara hö
 
Sv: bete till liten häst...fångrisk???

Under alla min shettis år (4 år:angel: ) har vi bara släppt dom på bete. Jag vet inte vad vi har för bete, men dom har inte fått några men alls. Iofs har jag låtit mitt sto bete några minuter någon gång i veckan, men ingen invänjningsplan.
Jag tror dock att det är bättre att vänja dom långsamt och låta dom redan nu börja äta av det gammla gräset.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp