Bete - stall - bete, hur snabbt kan man 'ändra'?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästarna har gått på bete del av dygn sen i maj, sen i början på juni gått halvdygn på betet, och andra delen av dygnet gått i hage med minimalt med gräs men ändå gräs, och ätit hösilage. Tills i tisdags då de rakt av fick gå över på hö isf hösilage.

Och idag och ett tag framöver kommer de (tyvärr) gå på minimalt med gräs + hö dagtid, och inne med hö nattetid. I 5 - 10 dagar iaf kommer det vara så, minst fem, och kanske mer.

Men hur snabbt vågar man 'släppa ut' på betet igen, dvs hur mycket invänjning behöver man ha?

Sv: Bete - stall - bete, hur snabbt kan man 'ändra'?

Min valack gick ut 25/5 på bete men har haft boxvila sen i tisdags och ska få gå ut imorgon i mindre hage (med lite gräs i), gå där i 4 veckor och sova inne på natten med hö, och sen får han gå ut på betet igen.
Jag släpper alltid mina direkt på bete utan några speciella invänjningsperioder. Det har aldrig hänt nåt, (kolik, gallor och sånt) för dom går ju i gräshage hela våren, bara det att det inte är lika mkt gräs och att dom sen får vara ute på natten på betet.

Har du hästar som är speciellt känsliga för ändringar?

Nej, de är inte/har inte varit känsliga för förändringar. Men med två fånghästar i bagaget (TROTS invänjning enligt alla konstens regler) så tar jag inga onödiga chanser. Och mina går på gräs i vinterhagen på våren med, men invänjs ändå långsamt över lång tid på betet. På samma sätt invänjs de långsamt och över lång tid från gräs till hö.

Och nu fick jag ju först tvärt byta ut 'halvdygnshösilaget' mot hö, och sen tvärt byta från gräs - hö, till bara hö. Och att då inom en kort tid igen göra ett kraftigt byte (från enbart hö till gräs och hö) känns lite vanskligt. Samtidigt har jag aldrig förr varit i den här situationen och vet inte hur försiktig man bör vara. Att de inte kommer gå rakt ut på 12 h gräs direkt är ju klart, men frågan är ju inom vilken tid man kan 'öka upp' till 12 h, och det är förhållandevis riskfritt?

Jo det är ju bäst att vara lite försiktig, men fattade jag det rätt att dom har gått halva dygnet på bete och halva inte?

Då kan du nog låta dom gå i gräshage (med lite gräs) och äta hö, sen ökar du bara på tiden i gräshagen och ger mindre och mindre hö? Jag skulle låtit det ta nån vecka iaf.
För jag antar att hästarna ska gå på bete dygnet runt sen och bara äta gräs?

Känns som om det är två olika saker du beaktar egentligen, dels fång, dels knas i magen, eller?

Gällande magen skulle jag vara mer orolig för att sätta dem på enbart hö snabbt som du redan passerat sas, än att göra snabbt byte till mycket gräs. För magens mående upplever jag att de reglerar rätt bra själva om de ges tillgång till det fodret de haft innan. Dvs tillgång till hö även i en fullvuxen gräshage. I början lägger jag ut hö i gräshagen och ser då att de emellanåt går och äter lite hö för att sedan äta gräs igen. När de slutat äta hö, brukar ta 1-2 veckor lägger jag inte ut mer.

Gällande fång känns det som att hur man än göra kan man råka ut för det så det enda jag skulle tänka på där är att inte gå från inget gräs alls till kraftigt 2-3dm gräs, typ det första på våren (hellre då släppa tidigt om marken håller och låta dem beta i takt med växten)eller nyväxt efter skörd. Har de sedan tidigare gått på gräs får de gå där fritt.

Fast en magtarmstörning är ju 'grunden' för fång, så att undvika det minskar ju risken för fång. Sen som sagt, fång är ett lömskt jäkla elände och gör lite som det vill. Bägge mina som fick fick ju i juni, trots att de vants in på gräs sen i april (då snön ligger kvar, dvs de hade ätit gräs i 'lagom takt' ända sen det började spira). Båda var 'äldre' och överviktiga, och ju äldre de blir dessto mer 'lättstört' blir ju magtarmsystemet.

Men just eftersom fång ju soms agt kan komma även om man gör allt enligt alla konstens regler, så vill jag ju helst inte minska oddsen. Så eg är det en sak - för magtarmstörning hör ju till fångrisken med.

Så det jag är 'rädd' för är att magen ska ta det som (ännu ett) häftigt foderbyte. Samtidigt så är jag ju för både deras och min skulle angelägen om att de ska komma ut på gräs igen så snart det går när boxvilan är hävd.

Förvisso, men fång känns i betessammanhang så otroligt mer komplext så i det här fallet skulle jag faktiskt i första hand tänka på kolik som orosobjekt, vilket naturligtvis i sin tur sen kan utlösa fång. Med komplext menar jag att vi nog skulle sett betydligt mer fånghästar ffa inom alla raser om det hade en så "enkel" förklaring som enbart magtarmstörning av foderbyte, vilket de flesta hästar utsätts för ett antal gånger per år men statistiskt sett få får fång av.

Hade jag haft en potentiell fånghäst, statistiskt sett ( typ tjock ponny), skulle jag däremot vara mer rädd för det än "vanliga" magproblem vid foderbyte.

Notera att jag menar INTE att man ska vara oförsiktig vid foderbyten, är så noga jag kan själv men att det med en lågriskfånghäst är andra saker jag skulle vara mer rädd för i första läget såsom tex kronisk magtarmstörning.

Ditt eget exempel om dina tidigare hästar visar ju tydligt att det är mer/något annat än mängden gräs i sig som utlöser fång och om jag förstått det rätt var det helt andra typer av hästar också med andra förutsättningar än de du har nu.

MEN jag har full förståelse för din oro med tanke på att allt som inte kan hända händer dig.... ;)

fast när du har fång har du ALLTID och ovillkorligen en magtarmstörning om det handlar om 'foderfång'. Och just eftersom det är så jäkla komplext och de inte lyckats pinpointa exakt VAD som utlöser fång hos vissa hästar men inte andra trots exakt samma förutsättningar, men man dock sett en klar och tydlig koppling till just förändringar i foderstat/gräs. Vet när jag (år sen nu) pratade med O.W på SLU om det så de såg 'vågor' av fång, väldigt tydligt. En i maj/juni = betessläpp. En i juli/augusti som (de djupintervjuvade ju ägare under ett bra tag) klart kunde koppla till förändringar i betet. Dvs inte utsläpp eller byte av foderslag, men från nedbetat till ny hage, att det kom regn efter en lång torrperiod (0 grästillv 'exploderar'). En våg på sena hösten, då hagarna är nedbetade men där det inte stödfodrats och hästarna började äta sånt de normalt ratat. Och så en i januari/februari som de inte begrep ALLS.

Mitt sto hade ju upprepade lätta fånganfall (totalt 5 st), och hon lyckades ta mig fasiken pricka in ALLA de där vågorna (fast inte på raken), samtidigt som min andra häst, inackorderingar inte drabbades. Inte ens de feta och/eller gamla. Så, helt klart är ju att det är otroligt individuellt. Och just i mina tvås fall tror jag åldern var det som 'tippade över', uppbackat av 'god förutsättningar' i övrigt. Båda två hade innan sina fånganfall (dock inte alls nära innan, det var år emellan) haft sina första koliker någonsin, och just 'ålderskoliker' har jag ju sett flera ggr på äldre hästar.

Så nej, mina torde tillhöra väldig lågriskgrupp, men just eftersom mana ldrig helt kan skydda sig så vill jag ju undvika att störa magarna så långt det går. Men jag är mer rädd för fång än kolik - ja. Antagligen för jag haft så EXTREMT lite problem med kolik under SÅ många år. Dvs man fruktar det man har erfarenhet av.

Fast det spelar ju EGENTLIGEN ingen roll, för det är ju samma 'hänsyn' men får ta i båda fallen. Att inte uppröra magarna/störa balansen. Sen om man ffa vill undvika fång eller kolik gör ju ingen skillnad på själva svaret.

Så vi kan ändra det till: Hur snabbt kan man släppa tillbaka på gräs utan att riskera kolik/magtarmstörning? =)

Och på den frågan skulle jag svara: Beroende på hur lätt de får störningar och du upplevde dina ha "bra magar". Inga större reaktioner på medikamenter och annat? I så fall som jag skrev ovan, skulle nog släppt dem dagtid med hö i hagen och inne på nätterna någon vecka och sen ute dygnet runt med tillgång till hö ytterliggare några dagar.

På frågan för att undvika fång skulle jag däremot svara: Omöjligt att veta.... :D

Känner till de där "fångvågorna" och att det har samband med gräs/foderbyten av olika varianter (läst "studie" som gjorts på kliniken på irland jag praktiskerade på, de hade sett samma perioder som du nämnde) vet jag också men även av mediciner och annat. Men gällande gräset har det nog snarare med innehållet i gräset vid den aktuella tidpunkten att göra än invänjningstiden i första hand. Att man sen ofta vänjer in dem just när en fångvåg är där i maj/juni gör att man kanske förknippar fången med felaktig invänjning när det i själva verket är något annat? *spånar* De kan ju lika gärna ha gått på bete dygnet runt hela sommaren och så få fång i perioden i aug. Eller regn efter torka eller.... :)

Och på den frågan skulle jag svara: Beroende på hur lätt de får störningar och du upplevde dina ha "bra magar". Inga större reaktioner på medikamenter och annat? I så fall som jag skrev ovan, skulle nog släppt dem dagtid med hö i hagen och inne på nätterna någon vecka och sen ute dygnet runt med tillgång till hö ytterliggare några dagar.

De har i princip, vad jag kunnat upptäcka, plåtmage alla tre. Valacken har dokumenterad plåtmage (han åt flera kilo soja en gång.. utan minsta synlig påverkan förutom att det bubblade och levde oms om fan och han såg lätt illamående ut ett tag... Han har tillbringat en natt på en havreåker med proppmätt som enda 'men' också). Däremot har han ju sin 'vinterkänning' i magen, som hitills är en gåta.

Lillkillen 'känner' jag ju inte så noga än, men han kom hit, gick från dygnet runt bete till dygnet runt silage (och nytt vatten och allt annat sånt en flytt innebär), och reagerade inte minsta lilla synligt på detta.

Stoet kom ju i nov, och bytte då rakt av från ett hösilage till ett annat, behöll 2 av 3 'ingredienser' i foderstaten men fick det tredje fodret utbytt och 'portionerna' kraftigt sänkt. 'Roade' sig under ganska lång tid att äa pissdåligt med silage (och hade alltså TSbrist) och som bonus så inom en vecka efter ankomst toppade hon det med en PC-kur. Utan minsta synlig inverkan på magen. Fått finadyne (i.v. iofs) utan påverkan. Står på finadyne nu med btw.

Däremot så nu i samband med det framtvingade hux fluxbytet till hö isf hösilage (men med gräset kvar som bas) så fick alla tre ljusare bajs än innan. Inget fel på konsistens, lukt eller liknande. Men en annan färg. Kan ju dock bero på vattenmängd eller annat helt oberoende av magtarmbalansen.

Så ja, jag skulle vilja säga att de har bra, stabila och 'tåliga' magar. Frågan är ju dock alltid HUR mycket de tål? Det blir ju kaka på kaka med snabba byten kors och tvärs inom en treveckorsperiod, vilket ju eg är den period som det tar för magen att ställa om helt. Nånstans går ju gränsen, men var vet jag inte då jag inte lyckats uppröra magarna direkt någon gång. (Jo., valacken hade ett akut diarreanfall av okänd anledning i höstas)

Förresten, så de kommer mest troligt att gå kvar på hö under del av dygn större delen av sommaren. HUR stor del av dygn beror på hur bra betet återhämtar sig fråne xtremtorkan, hur vädret tänker bli resten av sommaren, hur hullet är på dem, hur insektstrycket är osv. Så det kan vara halvdag på hö, eller 4 - 5 h och ngt kilo på hö, men jag brukar undvika att ta bort det helt, just för att ha 'liten bas' iaf OM det som nu ex skulle bli en boxvila och allt 'blir uppochner' jmf med heldygnsbete.

Känner till de där "fångvågorna" och att det har samband med gräs/foderbyten av olika varianter (läst "studie" som gjorts på kliniken på irland jag praktiskerade på, de hade sett samma perioder som du nämnde) vet jag också men även av mediciner och annat. Men gällande gräset har det nog snarare med innehållet i gräset vid den aktuella tidpunkten att göra än invänjningstiden i första hand. Att man sen ofta vänjer in dem just när en fångvåg är där i maj/juni gör att man kanske förknippar fången med felaktig invänjning när det i själva verket är något annat? *spånar* De kan ju lika gärna ha gått på bete dygnet runt hela sommaren och så få fång i perioden i aug. Eller regn efter torka eller.... :)

O ja, jag är ju övertygad om att gräset sammansättning/vilka arter som blommar resp inte blommar osv spelar in. Sen är jag övertygad om att även invänjning spelar in. Men mina två, de gick ju på samma marker när de fick fång, men åren efter varandra. Valacken var 28 år och har gått på de där markerna sen han var två år utan problem, nånsin. Det aktuella året så hade han gått där sen gräset började komma, dvs perfekt invänjning. Den 5:e juni fick han fång.

Året efter så gick mitt sto där, på exakt samma jävla mark, som hon gått på sen sista april (då växte inget gräs, så perfekt invänjning där med). Den - just det - 5:e juni fick hon fång. Scary.. Där var det ju helt klart inte tillvänjningen/hagbyte/betessläpp, utan något annat. Vädret var olika den aktuella tiden de olika åren, så jag tror det var någon växt som finns vid det tillfället, som de föredrar då. Och som den gången 'räckte'

Året efter gick 7 hästar på den marken, båd eponnyer och stora, unga som gamla, feta som smala. Jag var ju ett vrak när juni närmade sig, och 5:e juni var jag beredd att 'räkna in offren', spec feta ponnyn och feta gamlingen var jag OROAD för. (JAG hade tagit bort dem därifrån om de varit mina, men de var inack). INGEN fick fång. INGEN har efter detta fått fång heller (eller innan då)

Men som sagt, jag tror att även invänjningen spelar in. Min hovslagare pratar förresten om att något år när det var extrem höbrist så det faktiskt importerades hö från polen etc och såldes på svenska marknaden, så ökade fånganfallen. Och att det finns studier där man flyttat hästflockar och plötsligt får en ökning av fånganfallen, vilket de har härlett till att de är inte vana med det gräs och växter som finns just där, men att de hästar som 'är därifrån' inte har problem. Om det är sant eller ej vet jag inte, men det låter rimligt i alla fall.

Mina har aldrig reagerat något på betet!
Mina går ute 7-20 och står inne natt med hö och foder till hästarna som behöver. Funkar prima!

Och du släpper dem rakt ut på våren från inget bete direkt ut på bete 7 - 20? Alltså utan invänjning?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 330
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka