Bete i oktober?

Sv: Bete i oktober?

Ärligt talat, mina hästar går fortfrande ute dygnet runt och stona (gall- o ungston) har inte fått ett enda höstrå hittills. (hingstarna + fölstoet har fått tillskott hela sommaren och får nu också, men det är en annan sak) De är mycket runda och fina fortfarande, på enbart gräs. Till och med fullblodsstoet! Den som inte tror mig är välkommen hit och inspektera! :)
Det brukar kunna vara BRA kräm i det sena höstgräset, faktiskt! (min erfarenhet sen tidigare år också)
Det är näring i gräset så länge det växer och det gör det så länge det är hyfsat varmt ute. Den här veckan växer det säkerligen inte särskilt mycket (när åtminstone Vi i småland haft våra första frostnätter och relativt kyliga dagar), men återkommer värmen så växer det igen!

OM hästen ifråga dessutom får kraftfoder 2 ggr/dag och hö på kvällen så går det väl ingen nöd på den? Det är ju bara att anpassa kraftfodermängden! Kan du inte ge den ett extra mål kraftfoder när du är där och rider/sköter om den? Om han nu har svårare för att hålla hullet än kallblodingarna.... (vilket är fullt förståeligt)
Men det ÄR INTE djurplågeri att ha dem ute, så länge de har något att tugga på och de dessutom de facto FÅR viss tillskottsfodring.
 
Sv: Bete i oktober?

Men då har väl du mer än knappt 1 hektar till 4-5 hästar?

Isf kan det säkert vara ok, bara det finns att äta.
Men jag kan inte ens förstå hur det kan finnas gräs nu så sent på året på så liten yta till så många hästar, där dom dessutom gått hela sommaren?

Mitt sto med föl går på ca 0.5 ha och där har dom inte ens gått hela sommaren. Var på bete i 6 veckor. Där är det nedtrampat och lerigt och det är inte mkt att gnaga...
 
Sv: Bete i oktober?

Såvida hästen är frisk så ska det väl inte vara någon större fara att flytta den.

Som någon annan skrev, större risk att ha honom utan mat hela dagarna. Om han dessutom faller ur lätt så behöver han ju verkligen foder under dagen.
Kan inte du lägga ut hö då?
 
Sv: Bete i oktober?

Ja, jag skriver som Cosmicqueen! Då har du väl inte 1 ha till 4-5 hästar. Ditt bete måste vara bra mycket större???
Att ha dom ute fortfarande skriver vi inte är djurplågeri. Utan att gå på sånt litet bete utan något att tugga på tillsammans med så pass många hästar. Hon skriver ju t o m att hästen har gått ner i vikt redan.
 
Sv: Bete i oktober?

Hur mycket hö får din häst till natten? Kan du inte öka så att han får äta rejält med hö under natten? Då behöver inte de andra hästarna "lida" (bli tjocka) för det.

Förstår inte vad som skulle vara jobbigt för stallägaren med att lägga ut hö även på MORGON då han ändå släpper ut dom... För DEt kanske skulle räcka... att ge morgon och kväll åsså kan dom gå o plocka med grästråna i hagen på dagarna....
Men det kansek är DET att han tycker att kallbloden blir tjocka då...

Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Bete i oktober?

Nä, jag vet att det inte är du som ska flytta nån häst...men orkade inte skriva ett nytt meddelande...glömde bara skriva åt vem jag tänkte på...
 
Sv: Bete i oktober?

Haka inte upp dig på en ålder...huvudsaken hästen är frisk så spelar ju åldern mindre roll. Jag flyttade min fd häst till nytt stall då hon var 19...och hästen blev 10 år yngre i och med stallbytet. Så för henne var det ett lyft.
 
Sv: Bete i oktober?

Våra hästar går ute ungefär 8-19 nu. Dom har nog Världens Största Hagar (har precis bytt tillbaks från sommarhagen) men får trots det hö till både frukost, intag och natt (hoppar bara över lunchen). Okej att man inte ger lika stora mängder som i vanliga fall, men ändå... jag tycker absolut inte att det verkar okej som det låter i ditt stall, tyvärr :(
Hade förresten oxå ett fullblod förut, han var totalt omöjlig att hålla i hull. Så jag förstår om du är orolig...

Lycka till! Och tveka inte att byta stallplats, ni kan säkert hitta någonstans där ni båda kommer att trivas :love:

/Mi :cool:
 
Sv: Bete i oktober?

Men gud din stackare, fy vilken jobbig kombination, om du har ett svår fött fullblod och han går med kallblod som väl med säkerhet är mycket mer lättfödda. Tycker också du ska flytta nånstans där dina och hästens individuelle behov blir bättre bemötta. Lycka till!

(har också ett fullblod :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bete i oktober?

gejsa skrev:
Vad jag har läst så är det 1.5 ha i riktmärke om en häst ska kunna beta hela sommaren. Nu skrev jag häst och inte ponny. Ja, det spelar stor roll om vanligt bukefolk har skrivit det eller inte iaf för mig. Dom får man ta med en nypa salt. För ibland är det inte helt sant som dom skriver har jag märkt. Dom som tar åt sig får gärna ta åt sig. Men dom som vet bryr sig inte. Så är det bara.
sedan Mynta2 så är det inte jag som ska flytta någon häst, jag har eget stall med inackorderingar. *ler*


Men vad är det som säger att det du skriver är det som är rätt och riktigt då?
 
Sv: Bete i oktober?

Det är en tolkningsfråga. Men å ena sidan sitter jag inte och svarar till mig själv. *ler*
 
Sv: Bete i oktober?

1,5 hektar skall definitivt inte behövas om det är fråga om ett välskött kulturbete.
Vilka "experter" har sagt 1,5 som riktlinje?
PL
 
Sv: Bete i oktober?

Det låter som du ska flytta din häst - ålder är inget hinder - han trivs säkert bra om han får din omvårdnad och det måste vara ännu viktigare med tanke på hans ålder om han rids på ett bra underlag - så har du möjlighet, flytta så fort som möjligt.
 
Sv: Bete i oktober?

Jag blir inte stött utan kommenterar vad jag anser vara ett dåligt underbyggt/felaktigt påstående.
Att beskylla mig för att bli stött för ngt som inte ens är riktat mot mig är bara en fråga om urusel argumentationsteknik, att lägga det hela på ett personligt plan.
PL
 
Sv: Bete i oktober?

Håller med dig PL.
Det är så många faktorer som spelar in: vad för hästar, hur lång är säsongen där det är, vad för typ av gräs är det, hur hög klass på jorden är det, har det gödslats och i så fall vad för gödsling, vad är det för typ av bete vall eller naturbete, hur är övrig växtlighet buskar träd, hur är vädret detta år, har det bara gått hästar där senaste åren eller har det varit växelbete med t.ex. kor så att ratorna inte är för stora, är delar av hagen sank vissa tider på året, är det bara fråga om betet räcker eller ska de ha nogerlunda yta att röra sig på.....
skulle kunna hålla på ett tag till.

Har i år tio hästar (Islänningar) på 5 ha och har ännu inte släppt dem helt på sista ha:en och de är i bra hösthull. Bor i den sydskånska myllan :-)

Vad jag menar är att det inte går att ha någon generell gräns för hur stort betet ska vara men att det ska vara stort nog så att de kan röra sig ordentlig (härligt att se och höra när hela flocken galopperar i hagen)och tilräckligt mycket gräs så de har att göra 14-18 h/dygn.

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Sv: Bete i oktober?

Jag har också läst ett tunnland/häst, men det beror nog mycket på vart man bor!
 
Sv: Bete i oktober?

Jag har också mina hästar ute på dagarna utan hö. För två veckor sedan hamnade de i den hagen där de är nu och den har inte alls blivit nerbetad detta året, så mina pållar har att göra. De är lättfödda båda två, en shettis och en nordiskorsning, så de klarar sig bra på bara gräset och hö på kvällen. På morgonen får de bara en liten tuss hö. INGEN av mina hästar äter av höet direkt de kommer in, och nordisen har ALLTID kvar en hel del hö i sin box. Så länge de ratar sitt hö på kvällen så betyder de att de har så att de klarar sig på dagen. Sedan får man ju balansera kraftfodergivan efter det.
 
Sv: Bete i oktober?

Om det finns gräs kvar så är det lugnt. Vi har fortfarande gräs i våra hagar och hästarna går på det under dagarna.
Nu när det börjat bli så kallt ger vi dem en liten tuss med hö på mornarna också, de tycker det är så gott.
Men annars går de och äter gräset som finns kvar under dagen, och så får de komma in poå kvällarna och äta hö och kraftfoder!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 628
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp