Bete eller inte för fånghäst?

fia-lisa

Trådstartare
Mitt sto fick ett lindrigt fånganfall förra sommaren. Upptäckte det relativt snabbt varpå hon stallades in och fick behandling. Vid röntgen kunde vet endast se en liten antydan till rotation på vä fram.

Försiktig igångsättning under vets övervakan under hösten och sedan har hon varit igång fullt ut sedan årsskiftet. Tävlat hela våren.

Orsakerna till att hon fick fång är troligtvis att hon var något rund vid betessläpp och släpptes på KRAFTIGT bete trots att invänjning varit på magert naturbete. Dessutom hade hon väldigt höga titrar när vi tog prov på erlichias. Vet sa då att det kan ha spelat in för fånganfallet, dvs. hennes immunförsvar var upptaget med att mota bort fästingsmitta.

Så här i efterhand kan jag också se att hon i princip alltid varit känslig i magen. Lös i magen ett antal gånger varje vinter. Efter fången och ändrad kost (ingen havre eller betfor) har hon haft en perfekt fungerande mage hela vintern.

Idag är hon i bättre form än någonsin. Håller henne mycket slankare än tidigare. Hon har inte haft några känningar efter avslutad behandling förra sommaren. Vi har vant in henne med bete under hela våren och nu går hon 1h om dagen i naturhage. Dagtid går hon i grushage och står inne på natten.

Nu är den stora frågan om jag ska våga släppa henne på bete. Hagen i fråga är en stor naturhage. Hon kommer gå tillsammans med två andra hästar. Om man väljer att ha henne på bete, ska hon gå heltid ute? Om inte, när är det bäst att ha henne ute? Hur mycket? Ska man ha en betesreducerare?

Fördelen med att ha henne på bete är ju naturligtvis att hon får leva härligt hästliv! Hon kommer dock att ridas hela sommaren eftersom hon tävlas.

Nackdelen är att jag är orolig för fång och att jag i grushage med ganska stor sannolikhet kan säga att hon inte kommer få ett anfall eftersom jag har kontroll på hur mycket och vad hon stoppar i sig.

HJÄLP! Känns som om jag inte får rätsida alls på mina funderingar utan bara oroar mig oavsett vad jag kommer fram till...

Sv: Bete eller inte för fånghäst?

Jag har tyvärr inte något bra svar utan undrar egentligen samma sak. Min häst går på ett naturbete där det inte växer så mycket gräs. Jag undrar om jag vågar släppa henne på vallen (ej gödslad). Om jag väljer att göra det - när vågar man? Efter midsommar eller senare?

Eftersom hon redan går i en stoor hage med kompis dygnet om så känns det inte så vädigt angeläget. Egentligen har jag nog bestämt mig för att låta henne vara kvar där hon är nu även om allt blir lättare med alla hästar i samma hage och då behöver jag inte bära vatten.

Jag har en ponny som haft fång, jag tävlar henne och hon har inte varit sjuk sen hon fick fången 2004. Hon går ensam i sin hage fast ser de andra hästarna. Hon går på "golfbane" gräs det är jättekort så knappt något att äta. Hon får också hö ute fast nu vill hon inte ha det ute. Vi tar in henne på kvällen så hon får hö inne och så äter hon betfor. Detta fungerar bra för oss.

Viktigt är att inte ha hästen på gräs på natten för det är då gräs et producerar socker och växer. Enligt våran veterinär ska det gå bra att ha hästen ute på natten också efter midsommar.

Jag har en ponny som haft fång, jag tävlar henne och hon har inte varit sjuk sen hon fick fången 2004. Hon går ensam i sin hage fast ser de andra hästarna. Hon går på "golfbane" gräs det är jättekort så knappt något att äta. Hon får också hö ute fast nu vill hon inte ha det ute. Vi tar in henne på kvällen så hon får hö inne och så äter hon betfor. Detta fungerar bra för oss.

Viktigt är att inte ha hästen på gräs på natten för det är då gräs et producerar socker och växer. Enligt våran veterinär ska det gå bra att ha hästen ute på natten också efter midsommar.

Än en gång undrar jag om detta stämmer? Växten producerar väl inte socker på natten? Jag har läst att det är farligast på kalla dagar.

Än en gång undrar jag om detta stämmer? Växten producerar väl inte socker på natten? Jag har läst att det är farligast på kalla dagar.

Och jag i min tur har förstått det hela så att det är vid temperaturväxlingar gräset producerar fruktan. HH får rycka in här..

Och jag i min tur har förstått det hela så att det är vid temperaturväxlingar gräset producerar fruktan. HH får rycka in här..

Gräset omvandlar solstrålarnas energi till socker. Det sker säkert mest när det är soliga dagar. Om jag har fattat detta med fruktan rätt så är det något som gräset sedan bildar när det inte kan använda det nyproducerade sockret till att växa utan måste lagra det . Detta sker alltså när det är för kallt eller för torrt dvs vid temperaturväxlingar till kallare väder.
Så har jag fattat det. Vi kan ju alltid hoppas att HH svarar.

Senast ändrad:

Gräset omvandlar solstrålarnas energi till socker. Det sker säkert mest när det är soliga dagar. Om jag har fattat detta med fruktan rätt så är det något som gräset sedan bildar när det inte kan använda det nyproducerade sockret till att växa utan måste lagra det . Detta sker alltså när det är för kallt eller för torrt dvs vid temperaturväxlingar till kallare väder.
Så har jag fattat det. Vi kan ju alltid hoppas att HH svarar.

Mm. Så långt är jag också med. Så har jag fattat det att detta också sker vid temperaturväxlingarna natt/dag, särskilt under våren, då skillnaderna är stora. Hm. Ska bli intressant att få höra de riktiga upppgifterna från Högre Hand. (var det inte det det betydde? HH :D)

Mm. Så långt är jag också med. Så har jag fattat det att detta också sker vid temperaturväxlingarna natt/dag, särskilt under våren, då skillnaderna är stora. Hm. Ska bli intressant att få höra de riktiga upppgifterna från Högre Hand. (var det inte det det betydde? HH :D)

Jag får faktiskt inte riktigt ihop mitt eget resonemang. Jag har läst att fruktanhalten är låg på natten men får inte riktigt ihop det med det jag har skrivit här ovanför. Jag tror att det beror på att den växlar mycket snabbare än vad man tror dvs att växten snabbt förbrukar det som den har bildat.

Dessutom undrar jag lite över hur det är med gräs som har gått i ax? Jag tycker att denna frågan passar in här. ursäkta om den inte gör det.Jag tänkte på det när jag var ute med min ponny idag och hon stoppade munnen full med gräsax. Det finns ju inte så högt gräs i hennes hage. Är det farligt för fånghästar?

Det här med beta är ju lite som om du och jag skulle smälla i oss ett julbord dagligen i tre månader.
Det skulle ingen må bra av.

Om du inte hittar ett supermagert "shettisbete", så skulle jag aldrig riskera hennes fina form även om det skulle kännas hårt.

Förresten, vem är HH?

När gräset inte kan växa – för att det är kallt eller mörkt eller ngn annan stressfaktor – då kan det lagra sin matsäck som fruktan. När det har gått i ax och alltså säkrat sin fortplantning har också fruktan mängderna minskat.

Men fruktan är inte allt. Säkert har totala mängden sk icke strukturella kolhydrater betydelse. En fet, lättfödd häst på ett frodigt gödslat bete borde ha stor fångrisk. En normalviktig, normalfödd häst på ett naturbete borde ha lägst fångrisk.

Fia-Lisa - Den svenska ehrlichiosens utlänska släktingar ger inte sällan fång som en del av sjukdomsbilden. Inte helt uteslutet av din hästs fång orsakades av infektionen. HH

Om du inte vill chansa skulle jag råda dig att låta hästen slippa bete alt beta 2 h med munkorg. Tänk på att på em har kolhydraterna stigit upp i grässtrået och är så som sämst för fånghästen. Håll koll på om hästen bygger upp sitt fettlager i manen. Ett tecken på för mkt kolhydrater. Min fånghäst får gå i grushage på fm när de andra betar och i skogshage på em med kompisarna. Man hoppas alltid att det ska funka med bete men nu har jag insett att min häst är känslig/allergisk mot bete. Detta är 3:dje gången.

Safest time to graze: early morning; after a night when the minimum temperature was above 40°F (5°C); on grass that is in a vegetative stage of growth (leaves, not heads) and the grass is under no stress from lack of water or nutrients. Under overcast or shaded conditions, sugar buildup should be slower. A long stretch of cloudy weather will further decrease NSC levels.

Most dangerous time to graze: late afternoon or early evening on a sunny day; grass that is heading or flowering; anytime throughout the day if the night before had temperatures below 40°F (5°C); grass that is stressed for lack of water or nutrients; stubble left from mowing or overgrazing, especially in late fall (or winter in areas where grass stays green).

Here is a jingle I wrote to help remember:

The Fructan Jingle
by Katy Watts

When you wake at crack of dawn
Graze your pony on your lawn
But sugars rise in afternoon,
For foundered ponies, this spells doom

When frosts cause fructans to increase
Your ponies grazing now must cease.
Hold off a day, or maybe more,
Or else your pony may get sore.

från www.safergrass.org

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto fick ett lindrigt fånganfall förra sommaren. Upptäckte det relativt snabbt varpå hon stallades in och fick behandling. Vid röntgen kunde vet endast se en liten antydan till rotation på vä fram.

Försiktig igångsättning under vets övervakan under hösten och sedan har hon varit igång fullt ut sedan årsskiftet. Tävlat hela våren.

Orsakerna till att hon fick fång är troligtvis att hon var något rund vid betessläpp och släpptes på KRAFTIGT bete trots att invänjning varit på magert naturbete. Dessutom hade hon väldigt höga titrar när vi tog prov på erlichias. Vet sa då att det kan ha spelat in för fånganfallet, dvs. hennes immunförsvar var upptaget med att mota bort fästingsmitta.

Så här i efterhand kan jag också se att hon i princip alltid varit känslig i magen. Lös i magen ett antal gånger varje vinter. Efter fången och ändrad kost (ingen havre eller betfor) har hon haft en perfekt fungerande mage hela vintern.

Idag är hon i bättre form än någonsin. Håller henne mycket slankare än tidigare. Hon har inte haft några känningar efter avslutad behandling förra sommaren. Vi har vant in henne med bete under hela våren och nu går hon 1h om dagen i naturhage. Dagtid går hon i grushage och står inne på natten.

Nu är den stora frågan om jag ska våga släppa henne på bete. Hagen i fråga är en stor naturhage. Hon kommer gå tillsammans med två andra hästar. Om man väljer att ha henne på bete, ska hon gå heltid ute? Om inte, när är det bäst att ha henne ute? Hur mycket? Ska man ha en betesreducerare?

Fördelen med att ha henne på bete är ju naturligtvis att hon får leva härligt hästliv! Hon kommer dock att ridas hela sommaren eftersom hon tävlas.

Nackdelen är att jag är orolig för fång och att jag i grushage med ganska stor sannolikhet kan säga att hon inte kommer få ett anfall eftersom jag har kontroll på hur mycket och vad hon stoppar i sig.

HJÄLP! Känns som om jag inte får rätsida alls på mina funderingar utan bara oroar mig oavsett vad jag kommer fram till...

Mitt tips är att du inte ska släppa henne på bete. Min häst fick fång detta året. Veteinären sa: Han kan aldrig gå på sommarbete igen. Har han fått fång en gång så måste man vara försiktg med betet.
Så mamma ringde han nu när han blivit friskare.. Vi får absolut inte släppa han på sommarbete.

Tack för svaret. Kan jag ställa en fråga till? Jag tycker att den passar in här. Är det OK att släppa en häst som har haft lättare fångkänningar i höstas på ett naturbete viss del ca 16 timmar av dygnet? Det är en stor hage men gräset som växer där blir aldrig högt. Hon har gått där hela vintern och går alltså kvar där nu. Än så länge har hon inte reagerat på något sätt. Jag tar in henne två ggr om dagen och ger henne betfor, lusern, protexin och jäst och kollar så att allt är OK. Dessutom rider jag nästan varje dag. Tänker jag helt fel?
Jag vet att detta inte är en fråga som man kan svara ja eller nej på men man kanske kan tro något? Eller tycka att jag är helt fel på det? Hästen är inte längre överviktig utan ganska lagom i hull.

Min häst har haft fång för några år sen och han går i gräshage nu. Dock inne på natten.

För det första finns inga grushagar förutom ridbanan, för det andra är det inte särskilt mkt gräs som växer där, det är gammal åkermark som varit
övervuxen i 50 år innan vi röjde den. Har inte gödslat heller, så det är inte särskilt frodigt.

Sen älskar hästen verkligen gräs, han är så lycklig över att få beta lite. Så ja, jag tar risken. Han är gammal och han förtjänar att njuta livet, inte stå i en liten grushaga, som han gjort större delen av sitt liv.

Hej!
Är lika orolig som du. Min hade fång i vintras. Hon får gå i samma hage året om tillsammans med sin polare, en gräshage med en stro damm, så det växer inte så jättemycket gräs då de betar av hela tiden. Hon får hö nu under sommaren, eller båda får då den andra har eksem. Kanske att de få äta lite på gräsmattan (naturliga gräsklippare :D efter midsommar och att vi klippt där ett par gånger till innan. De äter dock betfor båda två och det fungerar bra. Ger även foderjäst till dem.

Personligen skulle jag inte släppa dem på något bete, vågar inte det.

Hoppas att du hittar en lösning som du känner dig trygg med.

Min häst fick fång i maj förra året. Henne har jag vant in vid gräs sedan första maj, började med två timmar om dagen och ökade var femte dag ungefär med en till två timmar. Sedan vart det fler timmar och nu går hon ute från sex på morgonen till tio-elva på kvällen. Räknar med att hon kan gå på dygnet runt bete efter midsommar, och försöker motionera henne mycket, hinner jag ej rida så försöker jag longera.
Hade hovis här i måndags och han såg inge tokigt i hovarna, t o m var all gammal fång borta i hovarna!
Men hon får sova inne ett tag till och varken hon eller polarn har något emot att komma in till natten.

Jag hade nog otne släppt hästen på grönbete vid ditt tillfälle. Isf kortare stunder, tills det är rätt avbetat och inte så mycket att beta. Fast så länge du hålelr igång hästen borde det ju itne vaar någon fara.

jag rider en ponny som fick fång förra sommaren och han har gått på bete sedan april-maj och mår bra utav det. Ägaren är en oerhört duktig hovslagare som ser efter hans hovar.
Enligt ägaren så går det bra så länge han går i en stor flock där han tvingas röra på sig o att han skulle släppas så tidigt som möjligt på bete, och det verkar funka. Men jag tror det är ganska individuellt från häst till häst också, en metod kan omöjligt funka för alla...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar