bete + ensilage

kopia

Trådstartare
Konstig fråga, men hur långt in på växtsäsongen brukar ni ge hästarna grovfoder? Här börjar det bli grönt i hagarna nu och hästarna har fri tillgång på ensilage. De äter både av det och betar. Vad jag funderar på är om de käkar av ensilaget för att få omväxling eller om de kommer att sluta äta av ensilaget så fort betet blivit bättre?
//Kopia, med tre tjockisar... med halvfälld vinterpäls... (glad att de går i hage som inte syns från vägen)
 
Sv: bete + ensilage

Spätt vårgräs innehåller lite växttråd, detta reglerar då hästarna genom att äta hö/ensilaget man lägger ut...tids nog slutar dom äta sitt grovfoder och ägnar sig enbart åt bete. Lägg ut så länge dom vill ha.
 
Sv: bete + ensilage

Håller med Mynta2.
Själv ger jag hö så länge hästarna äter av det. När de bara låter det ligga och föredrar gräset så låter jag bli att höfodra.
Sunt förnuft kommer man långt på!! :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 222
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp