Bete eller inte bete pga REGNET

Sv: Bete eller inte bete pga REGNET

Värst vad alla diskutioner här spårar ur, ang täcke eller inte.
Vi har ju faktiskt inga vildhästar utan framavlade hästar som kanske inte har kvar de egenskaper som de gamla vildhästarna hade. Dessutom så har vi ju vant våra hästar vid vissa bekvämligheter, prescis som vi sjäva har vant oss vid. Jag har ingen lust att bo i en grotta för att mina förfäder gjorde det. Visst jag skulle kunna överleva ett tag men jag skulle bli ganska deppig och skulle inte ha lust att gå till jobbet och ge järnet...
Tycker man kan summera täckesdiskutionen med att vissa hästar behöver täcke och vissa inte. En häst skall väl inte behöva stå och skaka av köld!? Vad är meningen men det? Visst den överlever, men vad är syftet??

och ville svara på tidigare inlägg om min hästs fötter -JO jag är väldigt orolig även för dem! Är orolig över hela hans allmäntillstånd just nu faktiskt. Har bestämt mig för att stalla in på nätterna tills det blir stabilare väder -eller vi kanske kommer att drunkna allihopa. Vad vet jag...

Det blir så ibland med diskussionerna man kan aldrig riktigt veta. Alla tycker olika och det är kanske bra. Det hade blivit tråkigt om alla tyckte likadant.
Jag håller helt med dig om det du skriver. Jag är dessutom urtrött på att det alltid ska jämföras med vildhästar hela tiden.
Jag hade också tagit in min häst om det är som du beskriver. Idag har vi faktiskt hyfsat väder och nästan varmt så jag släppte ut min lilla frusna häst igen utan täcke.

jag bor förvisso i norrland och här regnar det väl inte så hejdlöst men mina hästar går ute oavsett väder utan täcken hela sommaren.

Ni i Norrland har ju haft en supersommar! När jag tittat på vädret är jag riktigt avundsjuk. Stora solar varje dag! Alla vi härnere på västkusten får nog emigrera dit snart.
Jag har inte varit torr sedan midsommar... :(

Fast någon riktig sommar har vi då inte haft, fast den är klart bättre än eran!

Min häst går på bete dygnet runt nu, och jag hade hoppats att han skulle kunna göra det till åteminstone början/mitten på september. Får väl se om betet räcker, måste jag börja ge hö kan han lika gärna få komma in på natten.

Han har täcke när det regnar som mest, alltså inget litet duggregn utan när det regnar. Han fryser så han skakar, och det finns inga träd i hagen så han har inget naturligt skydd heller. Han går heller inte och letar mat när det regnar så han fryser, utan han står helt enkelt stilla och skakar tills jag kommer och lägger på honom täcke/tar in honom.

Vi har massa regn! Då jag har både gammal häst, samt en med dålig rygg åker de in på nätterna i detta vädret!

KL

OK om man har ett fullblod, men jag kom att tänka på en grej. Rullar hästen i leran o att leran sitter på hästens päls, som torkar, är det ju som ett skydd mot kyla o väta, och även mot värmen (hetta o sol).
Fullblod är en "klen" ras. Araber klarar sig ännu bättre än fullbloden har jag fattat det som.
Jag har en varmblodstravarmärr kan jag tillägga. O även ett travföl o så har jag en liten tålig ponnyras nämligen shettis.

Värst vad alla diskutioner här spårar ur, ang täcke eller inte.
Vi har ju faktiskt inga vildhästar utan framavlade hästar som kanske inte har kvar de egenskaper som de gamla vildhästarna hade. Dessutom så har vi ju vant våra hästar vid vissa bekvämligheter, prescis som vi sjäva har vant oss vid. Jag har ingen lust att bo i en grotta för att mina förfäder gjorde det. Visst jag skulle kunna överleva ett tag men jag skulle bli ganska deppig och skulle inte ha lust att gå till jobbet och ge järnet...
Tycker man kan summera täckesdiskutionen med att vissa hästar behöver täcke och vissa inte. En häst skall väl inte behöva stå och skaka av köld!? Vad är meningen men det? Visst den överlever, men vad är syftet??

och ville svara på tidigare inlägg om min hästs fötter -JO jag är väldigt orolig även för dem! Är orolig över hela hans allmäntillstånd just nu faktiskt. Har bestämt mig för att stalla in på nätterna tills det blir stabilare väder -eller vi kanske kommer att drunkna allihopa. Vad vet jag...

Bara en fråga.. Varför riktar du det inlägget till mig?:confused:
Läs vad jag har skrivit.. Jag tycker inte heller att en häst ska stå och skaka, tror jag har nämnt det i vartenda inlägg.

Så du menar att mina hästar lider av att de står i regnet?
.

Nej, beror väl på vad man menar med lida och det beror väl på hur tåliga hästar du har. Kallblod brukar sällan stå och skaka även om de står ute och det har regnat konstant i flera dagar, men alla av oss har inte kallblod.

Det jag skrev var just att hästarna kanske inte blir sjuka av att stå och skaka (frysa) i regnet, men jag tillhör väl dem som inte tycker det är så rätt att låta en häst stå och skaka på det sättet.
Tror inte du heller tycker det är så trevligt att tvingas stå ute i regn och huttra.

Plocka hem honom!
Jag har ett vbl, en shettis och en nsv. Vbl är frusen av sig och på henne lägger jag ofta täcke även mitt i sommaren. Häromdan stod hon ute i 1,5 h i regnet och skakade som en hund när vi kom ner. Trots att det inte var spec kallt skakade även den ngt rundlagda shettisen :eek: Näää hästar är som oss.... Olika!
Förhoppningsvis blir det fint i augusti & sept så du kan väl släppa ut honom igen på bete. Du hade väl inte så långt dit som jag förstod.

Jag står fortfarande fast vid att täcken är till åt hästägaren och inte hästen. För så vitt jag har sett som har jag inte sett en ända vildhäst med täcke på sig...

Men snälla du..... vad är det som säger att inte vildhästar ibland far illa av både det ena och det andra? Livet som vildhäst är säkerligen ingen dans på rosor alla gånger. Sjukdomar, mask, skador, svält, problem pga kyla, hetta, regn etc etc etc.......

Jag är övertygad om att även vildhästar emellanåt mår dåligt för att de får utstå ovanstående fenomen men skillnaden är att de har inget val! Men riktigt illa far de säkerligen då och då.

Varför ska då en hästägare, som kan lindra dessa problem med t ex ett täcke, låta bli att göra det bara för att "vildhästarna klarar sig"?

Varför tror många att vildhästlivet är så bekymmerslöst?

Hästarna klarar sig jättebra i regnet,såklart inte roligt om det är jättelerigt men är det lite blött är det ju ingen fara..
Något jag inte förstår e varför man har täcke påsommaren???? Stackars häst! Visst, det regnar men det är ju ändå varmt...

Ursäkta? Varmt? Häromdagen när regnet vräkte ner i över ett dygn hade vi 12 grader på dagen och ca 8 grader på natten. Kallar du det varmt?

Jag är övertygad om att även vildhästar emellanåt mår dåligt för att de får utstå ovanstående fenomen men skillnaden är att de har inget val! Men riktigt illa far de säkerligen då och då.

:bow::bow:

Varför tror många att vildhästlivet är så bekymmerslöst?

Nej, men det är ju betydligt smidigare för en lat ägare att låtsas att en tamhäst är en vildhäst och bara låta den gå i en hage och låta den vara för sig själv. Jag blir så arg. Vill ni att den naturliga hästhanteringen (vilken jag är för) ska sprida sig och gå fram hos folk så får ni visa er lite kunnigare och inte vara så extrema. För många inlägg är ju vansinne..

Edit:Jag fasthåller vid att jag själv anser att vissa hästar klara mer än andra, men man ska inte dra alla hästar över en kam och tvinga en frusen häst gå utan täcke bara för att vila hästar tvingas göra det.

Senast ändrad:

Det var inte riktat till dig, snarare Charlotte som tidigare skrev det där tramset om vildhästar. (tror jag det var)
Har inte riktigt klart för mig hur man gör när man svarar på inlägg, sorry...

Nu har jag iallafall flyttat honom och hans kompis till en annan hage som delvis är blöt men som delvis är mkt torr, då kan de iallafall välja. Täcket ligger på igen för nu skall vi få ytterligare en massa regn inatt och ngra dagar framöver.
Han såg riktigt lycklig ut igen, skönt! Nu kan han få gå kvar på sitt bete och ha det bra. Får ont i magen när jag ser att han inte mår bra.

Ursäkta? Varmt? Häromdagen när regnet vräkte ner i över ett dygn hade vi 12 grader på dagen och ca 8 grader på natten. Kallar du det varmt?

Hur vet du då att hästar tycker t ex att det är så kallt eller varmt? Har du sett en 'skitig' häst nångång som fryser? som jag skrev tidigare skyddar faktiskt leran mot kyla o väta. Jag har oxå ett vbl som går i lösdrift i ca 3 år snart o hon har själv valt det. Jag 'lyssnar' på mina hästar. shettisen har nångång fått använda ett tjockt täcke det hände då bara när han fick fång o frös lite, så han fick ha täcket på sig och en massa halm att stå på eller ligga ner om han ville.
Sen har stoet ett föl oxå ett sto, som brås mycket på sin mamma.
Jag får se hur hon blir som äldre, vill hon ha täcke får hon givetvis det.
Annars så tycker jag fortfarande att det är ofattbart att hästar går med täcken på sommaren.
Jag funderar på om inte det beror på hur pälsen på en häst är? Är det jättetunnt, så är det nog förståeligt!
Men min märr har en ganska tät, men 'tunn' päls eller hur man nu ska kalla det.
Shettisen är som alla andra tåliga kallblod. Det finns faktiskt kallblod, som lätt fryser att man bara baxnar!!
Då är det något FEL. En normal häst ska inte frysa alls.

OK, vad gör man om man nu har en häst som fryser?

1) skiter i att den fryser, den får väl stå där och skaka och sedan falla ur och bli oridbar och ha ont överallt. Det SKA de tåla!
X) tar bort den, jag har läst på Buke att om den är normal så ska den inte frysa, och hästar som inte funkar som vildhästar (?) bör tas bort...
2) inser att man har en känslig individ, investerar i en kostsam täckesgarderob för alla årstider, inser att det blir en del merjobb och tar skeden i vacker hand och täckar

Vad väljer DU?

Hur vet du då att hästar tycker t ex att det är så kallt eller varmt? Har du sett en 'skitig' häst nångång som fryser? som jag skrev tidigare skyddar faktiskt leran mot kyla o väta. Jag har oxå ett vbl som går i lösdrift i ca 3 år snart o hon har själv valt det. Jag 'lyssnar' på mina hästar. shettisen har nångång fått använda ett tjockt täcke det hände då bara när han fick fång o frös lite, så han fick ha täcket på sig och en massa halm att stå på eller ligga ner om han ville.
Sen har stoet ett föl oxå ett sto, som brås mycket på sin mamma.
Jag får se hur hon blir som äldre, vill hon ha täcke får hon givetvis det.
Annars så tycker jag fortfarande att det är ofattbart att hästar går med täcken på sommaren.
Jag funderar på om inte det beror på hur pälsen på en häst är? Är det jättetunnt, så är det nog förståeligt!
Men min märr har en ganska tät, men 'tunn' päls eller hur man nu ska kalla det.
Shettisen är som alla andra tåliga kallblod. Det finns faktiskt kallblod, som lätt fryser att man bara baxnar!!

Hur jag vet att hästar tycker det är varmt eller kallt??? Ursäkta men menar du allvar?

Jag är förståndig nog att tolka det som att min häst lider när han, efter åtskilliga timmars ösregn, spänner hela ryggen och rumpan samt darrar så man ser det på avstånd. Han kniper med rumpan och går med mycket stela bakbensrörelser. Det är jag vet att min häst fryser.

Angående lera: Ingen häst som är helt täckt med tjock lera skulle vara det en längre stund med de monsunregnen som dränker snart hela j*kla Skåne, det kan jag lova dig ;)

Min stallvärd har t om fått "damma av" sitt regntäcke till sin häst och han har aldrig täcke på annars.

Du säger att du "lyssnar" på dina häst - BRA! För det ska man göra. Men varför lyssnar du inte på dem som säger att de måste lägga på täcke på sina hästar? De lyssnar också på sina hästar och rättar sig efter vad de hästarna behöver.

Du får nog glömma att årstiden som råder just nu heter "sommar". Åtminstone här nere var det längesedan det var sommar, snarare regnig höst.

Sen kan jag berätta att jag har ett Kallblod som fryser när det är sånt här skitväder. Han är alltså då inte frisk enligt dig?

Kan du vara vänlig och delge mig var någonstans du har hittat uppgifter på att "en normal häst inte fryser".

Våra går ute dygnet runt och verkar trivas bra. De har en hel del skog i hagen så de har bra skydd för väder och vind förstås.

Liknande trådar

Foder & Strö Lägger på foder, blir det fel får moderator flytta om den vill. Har mina hästar ute på betet fortfarande, har väldigt stora hagar med...
2
Svar
37
· Visningar
3 711
Senast: Snowball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Niela
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 450
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V