Bete i oktober?

D

Daniela

Hej!

Jag behöver hjälp. Vårt fullblod står uppstallat på ett ställe där hästarna står ute hela dagarna (ca kl. 8-19) och bara kommer in till natten. Nu är det tänkt att de skall gå ute hela oktober och under dagen bara äta det som finns kvar på betet. Är det rimligt? Vi har precis haft de första frostnätterna. Finns det fortfarande näring i gräset? Betet är odlat, men de är 4-5 stycken som har gått på ett område av en knapp hektar sedan maj. Kraftfoder får de på morgonen och på kvällen och hö får de till natten. Hästen rids ungefär en timme per dag. :(
 
Sv: Bete i oktober?

1 hektar till 4-5 hästar är inte mkt och speciellt inte om dom gått där sedan i maj. Finns det något gräs överhuvudtaget att äta?
Det är inte mkt näring i gräset såhär sent på hösten och nu har ju även frosten börjat komma.
Jag skulle inte gå med på att ha min häst under sådanna förhållanden.
Varför ger dom ej hö dagtid?
Finns det ingen möjlighet att ha din i någon annan hage så du kan ge hö?
Det hade iaf jag krävt, om nu inte dom vill ge hö.
 
Sv: Bete i oktober?

Att de går ute så mycket är ju bara bra. Jag har min ena i en beteshage. Jag lägger ut hö i den, men han äter inte av det speciellt mycket utan betar hellre.

Du kan ju prata med ägarna om att ni ska lägga ut hö i hagen, äter de inte höet, så behövs det ju inte, men äter de av det så räcker ju faktiskt inte betet.. Så enkelt är det.....
 
Sv: Bete i oktober?

Om jag minns rätt nu så är det 1,5 ha för en häst per sommar. Så det kan ju inte vara något kvar mer än gyttja. Det finns inte mycket näring kvar heller nu när det är oktober. Så börja ge hö/hösilage genast.
 
Sv: Bete i oktober?

Har dragit ner höransonen på vår ponny som går i gräshage dagtid. Men dessvärre blir han ändå tjockare och tjockare. Man får väl se på hästen om den börjar falla ur. Då är det väl dags att fylla på med mer hö iså fall.
 
Sv: Bete i oktober?

Man brukar väl säga ett tunnland, dvs 0,5 hektar per häst som minimum tror jag....
 
Sv: Bete i oktober?

Det är skillnad på en ponny och ett fullblod. Men det är oftast bara bukfyllnad gräset nu. Så det kanske inte är konstigt att magen blir stor.
 
Sv: Bete i oktober?

ankans skrev:
Man brukar väl säga ett tunnland, dvs 0,5 hektar per häst som minimum tror jag....

Nej det är för litet. För att hästen ska kunna klara sig en hel sommar på bete så är det minst 1.5 ha. Var har du läst att det skulle räcka med 0.5 ha???
 
Sv: Bete i oktober?

Jag ska leta fram var jag tycker mig ha läst det, jag återkommer.. Men tre tunnland är ganska mycket per häst....

Ska tillägga att jag inte är säker men återkommer
 
Sv: Bete i oktober?

Jag tycker inte det låter rimligt! Kräv att de stödutfodrar eller flytta hästan :devil:
 
Sv: Bete i oktober?

Tack för svaren!

Ja, jag har försökt fråga om man inte ens på prov kunde lägga in hö i hagen (äter de inte är det ju en annan sak), men det är tydligen för jobbigt.
Min häst har gått ner i vikt, men i och för sig är han av den typen som är svår att hålla rund. Problemet är kanske just att det finns en del kallblod på samma stall och alla hästar utfodras som om de var kallblod.
Funderar på att flytta hästen till ett annat stall, men han är 18 år gammal så man undviker ju gärna alltför stora omställningar.
Jag ville just ha synpunkter för att se om andra tycker att de ska ha hö då jag inte får direkt medhåll på det egna stallet.
Vad tror ni om att flytta en gammal häst? Klarar han omställningen?
 
Sv: Bete i oktober?

Hur har ni löst det tidigare år? Det är alltid en liten risk att flytta en häst, men om alternativet är att den ska gå hungrig i 12 timmar (=stor risk för kolik), så tycker jag nog det är värt den risken.
 
Sv: Bete i oktober?

Tidigare år har de inte stått ute så här länge utan alltid bytt till vinterhagar där de får hö på dagen ungefär i mitten på september. Men nu ska de alltså gå på bete till november...
Hon som håller stallet har på något sätt tappat intresset helt så allt blir värre för varje år som går. Det känns som det går enligt principen lägg ner så lite arbete som möjligt på stallet och få ut så mycket pengar som möjligt.

Ett typexempel är vår ridplan. Den har alltid varit liten och så är den inte ordenligt gjord (en duk + sand direkt på åkern) så sanden har varit i mjukaste laget. Men det har man kunnat leva med. I något skede bad vi att de med traktor skulle jämna ut planen, men det är tydligen såpass lite sand att traktorn rev sönder duken som ligger under sanden med den påföljden att leran som finns under börjar komma upp igenom sanden. Jag vågar bara rida på en volt mitt på plan av rädsla för hästens ben då man plötsligt kan sjunka ner i leran. Situationen har varit den här i snart ett år utan att något har gjorts. Vi löser det hela med att skritta i 45 minuter till en annan ridplan som vi får låna, men det känns fånigt i längden.
 
Sv: Bete i oktober?

Nog kan du flytta hästen fast den är gammal om du tycker 18 år är gammal. :)
Att ha det så där med att hästen faller ur är helt fel. Det är klart att hästarna ska ha hö nu när det både börjar bli kallt och inte finns något att äta längre. Det som finns är ju inget i värde heller. :devil:
Har själv ett halvblod/fullblod som är 19 år och han behöver mycket mat. För det första för att han är fullblod och för det andra för att han är 19 år nu.
Likadant med ridbanan förstår inte hur folk är funtade med att ha inackorderingar och inte orka jobba. Då ska man lägga av att ha inackorderingar om man inte orkar längre eller har lust. :devil:
Fkytta omg för hästens bästa.
 
Sv: Bete i oktober?

Ursäkta men det var ju bara vanliga bukefolk som hade skrivit det där. Jag har läst från experter att det måste vara minst 1.5 Ha inte tunnland. Det måste det vara minst stod det. Sedan är det ju bättre ju mer det är självklart. *ler*
 
Sv: Bete i oktober?

1 hektar brukar vara riktmärke...0,5 kan man ha till ponnyer. Spela roll om sk BUKE-folk skrivit 1 hektar då ?? Tom C.Planck skriver 1 hektar...i vart fall i mina böcker. Det är ungefär som att säga 1 kg TS/100 kg/dag...men GÄRNA 1, 5...Är ju bara ett mått så man kan beräkna så man utnyttjar grästillväxten på bästa sätt under sommaren...alltså så det räcker. . Det MÅSTE inte vara just 1 eller 1,5 hektar, det kan vara mindre också, detta beror helt på hur det växer och vilket bete det är. Att låta hästar hårdbeta långt in på hösten gynnar ingen sommarhage alls...Vad ska ni ha nästa år då ? Samma hage ? Jag tycker du ska gå emot din stallägare och ge din häst den mat den behöver. Varför ska hon bestämma när/var/hur din häst ska äta ? När den magrat så man verkligen ser revbena eller vadå ? Spotta upp dig lite och ta för dig...eller så säger du upp din plats och letar någon ny där dom fattar ett å annat.
 
Sv: Bete i oktober?

Jag är medryttare på en häst som bytte stall när han var 18 år och det har jag inte hört var några problem alls! Bara du tar hästen till ett ställe där den trivs så är det väl mycket bättre än det nuvarande?
 
Sv: Bete i oktober?

Vad jag har läst så är det 1.5 ha i riktmärke om en häst ska kunna beta hela sommaren. Nu skrev jag häst och inte ponny. Ja, det spelar stor roll om vanligt bukefolk har skrivit det eller inte iaf för mig. Dom får man ta med en nypa salt. För ibland är det inte helt sant som dom skriver har jag märkt. Dom som tar åt sig får gärna ta åt sig. Men dom som vet bryr sig inte. Så är det bara.
sedan Mynta2 så är det inte jag som ska flytta någon häst, jag har eget stall med inackorderingar. *ler*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 628
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp