Bete eller inte bete pga REGNET

Sv: Bete eller inte bete pga REGNET

I naturen råder ju lagen "survival of the fittest", alltså endast de starkaste och friskaste individerna som anpassat sig till omgivningen överlever. I och med att vi människor har tagit hästen som husdjur och avlat på olika för oss bekväma/önskade egenskaper har vi manipulerat med naturen.

Ta nakenkatterna, till exempel. Om det hade fötts en nakenkatt i det vilda hade den nog aldrig överlevt. Om man ställt ut ett rakat fullblod i snöstormen på Island där det inte finns ett träd skulle det nog inte heller överleva. (Att nakenkatten som ras är ett resultat av en katthane med genfel och att en snubbe parat den nakenkatthanen med dess egen morsa för han tyckte den nakna katten såg cool ut är en annan sak...)

Alltså: i en vildhästflock överlever endast de starkaste och sundaste. Bland de tamhästar som föds upp kan i alla fall jag tänka mig att överlevnadsprocenten är högre, eftersom vi människor "daltar" med dem.

I naturen råder ju lagen "survival of the fittest", alltså endast de starkaste och friskaste individerna som anpassat sig till omgivningen överlever. I och med att vi människor har tagit hästen som husdjur och avlat på olika för oss bekväma/önskade egenskaper har vi manipulerat med naturen.

Ta nakenkatterna, till exempel. Om det hade fötts en nakenkatt i det vilda hade den nog aldrig överlevt. Om man ställt ut ett rakat fullblod i snöstormen på Island där det inte finns ett träd skulle det nog inte heller överleva. (Att nakenkatten som ras är ett resultat av en katthane med genfel och att en snubbe parat den nakenkatthanen med dess egen morsa för han tyckte den nakna katten såg cool ut är en annan sak...)

Alltså: i en vildhästflock överlever endast de starkaste och sundaste. Bland de tamhästar som föds upp kan i alla fall jag tänka mig att överlevnadsprocenten är högre, eftersom vi människor "daltar" med dem.

Alltså, det jag ville säga var egentligen att eftersom våra hästar nu i de flesta fall inte är vildhästar får vi kompensera för de egenskaper vi avlat bort. Som t ex genom att kanske lägga på ett täcke om hästen står och fryser så att den skakar. Eller genom att sätta på en flughuva eftersom pannluggen är så fjuttig. Eller genom att ge den mat om det inte finns bete kvar i hagen. Ja, ni fattar...

OK, vad gör man om man nu har en häst som fryser?

1) skiter i att den fryser, den får väl stå där och skaka och sedan falla ur och bli oridbar och ha ont överallt. Det SKA de tåla!
X) tar bort den, jag har läst på Buke att om den är normal så ska den inte frysa, och hästar som inte funkar som vildhästar (?) bör tas bort...
2) inser att man har en känslig individ, investerar i en kostsam täckesgarderob för alla årstider, inser att det blir en del merjobb och tar skeden i vacker hand och täckar

Vad väljer DU?

Nej, nej o återigen NEJ. Du har missförstått där nu. Jag menade att, om en häst fryser är det något som är fel. Då ska man ta itu med detta o göra något åt det.
Kan vara att den får för lite grovfoder, eller så kan den ha ont någonstans. Kan vara mycket möjligt att den inte är så van vid att stå ute i regnet utan något täcke OM den fått på sig täcke för tidigt? Teorier är många.
Jag gör inte sånt som vildhästarna gjorde, utan jag 'lyssnar' på mina hästar genom att studera dem. Min häst har stått i regnet utan att börja frysa.
Jag har oxå läst att om en häst fryser spar den på energin, men om det verkligen stämmer vet jag inte. Kan vara så, men om den står o skakar konstant är det något fel.

Här har mina hästar ligghall som dom kan gå in när det regnar, men det är ju vanligt att hästar gör så. Om man inte täckar en häst i regnet o om den får komma in får ju pälsen tid på sig att torka utan att man lägger på den ett regntäcke.
Jag har säkert konstiga teorier kring detta, men jag har aldrig begripit varför man ska täcka en häst sommartid när det ösregnar t ex. o då är det hästägarens ansvar att se till att den frusne kraken får gå in i ett lä när den själv känner för det. Inte för att det blir mindre jobb för hästägaren, utan jag tror att hästar skulle gilla det.

Jag tycker att det skulle vara kanon om man fixar ett sånt där vindskydd i sommarhagen så kan hästen gå in där o 'torka sig' om den vill kanske lägga in spån så kan den rulla sig torrt.

Men alla gör ju som alla tycker är det bästa för deras hästar.

Hur jag vet att hästar tycker det är varmt eller kallt??? Ursäkta men menar du allvar?

Jag är förståndig nog att tolka det som att min häst lider när han, efter åtskilliga timmars ösregn, spänner hela ryggen och rumpan samt darrar så man ser det på avstånd. Han kniper med rumpan och går med mycket stela bakbensrörelser. Det är jag vet att min häst fryser.

Angående lera: Ingen häst som är helt täckt med tjock lera skulle vara det en längre stund med de monsunregnen som dränker snart hela j*kla Skåne, det kan jag lova dig ;)

Min stallvärd har t om fått "damma av" sitt regntäcke till sin häst och han har aldrig täcke på annars.

Du säger att du "lyssnar" på dina häst - BRA! För det ska man göra. Men varför lyssnar du inte på dem som säger att de måste lägga på täcke på sina hästar? De lyssnar också på sina hästar och rättar sig efter vad de hästarna behöver.

Eh, jag formulerade mig klantigt med min fråga :angel: Skyller på tröttheten.
Men alltså, jag menade faktiskt den hästen som står o skakar när det ösregnar t ex.
När det bara 'dugg-regnar' är ju ingen fara speciellt om det varit så varmt är det väldigt uppskattat av hästarna, o det är en annan sak.

Vet du vad jag gör med mina hästar om det ösregnar? Dom går hellre in i ligghallen. Där har dom bl a halm eller spån som de rullar i o torkar sig själva. Men jag har aldrig gjort det när det är sommar t ex, men höstperioder brukar jag täcka märren o shettisen om de ska ut o ridas/köras då vill jag ha dem torra om ryggen.
För nåt år sedan hade jag haft mina hästar på ett annat ställe (sommarbetet) fanns det en ligghall där det gick tjurar för en massa år sedan. Betet är välskött. När det ösregnade gick hästarna in i ligghallen o stod där tills det slutade regna sen går dom ut igen o börja äta.
Alla hästar är olika egentligen, o sen är det hästägarens ansvar att se till att hästen får skydd mot ös-regn. ;)

Nu där mina hästar går i beteshagen har dom en hel del träd som dom går in o står där. Dom är inte så blöta som man tror egentligen. Är hos dom varje dag, så jag kollar om dom är blöta vilket dom inte är. Bara några regndroppar kanske.

Sen så har jag fattat att det regnat jäkligt mycket nere i Skåne något jag inte skulle vilja uppleva.

Senast ändrad av en moderator:

Här skulle jag vilja tala om att vår häst har ett regn/vindskydd att gå in i och där är alltid rent och torrt.

Jag trodde att jag skulle slippa täcka min häst vid långvarit ösregn i och med skjulet men riktigt så enkelt är det inte. Pålle går gärna in i det för att komma undan de ilskna bromsarna vid solsken och någon gång vid regn har han också ställt sig där.

Men det är under förutsättning att hans hagkompisar också är där. Många, många gånger har jag hittat honom frysandes långt nere i sommarhagarna. Varför har då inte gått upp till skjulet kan man undra?

Den enda förklaring jag kan komma på är att eftersom de andra hästarna inte fryser lika lätt som han så struntar de för det mesta i regnet och stannar kvar ute i blötan och då är det ganska naturligt att min häst inte vill lämna flocken.

Skjulet ligger nämligen i vinterhagen och därifrån kan hästarna själv vandra ner till två stooooooora sommarbeten och det är en ganska lång sträcka för dem att vandra.

Visst, man kan tycka att han har ett val och att han får skylla sig själv om han står där nere och fryser. Men faktum kvarstår, oavsett om han är "korkad" eller inte, han fryser vid lånvarigt hällregn i dessa höst-temperaturer och då lägger jag på ett tunnt, ofodrat regntäcke.

Vid vanliga, varma sommarskurar fryser han inte men det är det inte frågan om nu. ;)

Sedan får man inte glömma att hästarna är helt beroende av oss. Trots att de är på bete och helt "fria" så är de faktiskt inte det. De är hänvisade till den instängslade plats vi har anvisat dem och då får vi ta ansvar för hur de mår. Det spelar ingen roll om man har jättestora hagar, de kanske inte hade valt den platsen över huvudtaget om de hade fått väja.
Min häst står hellre och är hungrig än att gå ner till andra delar av hagen där det finns mängder av gräs, för att där finns mer knott och/eller att de sämre utsikt där.

Det är löjlilgt att säga att hästarna ska klara att gå utan täcke på "sommaren", när de helt uppenbart inte gör det.

Idealet tycker jag är att ha tillgång till stall och låta känsliga hästar komma in ibland för att torka och vila upp sej. De ska vara ute, men under uppsikt. Ser man att de skakar och regnet fortsätter så åker de in över natten. Kanske kan man prova regntäcke, om man inte har stallet nära. Men det är inte bra för huden med fukt under täcket, de bör vara torra innan man lägger på det. Annars får de lättare hudåkommor som t ex regnskållor, svamp, mm, tror jag iallafall.

Jag vet inte vad alla ställer sig för frågor men....
En häst behöver inte bli sjuk av att man står och slår på den heller, men den lider ju trots det.
Det jag menar är att det inte bara är ur sjukdomssynpunkt jag ibland väljer att täcka min häst. När jag vet att hon kommer att stå och skaka (när det är kallt ute och ihållande regn i flera dygn) och hon är kall över nos och öron så täckar jag henne för att hon ska slippa stå där och spänna sig. Det tycker i alla fall jag är schysstare mot hästen. Det är ju detsamma med oss, vi blir inte heller sjuka av regn och kyla, men det löper större risk att en infektion bryter ut om vi blir nedkylda! Och vi tar ju på oss regnkläder om vi ska vara ute i regnet en hel dag trots det.

Att jämföra hästar och människor går inte eftersom hästar har päls, vilket vi människor ej har (så vitt jag vet ;)). Vi sätter självklart på oss diverse kläder efter väder eftersom vi behöver en "päls". En häst har redan sina "kläder" på sig, d.v.s. pälsen :)

Jag jämför inte hur mycket kyla vi tål..
Jag jämför en människas hutter, med en hästs hutter.. Alltså, jag tror att det känns likadant för en häst att frysa som det känns för en människa. Och igen av oss människor (vad jag vet?!) trivs i att stå ute och huttra i regn.
Jag jämförde verkligen ingenting annat.

Satte o funderade här förut eller igår rättare sagt efter att jag läst några inlägg efter mig.
Hästar har päls, dom reglerar själva beroende på väderlek. Har aldrig klippt mina hästar, heller.
Det kan ju vara så att dom kanske har vant sig o fryser mindre när det regnar.
Häruppe i Värmland har det regnat endel, men riktigt ÖS-regn har det inte riktigt varit men dåligt väder, ja.
Jag vet att hästar som hålls ihop, väldigt tät, andas ut o in på varandra o det syns ångan på deras rygg. Då 'värmer' väl dom varandra i samband med regn? Eller?

Sen så har jag helt plötsligt funderat på dessa engelska fullblodshästar. Varför är dom så 'klena' som de är? Rasar ner i vikt så fort dom inte får tillskottsfoder. Fryser dom mycket lätt om det regnar konstant?

Om Fullblod är klena eller inte har jag ingen kunskap om men jag vill berätta om min stallvärds Islänning.

Denna Islänning är definitivt inte klen, han är i gott, lagom hull, blir aldrig klippt någonsin. På vintern får han en hårrem som är helt fantastisk.

Dvs den blir tjock som en björnpäls och om det regnar iskallt regn på vintern så fryser han aldrig!

Jag har roat mig med att känna på honom efter en dags kallt vinterregn och det slående är att han är plaskvåt på ytan men lyfter man lite på det översta lagret hår, som ligger alldeles platt och slickat vid regn, och gräver ner fingrarna långt ner i den tjocka "underullen" eller vad man ska kalla det, så är han banne mig näst intill snustorr där!. Helt perfekt isolerande hårrem!

På sommaren när det regnar brukar han inte heller normalt sett frysa men som jag sa i ett av mina tidigare inlägg, nu fick hans ägare "damma av" regntäcket. Hon visste knappt var hon lagt det :)

Hon hittade honom skakandes på morgonen efter många timmars störtregnoch det har aldrig någonsin hänt tidigare. Givetvis tog hon då in honom, la på en fleece och lät honom torka innan hon släppte ut honom igen med ett ofodrat regntäcke eftersom regnet fortfarande öste ner.

Vad jag vill ha fram är att det är lite tråkigt att så fort någon nämner regntäcke så blir det genast attack från vissa håll att man daltar med hästarna. TS som skapade denna tråd gjorde inte det för att h*n är en "daltande" människa. H*n gjorde det för att situationen är extrem för hennes häst! Jag tror inte ni som bor i den övre delen av landet fattar hur mycket det har regnat här nere. Jag tror inte ni skulle ha velat ha era hästar här under sådana förhållanden.

Alla får givetvis tycka som man vill, tanken är fri, men när man så enkelspårigt utbrister typ "hästar har päls och fryser inte!" då är man ute på fel väg. Alla hästar är inte lika och det är ägarens ansvar och skyldighet att se till sin hästs bästa.

Och än en gång: Vädret är EXTREMT.

Med dessa rader hoppar jag nu av denna "diskussion." Leder bara till tjäbbel och det finns inget tråkigare. Byeeeee :)

KL

nu har inte jag läst hela tråden, men men....

Självklart ska en häst som behöver täcke av någon anledning ha det på sig.

själv plockar jag in mina hästar när det har regnat hela dagen, då de står och skakar (speciellt araben). honom tar jag på täcke om det är blåsigt och kallt och regnar eftersom han fryser och får sedan ont i ryggen.

Satte o funderade här förut eller igår rättare sagt efter att jag läst några inlägg efter mig.
Hästar har päls, dom reglerar själva beroende på väderlek. Har aldrig klippt mina hästar, heller.
Det kan ju vara så att dom kanske har vant sig o fryser mindre när det regnar.
Häruppe i Värmland har det regnat endel, men riktigt ÖS-regn har det inte riktigt varit men dåligt väder, ja.
Jag vet att hästar som hålls ihop, väldigt tät, andas ut o in på varandra o det syns ångan på deras rygg. Då 'värmer' väl dom varandra i samband med regn? Eller?

Sen så har jag helt plötsligt funderat på dessa engelska fullblodshästar. Varför är dom så 'klena' som de är? Rasar ner i vikt så fort dom inte får tillskottsfoder. Fryser dom mycket lätt om det regnar konstant?

Jag tror fortfarande att det kan vara olika mellan olika individer. Vi har ett fullblod hemma. Han har bara täcke på sig några enstaka vinternätter när det är kallt. Han äger bara ett fleecetäcke. Det är klart att han älskar inte precis att vara ute när det är kallt och regnigt men han fryser inte heller. Det gör däremot vår travare som jag har skrivit om tidigare i tråden.
Sedan om man funderar vidare så beror det ju säkert också på hur man vill använda sin häst. Det är ju skillnad på om man har en skogsmullehäst och rider i skogen. Då behöver man ex inte klippa den på vintern för man behöver ju inte rida så att den blir svettig. Om man i stället har en tävlingshäst som måste hållas i bra form alltid så måste man antagligen (vet ej för jag skogsmullerider på vintrarna) klippa den för att det ska fungera. Då måste den naturligtvis ha täcke. Vi har ju hästarna för vår egen skull inte för att vi egentligen tycker att vi måste ta hand om dem för deras skull. Jag tycker inte att det är något fel i det. Bara hästarna mår bra, med täcke eller utan. Ja med risk att reta upp någon. Det kanske finns någon som håller med mig?

Är inlägget till mig? Svarar lite i alla fall :)

Min häst är heller aldrig klippt, men hon kan skaka ibland om det regnar oavbrutet i över ett dygn samtidigt som temperaturen inte är så varm.

När du skriver att de har "vant sig" menar du då att de en gång i tiden HAR frusit, men genom att låta de gå ute i alla fall så har de slutat huttra?

Ja, det syns ofta ånga på hästarnas rygg, särskilt precis efter regnet har uppehört. Visst står de då tät intillvarandra så tror jag absolut att det kan värma lite. Mina hästar står dock aldrig tätt intil varandra i alla fall.

Jag vet engelska fullblodshästar som inte är klena också. Men en mager och tunn galopphäst fryser säkerligen bättre, varför behöver jag nog inte dra.

Jag tror fortfarande att det kan vara olika mellan olika individer. Vi har ett fullblod hemma. Han har bara täcke på sig några enstaka vinternätter när det är kallt. Han äger bara ett fleecetäcke. Det är klart att han älskar inte precis att vara ute när det är kallt och regnigt men han fryser inte heller. Det gör däremot vår travare som jag har skrivit om tidigare i tråden.
Sedan om man funderar vidare så beror det ju säkert också på hur man vill använda sin häst. Det är ju skillnad på om man har en skogsmullehäst och rider i skogen. Då behöver man ex inte klippa den på vintern för man behöver ju inte rida så att den blir svettig. Om man i stället har en tävlingshäst som måste hållas i bra form alltid så måste man antagligen (vet ej för jag skogsmullerider på vintrarna) klippa den för att det ska fungera. Då måste den naturligtvis ha täcke. Vi har ju hästarna för vår egen skull inte för att vi egentligen tycker att vi måste ta hand om dem för deras skull. Jag tycker inte att det är något fel i det. Bara hästarna mår bra, med täcke eller utan. Ja med risk att reta upp någon. Det kanske finns någon som håller med mig?

Apropå tävlingshästar. Jag ska nog inte kalla min fölmärr för föredetta tävlingshäst, men hon tränades på travet tidigare o hon har vad jag vet aldrig varit klippt. Använde täcken när det var vinter.
alla får ju göra som alla vill med sina hästar, dvs. klippa hästen.
Men jag vet att det går att undvika att klippa hästen OM man ger sin häst beviplex eller vad det nu heter. Som man sprutar i hästen o hästen återfår sin "sommarpäls".
Min märr fick det nån enstaka gånger under tiden jag hade henne i min travträning. Det funkade super.
Jag har en shettis, som jag tänker börja träna igen. Få se hur det blir till vintern, men då blir det ingen klippning utan beviplex så slipper han den tjocka björnpälsen. Men täcken har han i gamla stallet som bara hänger. ;)

Är inlägget till mig? Svarar lite i alla fall :)

Min häst är heller aldrig klippt, men hon kan skaka ibland om det regnar oavbrutet i över ett dygn samtidigt som temperaturen inte är så varm.

När du skriver att de har "vant sig" menar du då att de en gång i tiden HAR frusit, men genom att låta de gå ute i alla fall så har de slutat huttra?

Ja, det syns ofta ånga på hästarnas rygg, särskilt precis efter regnet har uppehört. Visst står de då tät intillvarandra så tror jag absolut att det kan värma lite. Mina hästar står dock aldrig tätt intil varandra i alla fall.

Jag vet engelska fullblodshästar som inte är klena också. Men en mager och tunn galopphäst fryser säkerligen bättre, varför behöver jag nog inte dra.

Isåfall ber jag om ursäkt! :o Glömde skriva "låna knapp"......!

Endel hästar hålls ihop väldigt täta, andra inte. Mina hästar t ex hålls ihop väldigt täta under regndagar o står under ett stort träd som skyddar dem mot regnandet.
Visst är dom lite blöta, men inte så mycket.
Ska nog inte säga så mycket om det skånska regnandet, men miljön idag är ju förstörd på ett o annat sätt. :crazy:
Då blir väder helt åt h-vete.

Men snälla det är sommar och hästtäcken är till för ägaren inte hästen. Så låt dom få slippa täcken i alla fall på sommaren. Min går ute i ur och skur utan täcke. Så länge det finns vindskydd och massor av mat så behöver du inte oroa dig. Hästar håller värmen genom att äta, så det viktigaste är att finns ordentligt med gräs hela tiden de går på bete.

MVH// Charlotte :smirk:

Om det ändå vore så enkelt för alal hästägare.Har man en häst som får ont i ryggen,blir spännd osc av regn och kyla så är faktist täcke den enda lösningen för att många hästar ska kunan gå ute dygnet runt vid regnigt och dåligt väder.
/Caharmant som har en frusen pålle och en pålle som ej fryser...

Engelska fullblod är anpassade för ett liv i öknen. Därför måste de daltas med i ett nordiskt klimat. Oftast har de inga problem att tränas hårt i extremt varma temperaturer, för detta är vad de är anpassade och avlade för. Ganska enkelt egentligen.
Många fullblod kan överhuvudtaget inte sätta en fullgod vinterpäls. De har också ofta väldigt känslig hud.

Sen finns det självklart individer som inte är rastypiska.

Då är väl arabiska fullblod mera tåliga än engelska fullbloden? Araber lever iaf nere i öknen, o klarar tydligen vårat svenska klimat väldigt bra.
Min granne har 2 araber (tidigare 3 den siste avlivad nyligen) har aldrig täcken på sig vintertid o dom bor i lösdrift. Regntäcken på sig bara om det är ett sånt dåligt väder som ös-regn.

Har nere i ksåne tror jag det är många som har fått tänka om angånde täcken. Efter att det har kommit över 50 mm regn 5 dagar i sträck så frös till och med våra islänningar så de skakade. Hästarna hinner helt enkelt inte torka och få upp värmen mellan regnen (när det var som värst hade vi MAX 30 minuters uppehåll).
Då fanns det inte mycket annat att göra än att ta in hästarna så de fick torka och sen på med regntäcken och ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Lägger på foder, blir det fel får moderator flytta om den vill. Har mina hästar ute på betet fortfarande, har väldigt stora hagar med...
2
Svar
37
· Visningar
3 711
Senast: Snowball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Niela
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 450
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V