Sv: Bete - stall - bete, hur snabbt kan man 'ändra'?
Och på den frågan skulle jag svara: Beroende på hur lätt de får störningar och du upplevde dina ha "bra magar". Inga större reaktioner på medikamenter och annat? I så fall som jag skrev ovan, skulle nog släppt dem dagtid med hö i hagen och inne på nätterna någon vecka och sen ute dygnet runt med tillgång till hö ytterliggare några dagar.
De har i princip, vad jag kunnat upptäcka, plåtmage alla tre. Valacken har dokumenterad plåtmage (han åt flera kilo soja en gång.. utan minsta synlig påverkan förutom att det bubblade och levde oms om fan och han såg lätt illamående ut ett tag... Han har tillbringat en natt på en havreåker med proppmätt som enda 'men' också). Däremot har han ju sin 'vinterkänning' i magen, som hitills är en gåta.
Lillkillen 'känner' jag ju inte så noga än, men han kom hit, gick från dygnet runt bete till dygnet runt silage (och nytt vatten och allt annat sånt en flytt innebär), och reagerade inte minsta lilla synligt på detta.
Stoet kom ju i nov, och bytte då rakt av från ett hösilage till ett annat, behöll 2 av 3 'ingredienser' i foderstaten men fick det tredje fodret utbytt och 'portionerna' kraftigt sänkt. 'Roade' sig under ganska lång tid att äa pissdåligt med silage (och hade alltså TSbrist) och som bonus så inom en vecka efter ankomst toppade hon det med en PC-kur. Utan minsta synlig inverkan på magen. Fått finadyne (i.v. iofs) utan påverkan. Står på finadyne nu med btw.
Däremot så nu i samband med det framtvingade hux fluxbytet till hö isf hösilage (men med gräset kvar som bas) så fick alla tre ljusare bajs än innan. Inget fel på konsistens, lukt eller liknande. Men en annan färg. Kan ju dock bero på vattenmängd eller annat helt oberoende av magtarmbalansen.
Så ja, jag skulle vilja säga att de har bra, stabila och 'tåliga' magar. Frågan är ju dock alltid HUR mycket de tål? Det blir ju kaka på kaka med snabba byten kors och tvärs inom en treveckorsperiod, vilket ju eg är den period som det tar för magen att ställa om helt. Nånstans går ju gränsen, men var vet jag inte då jag inte lyckats uppröra magarna direkt någon gång. (Jo., valacken hade ett akut diarreanfall av okänd anledning i höstas)
Förresten, så de kommer mest troligt att gå kvar på hö under del av dygn större delen av sommaren. HUR stor del av dygn beror på hur bra betet återhämtar sig fråne xtremtorkan, hur vädret tänker bli resten av sommaren, hur hullet är på dem, hur insektstrycket är osv. Så det kan vara halvdag på hö, eller 4 - 5 h och ngt kilo på hö, men jag brukar undvika att ta bort det helt, just för att ha 'liten bas' iaf OM det som nu ex skulle bli en boxvila och allt 'blir uppochner' jmf med heldygnsbete.
Känner till de där "fångvågorna" och att det har samband med gräs/foderbyten av olika varianter (läst "studie" som gjorts på kliniken på irland jag praktiskerade på, de hade sett samma perioder som du nämnde) vet jag också men även av mediciner och annat. Men gällande gräset har det nog snarare med innehållet i gräset vid den aktuella tidpunkten att göra än invänjningstiden i första hand. Att man sen ofta vänjer in dem just när en fångvåg är där i maj/juni gör att man kanske förknippar fången med felaktig invänjning när det i själva verket är något annat? *spånar* De kan ju lika gärna ha gått på bete dygnet runt hela sommaren och så få fång i perioden i aug. Eller regn efter torka eller....
O ja, jag är ju övertygad om att gräset sammansättning/vilka arter som blommar resp inte blommar osv spelar in. Sen är jag övertygad om att även invänjning spelar in. Men mina två, de gick ju på samma marker när de fick fång, men åren efter varandra. Valacken var 28 år och har gått på de där markerna sen han var två år utan problem, nånsin. Det aktuella året så hade han gått där sen gräset började komma, dvs perfekt invänjning. Den 5:e juni fick han fång.
Året efter så gick mitt sto där, på exakt samma jävla mark, som hon gått på sen sista april (då växte inget gräs, så perfekt invänjning där med). Den - just det - 5:e juni fick hon fång. Scary.. Där var det ju helt klart inte tillvänjningen/hagbyte/betessläpp, utan något annat. Vädret var olika den aktuella tiden de olika åren, så jag tror det var någon växt som finns vid det tillfället, som de föredrar då. Och som den gången 'räckte'
Året efter gick 7 hästar på den marken, båd eponnyer och stora, unga som gamla, feta som smala. Jag var ju ett vrak när juni närmade sig, och 5:e juni var jag beredd att 'räkna in offren', spec feta ponnyn och feta gamlingen var jag OROAD för. (JAG hade tagit bort dem därifrån om de varit mina, men de var inack). INGEN fick fång. INGEN har efter detta fått fång heller (eller innan då)
Men som sagt, jag tror att även invänjningen spelar in. Min hovslagare pratar förresten om att något år när det var extrem höbrist så det faktiskt importerades hö från polen etc och såldes på svenska marknaden, så ökade fånganfallen. Och att det finns studier där man flyttat hästflockar och plötsligt får en ökning av fånganfallen, vilket de har härlett till att de är inte vana med det gräs och växter som finns just där, men att de hästar som 'är därifrån' inte har problem. Om det är sant eller ej vet jag inte, men det låter rimligt i alla fall.