Bete eller inte bete pga REGNET

Sv: Bete eller inte bete pga REGNET

Jag står fortfarande fast vid att täcken är till åt hästägaren och inte hästen. För så vitt jag har sett som har jag inte sett en ända vildhäst med täcke på sig...

Men ursäkta att jag reagerar.. Har läst alla dina inlägg nu och jag fattar inte VEM som har tutat i dig VAD.

För det första... Om dina hästar hinner torka varje dag innan du ska rida så förstår jag till 200% att du inte behöver täcka dem, får då regnar det ju inte ihärdigt!
Jag lägger inte en sadel på en blöt häst med stela och kalla muskler, säger väl ändå sig självt?

Ta mi häst nu till exempel.. Hon går på bete.. dygnet runt.. Det har regnat konstans från söndag kväll till måndag kväll (ca 22.00 blev det uppehåll). Hon fick gå denna perioden utan täcke, men jag kunde förstås inte rida henne eftersom hon inte var torr och jag inte har möjlighet att stalla in där hon går nu.
Men ibland kryper temperaturen ner och regnet är KONSTANT under flera dygn! Då skakar hon som ett asplöv och då är det självklart att jag tar in henne i "ladan" och ger henne mat och låter henne torka för att sedan lägga på ett tort regntäcke och sedan får hon gå ut igen.

Jag undviker täcke så länge det bara går och min häst är härdigare än en NF-ponny som faktiskt inte ens äger ett täcke. Hon börjar skaka och huttra mycket tidigare än min häst, och jag tycker alltid så synd om henne då.

Jag tycker du ska lugna ner dig lite.. Det är HELT olika på olika hästar hur bra de tål eller inte. Men om hästen står och skakar blir jag förbaskad om folk bara blundar och lyssnar på orden (täcken är onaturligt, bättre för hästen att gå utan) bara för att det är SMIDIGARE så. Visst, du kanske kan lura dig själv med de orden. Men inte mig och många andra här!

Och ang. vildhästarna... Varför drar du in dem? Har du gjort nån undersökning på klimatet där vildhästarna lever och temperaturen på de områderna? Varför ens jämföra med en vildhäst?

*kl*

Många verkar glömma att ställa fråga hur många hästar som blivit sjuka av att gå ute i regnet utan täcke?

Mina har gått ute hela sommaren utan täcke och de har endast lite träd som skydd (vilket de aldrig använder). Ingen av mina hästar är eller har blivit sjuka av regnet. Om skakandet är ett tecken på att de fryser så hemskt mycket så borde de väl även bli sjuka kort efter nerkylningen.

Hästar blir nästan aldrig förkylda, och jag har aldrig hört talats om en häst som blivit förkyld av att bli nerkylda. Däremot har jag varit med om att de fått kolik av att spänna sig så mycket under längre tid. En så pass allvarligt att den fick tas in på klinik för behandling. Mage/tarm hade gått i baklås då den stått och huttrat och hoppat och spänt sig.

Ja, dina hästar behöver nog täcke och det beror nog på att du har använt täcke så att hästarna har nog vant sig med det. Hästar har en otroligt häftig egenskap och det är att dom anpassar sin kroppstemperatur utefter vädret och temeraturen. Men när man sedan lägger på täcken och använder sig ut av det så förstör man denna egenskap, och tills slut försvinner det helt tyvärr. Och man måste använda sig av täcken.

Jag har själv min häst på bete och han rids nästan varje dag. Men inte lägger jag på ett täcke för att han ska vara torr när jag ska rida. För han hinner alltid torka. Om man tar in dom för att torka hoppas jag att hästen får massor av mat så dom KAN torka. Dom äter för att hålla värmen och för att torka.

Sen om man har en liggahall i sin sommarhagen så hoppas jag att även den är full med mat. Det har man lite som skyldigthet till sin häst att fixa. Hur tror man att hästen ska kunna hålla värmen om den står i kyla och har inget att äta?

En annan nackdel med täcken är att pälsen inte kommer till någon användning. Dom får ingen chans att växa ut en t.ex. riktig vinterpäls. Just för att dom har ju ett täcke på sig i stället. Och den lilla vinterpäls som växer ut rakas bort. och så lägger man på ett täcke till..

Och med dagens hästar som är så är nästan pälsen bortavlad för att man inte vill ha tjockpälsade hästar. Så det skulle inte förvåna mig att inom en snar framtid så kommer det finns naken-hästar. För det finns ju redan naken-katter och naken-hundar m.m.

Antingen skrev jag mycket otydligt eller också läste du inte ordentligt eller med förutfattade meningar. Jag är helt med på dina argument mot täcken. Jag skrev i början att jag inte tycker om täcken. Eller också är inte hela svaret till mig.

Jag vill inte ge min häst massor av mat när hon kommer in för ridning. Hon är en lättfödd större ponny som har haft fång och jag vill hålla henne i lagom hull. Hon klarar av att gå på gräs och det är jag glad för. Jag tror verkligen på att hästar ska få möjlighet att beta. Här menar jag inte att hon går på gödslad odlad vall utan naturbete. Om jag skulle välja att ge henne mycket mat när hon kommer in för att hon ska kunna torka så fungerar inte det andra.
Ofta hinner hon torka ändå. Hon har kanske täcke på sig ute 20 dagar om året. Om det är en kall vinter har de täcken ca 10 - 20 nätter på vintern. Jag har svårt för att tro att deras päls skulle blivit förstörd av det.
Jag skrev inte heller att jag klipper dem. De har aldrig blivit klippta någonsin. De har vinterpäls allihop. Jag har aldrig haft något behov av att klippa dem.
Den gamla travaren har varit med om en hel del i sitt liv innan han kom till oss. Han var mycket mager och mådde dåligt när vi tog hand om honom för flera år sedan.Han är alltså den enda av dem som ej kan vara utan täcke, har precis varit ute och tagit in honom. Jag har säkert gjort en del missar med våra hästar. Men att jag skulle förstört deras päls och gjort dem beroende av täcke är ändå att ta i !!
Som sagt den gamle hästen är täckesberoende men det tar jag inte på mitt ansvar.

Jag står fortfarande fast vid att täcken är till åt hästägaren och inte hästen. För så vitt jag har sett som har jag inte sett en ända vildhäst med täcke på sig...

Jag har inte några vildhästar hemma i mina hagar och tror inte att det är någon annan här heller som har det. Det finns inte så många av dem kvar.

Delvis knapplån

Att en häst fryser (blir nerkyld) är ju inte den direkta orsaken till att en häst kan bli förkyld. Men har den en liten grund till infektion i kroppen så har den mycket lättare att bryta ut om kroppstemperaturen sänks så pass mycket.

Frågan är ju hur kunde de bevisa att det var pga detta som den fick kolik? vad jag vet så är kolik väldigt svårt att veta den direkta orsaken om man inte obducerar.

Glömde.. att ge man hästen tillräkligt stor hage så att den kan röra på sig så gör den det självmant för att söka mat. Och rörelse = värme och rörelse = motverkar kolik

Senast ändrad:

Hästen ägdes av väl ansedd veterinär och stod uppstallad hos denne. Jag litar helt enkelt på den utsagon jag fått av sagda veterinär.

Våra hästar går i tillräckligt stor hage med mer grästillväxt än de mäktar med att göra av med, det är inget problem. Det som är problem är att vår fryskyckling vägrar att röra sig när han börjar frysa. Han ställer sig med röven mot vinden och sedan står han där och skakar och hoppar.

Det hjälper inte att jag talar om för hästen att han har tillräckligt stor hage, att han har tillräckligt mycket mat - han fryser ändå. Det måste till ett täcke om vi vill använda honom som ridhäst och undvika att bli anmälda...

Vad ska ni bli anmälda för?
Om hästen har stor hage med mat och är frisk så lär inte den anmälan komma någon vart..

Många verkar glömma att ställa fråga hur många hästar som blivit sjuka av att gå ute i regnet utan täcke?
.

Jag vet inte vad alla ställer sig för frågor men....
En häst behöver inte bli sjuk av att man står och slår på den heller, men den lider ju trots det.
Det jag menar är att det inte bara är ur sjukdomssynpunkt jag ibland väljer att täcka min häst. När jag vet att hon kommer att stå och skaka (när det är kallt ute och ihållande regn i flera dygn) och hon är kall över nos och öron så täckar jag henne för att hon ska slippa stå där och spänna sig. Det tycker i alla fall jag är schysstare mot hästen. Det är ju detsamma med oss, vi blir inte heller sjuka av regn och kyla, men det löper större risk att en infektion bryter ut om vi blir nedkylda! Och vi tar ju på oss regnkläder om vi ska vara ute i regnet en hel dag trots det.

Om en häst är underviktig och omusklad, vilket denna häst hade blivit under sådana omständigheter som talas om här, hade anmälan kommit som ett brev på posten här.

Så du menar att mina hästar lider av att de står i regnet?

De är välgödda glada leker och busar. Det är klart att de står still och hänger (vilar) någon gång i regnet men det gör de när solen skiner också.

Att en häst är omusklad är inget som man kan anmäla, om en häst har undervikt av att inte ha täcke på sig då den endast äter när täcket är på är nog snarare ett undantag och ett gott exempel på en klen häst som inte är som de flesta andra hästar som klarar regn utan att lida.

Min häst går på bete med bästa kompisen och dom går ute utan täcken tills den 1 september. Dom har mat och skydd.

Att en häst är omusklad är inget som man kan anmäla, om en häst har undervikt av att inte ha täcke på sig då den endast äter när täcket är på är nog snarare ett undantag och ett gott exempel på en klen häst som inte är som de flesta andra hästar som klarar regn utan att lida.

Ja, du får givetvis ha din åsikt, jag vägrar att generelisera på det sättet.

Hästar är individer, och det går inte på andra plan att jämföra vårt fullblod med grannens shire. Det skiljer på fler punkter än det finns likheter. Och jag vägrar också att låta min häst stå ute och frysa så han mår dåligt i flera dagar, för att det BORDE gå att ha honom utan täcke.

Så du menar att mina hästar lider av att de står i regnet?

De är välgödda glada leker och busar. Det är klart att de står still och hänger (vilar) någon gång i regnet men det gör de när solen skiner också.

Svarar fast ditt svar ej var till mig.
Jag tror inte att alla hästar fryser i regnet. De flesta klarar sig säkert bra. Eftersom dina verkar trivas så är det väl bra.
Men det är ju helt klart att det är fler än jag som har hästar som fryser så de skakar.

Mitt gamla varmblod blev jättedålig när hon stått ute en natt när det regnade. Var dit på kvällen och gav lite hö för att hon stod och frös så hon skakade (hon går på kuperat bete med massor av mat och stora fina träd att stå under). Nästa dag hade hon fyra svullna ben och kunde knappt gå. Tog hem henne till stallet och hon blev bättre för varje dag. Då regnade det igen, bara några timmar, och samma sak hände igen...
Efter det har jag åkt och satt på henne regntäcke varje gång dom har lovat regn, och hon har fått ha det även dagar när det har kommit skurar med uppehåll mellan. Hellre att "folk" tycker jag är onödig och skapar ett täckesbehov än att försöka dra hem häststackarn med fyra stolpar till ben en gång till...
Dessutom håller täcket henne insektsfri, det är ju alltid en bonus!

Så du tycker att vildhästen är ett ideal?
De växer inte korrekt p g a för lite mat, oftast under ponnymått. De har en snittålder på 8 år.
Så vitt jag vet rids och tränas inte vildhästar och de lever heller inte särskilt många varmblodiga raser i våra nordliga klimat.

Att jämföra tamhästar med vildhästar är helt befängt.

Liknande trådar

Foder & Strö Lägger på foder, blir det fel får moderator flytta om den vill. Har mina hästar ute på betet fortfarande, har väldigt stora hagar med...
2
Svar
37
· Visningar
3 711
Senast: Snowball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Niela
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 450
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V