Bete och foder...

Molin

Trådstartare
Hallå!!

Jag har funderat lite på detta med hur mycket hö och kraftfoder en häst behöver under bete om man släpper den nu.?

Jag släppte min tös igår på bete, eller ja det är grönt iaf och jag ger 5kg hö till det oxå. Jag ger även lucern och tänkte på att ge 1 glassbytta morgon och en kväll till henne... Vad tror ni om det??

Hon fick kolik även på nyårsafton och har sedan gått på linfrö, ska jag ge det nu under betet med eller vad tycker ni?

Jag har jätte svårt med att sluta ge det för jag är så rädd att hon ska få det igen :S Hur ska jag göra tycker ni?

//Malin

Sv: Bete och foder...

Just nu är det ju lite avväjning från hö till gräs så du gör klokt i att han får en del hö fortfarande ett tag... Sen beror det på hur mycket gräs det finns i hagen och om han är läffödd eller svårfödd? Om han behöver något annat än gräset.

Lusernet tror jag du kan sluta med. Gräset tar över den rollen nu... ;) Det innehåller nämligen ungefär lika mycket protein som lusern.
Linfrö kan du fortsätta med. Men tror inte det BEHÖVS när han väl går på enbart bete.

Just nu är det ju lite avväjning från hö till gräs så du gör klokt i att han får en del hö fortfarande ett tag... Sen beror det på hur mycket gräs det finns i hagen och om han är läffödd eller svårfödd? Om han behöver något annat än gräset.

Lusernet tror jag du kan sluta med. Gräset tar över den rollen nu... ;) Det innehåller nämligen ungefär lika mycket protein som lusern.
Linfrö kan du fortsätta med. Men tror inte det BEHÖVS när han väl går på enbart bete.

Det är en HON :P Min lilla bebb är en tös siddu.. Hehe

Ok, ja men alltså jag har ju lucern kvar och tänkte låta det löpa till slutet så när det tagit slut så får hon enbart gräs och hö. Alltså det är inte mycket gräs i hagen därför får hon så pass mycket hö oxå. Får se om betet tagit sig bättre tills nästa månad annars kör jag med lite hö då med men går ner i kg..

Ang, linfrö så får hon gå utan några dagar nu då min kompis inte kunde åka dit på ett tag, så hon klarar sig nog, det kanske är jag som är för fjollig? :P

Är bara rädd om min tös.. Hihii =)

Tack :D

Okej sorry, jag som läste slarvigt. (om att det var en tös)

Är det inte mycket gräs i hagen ännu så tänker du helt rätt i det du ger henne nu. Fortsätt med hö och lite lusern och trappa ner sakta medans du ser att gräset växer mer och mer. Och håll koll på hullet samtidigt så ser du om det verkar lagom...

Okej sorry, jag som läste slarvigt. (om att det var en tös)

Är det inte mycket gräs i hagen ännu så tänker du helt rätt i det du ger henne nu. Fortsätt med hö och lite lusern och trappa ner sakta medans du ser att gräset växer mer och mer. Och håll koll på hullet samtidigt så ser du om det verkar lagom...

Lugnt!! Hehe...

Okey, jo det är ju så jag tänkt det hela, tappa ner mer och mer när det kommer mer å mer gräs. Och koll på hullet ska jag verkligen, lr mina kompisar.

Jag bor ju i Örebro och hon har bete i Falun då hon stått där sen i oktober lr inte på samma ställe. Jag ska jobba i Falun i Juni och Juli och vill kunna rida och mysa med henne samtidigt därför ställde jag henne där hon står nu.

Men allt kommer att hållas koll på, av både dom som fodrar osv och mina kompisar =) Känns skönt att ha vänner som ställer upp för en.

Det går säkert bra! Bättre att hon håller hullet bra än att hon skulle tunna ut.

Men när det väl finns gott om gräs (om en månad senast skulle jag tro) så behöver du definitivt inte ge nåt lusern. Och vad gäller risken för kolik så är den ganska minimal udner betestiden eftersom deras magar äter bara det dom verkligen är gjorda för (gräs) och de lever i den mest naturliga tillvaron som de kan (ute dygnet-runt på betesmarker). Då brukar de sällan få problem med magen såvida de inte får i sig nåt konstigt så klart.
Men linfrön brukar man iaf ge när hästarna har förstoppningsproblem och DET problemet lär du ju iaf inte få se under betestiden! ;)

Det går säkert bra! Bättre att hon håller hullet bra än att hon skulle tunna ut.

Men när det väl finns gott om gräs (om en månad senast skulle jag tro) så behöver du definitivt inte ge nåt lusern. Och vad gäller risken för kolik så är den ganska minimal udner betestiden eftersom deras magar äter bara det dom verkligen är gjorda för (gräs) och de lever i den mest naturliga tillvaron som de kan (ute dygnet-runt på betesmarker). Då brukar de sällan få problem med magen såvida de inte får i sig nåt konstigt så klart.
Men linfrön brukar man iaf ge när hästarna har förstoppningsproblem och DET problemet lär du ju iaf inte få se under betestiden! ;)

Okey ja men det blir bra.. Jag kommer ju till Falun 1 lr 2 Juni så då får vi se hur det ser ut där öppe i landet :P

Pillan fick förstoppningskolik, därför vi ger linfrö.. Och ditt svar där på att det inte kommer att behövas under betet är så korrekt. Klart hon inte blir förstoppad på sommaren direkt :P Men man vet aldrig heller.

min får också linfrön av samma anledning, fast jag ger bara under vintern...har märkt de senaste två åren att koliken kommer när det blir fruset i backen och dom inte rör sig lika mycket själva i hagen...
förresten vet ni om paraffin olja fyller samma funktion som linfrön? tycker det hade varit enklare med en skvätt olja än att hålla på att koka linfrön...

min får också linfrön av samma anledning, fast jag ger bara under vintern...har märkt de senaste två åren att koliken kommer när det blir fruset i backen och dom inte rör sig lika mycket själva i hagen...
förresten vet ni om paraffin olja fyller samma funktion som linfrön? tycker det hade varit enklare med en skvätt olja än att hålla på att koka linfrön...

Jo men jag är en sådan där som kan oroa mej fööör mycket när det gäller mina djur :P Men jag har bestämt mej för att inte ge linfrö, dock nu i maj när dom inte har mycket gräs...

Ang, paraffin olja så vet jag inte om dom har samma funktion men varför köper du inte linfrö pellets för? Lr kossade linfrön??
Min fodervärd tror jag bara har lagt linfrö (Hela) i blöt :S Är det varligt??

behöver man inte koka dom? men om jag uppfattade det hela rätt av vetrinären så var det just det slemmiga som blev när man kokade linfröna som tarmarna blev hjälpta av:confused:

Hmm, hehe :P Ja jag vet inte riktigt det där...

Men jag vet att linfröpellets ska verka på samma sätt och även om man köper krossat linfrö och ger, då slipper man ju blöta osv.. ;)

Men man vet aldrig heller.

Nej man kan aldrig veta men då hjälper nog inte ens att ge linfrön i så fall. Men visst KAN du ge det om du vill! ;)
OM de skulle få kolik under betestiden tror jag dock att det i så fall beror på obalans i magen och/eller LÖS mage eller gaser. Därför kanske man istället skulle ge typ foderjäst eller någon probiotika ( t ex Mag o Tarm från Krafft eller Protexin).

Paraffinolja ska man INTE ge kontinuerligt, bara under en kortare period. Om jag förstått det rätt. Tror att det var för att paraffinolja hindrar upptaget av vissa näringsämnen så det skulle kunna leda till brist på dom i så fall.

Men hörre du! Du behöver inte KOKA linfröna. Du kan istället köpa krossade linfrön och bara blötlägga ihop med betforen. I krossat linfrö har det där giftet försvunnit vid krossningen. ;)
Hela linfrön behöver man faktiskt inte heller KOKA före, det räcker att STÖPA dom några timmar före utfodring.
Ett annat tips, dock dyrare, är att använda sig av linfrökaka/pellets.

behöver man inte koka dom? men om jag uppfattade det hela rätt av vetrinären så var det just det slemmiga som blev när man kokade linfröna som tarmarna blev hjälpta av:confused:

Ja det stämmer, men de BLIR slemmiga om du bara blötlägger dom också. Och om inte annat så blir de slemmiga när de väl kommer i kontakt med vätska i hästens mage! ;)

Men alltså, jag hittar ingen som säljer krossade linfrön och vad jag hört så ska man inte behöva lägga krossad linfrö i vatten heller. Utan fodrar man bara med "torra" foder så kan man ju bara blanda i krossat linfrö som jag fattat det.

Alltså jag kolla upp linfröpellets vad det kostar här vid mej och för en säck på 20kg så kostar det 109kr. Är det dyrt? Jag tyckte det var rätt billigt :S Hur mycket linfrö ger man egentligen en häst för att det ska hjälpa?

Min fodervärd körde med 1dl (hela, blötlagt) om dagen men då vart Pillan lös i magen så hon gick ner till ½dl om dagen och då vart det bra. Men ja, hur mycket ska man ge egentligen?? :S

jag körde på 1-2 dl hela linfrön och 1 liter vatten

När jag gav Hippo LinCubes gav jag 2 dl/dag. När jag gav krossade linfrön ga jag 'några slevar' dag *s* Fick samma effekt. Börja med 1 dl linfröpellets du, och så ökar du o det behövs.

ok, inte paraffin olja då...
först...vad är stöpa??
jag kan väl inte säga att jag direkt kokade dom...jag kokade upp en liter vatten i vattenkokaren och hällde det sen över linfröna på morgonen och sen fick det stå och dra till kvällsfodringen...gav hälften då och resten på morgonen efter för det blev så himla slemmigt tyckte min häst:)

är du säker på det där med krossat linfrö? hur länge menar du att det behöver blötläggas med betforen? ska man ha extra vatten i betforen då så det blir lite slem;)

Okey.. Oj men då verkar min tös få tok för lite om ni ger 1-2dl :S

Men det är ju det att hon blir ju lös vid 1dl.. Jag ska testa om det blir bättre med linfröpelletsen. Var ju inte direkt dyrt tycker jag.

Linfrö pellets ska man väl inte blöta, dom är väl hyfsat mjuka va :P
Ja vi får se.. Pillisen har fått betfor förut innan förstoppningskoliken och jag är osäker på den nu efter detta, visst hon fick korn med men det har hon fått i 2år utan problem..

Jag testar mej fram :)

linfrö pellets? vad är det nu då? är det samma som den där linfrökakan jag såg på granngården eller?
behövs dom inte heller blötas upp eller hur funkar dom?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka