Bete eller inte bete pga REGNET

Lindsen

Trådstartare
Min häst är på bete och pga skada tänkte jag att han skulle få gå hela sommaren - dvs mitten av september om vädret tillåter. Problemet är bara att det känns inte bra att ha kvar honom på bete i detta vädret. Det är mkt vatten i hagarna och om det för ett ögonblick slutar regna så kommer det mängder med knott och skit!
De torra platserna i hagen där de kan ligga blir färre och färre.
Känns inte som semester för honom! Jag åker fram och tillbaka och lägger på regntäcke och tar av igen.
Samtidigt så behöver han gå på bete och kurera sig.

Hur gör ni andra med era beteshästar i denna dränkta del av landet??
Har ni tagit in era hästar eller låter ni dem gå kvar på bete trots vädret??
Det skall visst fortsätta regna i flera veckor!

Sv: Bete eller inte bete pga REGNET

Mina hästar går på bete dygnet runt, har regntäcke på den ena vid busväder och har tillgång till att släppa dem i en hage med uppbyggt vindskydd, men oftast väljer de ändå att stå ute under träden som faktiskt skyddar bra ändå.

Men snälla det är sommar och hästtäcken är till för ägaren inte hästen. Så låt dom få slippa täcken i alla fall på sommaren. Min går ute i ur och skur utan täcke. Så länge det finns vindskydd och massor av mat så behöver du inte oroa dig. Hästar håller värmen genom att äta, så det viktigaste är att finns ordentligt med gräs hela tiden de går på bete.

MVH// Charlotte :smirk:

min går ute dygnet runt utan täcke mm
det enda han har är flughuva då han blivit uppäten i ansiktet.

annars kan du väl köpa ett flugtäcke som håller dem borta bara o ha under regntäcket om du nu vill o behöver ha det=)

Mina går ute dygnet runt. Men vid dåligt vder så kommer stona som har föl in. I måndags tex så kom det 89 mm regn på dagem och natten. Då känns det inte alls roligt att ha dom ute.

Det jag inte riktigt begriper är att, varför skall hästar ha täcken på sig när det är sommar o även om det regnar/ösregnar? :crazy:
Mina hästar går aldrig med täcken på sommar. Sällan vintertid. Dom går ute dygnet runt året om.
Det är OK att hästen går täckad vintertid, men sommartid? Det begriper jag inte. Det finns ligghall att bygga åt dem om man vill, det är ju bra för hästar om dom vill gå bort från solen, knott, myggor osv.

Hästarna klarar sig jättebra i regnet,såklart inte roligt om det är jättelerigt men är det lite blött är det ju ingen fara..
Något jag inte förstår e varför man har täcke påsommaren???? Stackars häst! Visst, det regnar men det är ju ändå varmt...

Våra går ute, de är inne över natten bara om vi vet det ska bli regn eftersom en av dem inte är riktigt frisk just nu.

Här har det varit endast 4 grader som kallast och ösregn i flera dagar. När hästarna är genom våta i flera dagar och skakar, då ska dom få något som värmer. ÄVEN om det är "sommar".
Jag är mot täcke, men dom ska inte behöva stå och skaka!:bump:

Det jag inte riktigt begriper är att, varför skall hästar ha täcken på sig när det är sommar o även om det regnar/ösregnar? :crazy:
Mina hästar går aldrig med täcken på sommar. Sällan vintertid. Dom går ute dygnet runt året om.
Det är OK att hästen går täckad vintertid, men sommartid? Det begriper jag inte. Det finns ligghall att bygga åt dem om man vill, det är ju bra för hästar om dom vill gå bort från solen, knott, myggor osv.

Och det märks att du inte har något fullblod?
Min häst står bokstavligt och skakar när regnet öser ner och det går under 10 grader, då sätter jag hellre på henne ett enkelt regntäcke än att åka därifrån och intala mig själv att hon ska äta sig varm.

Men snälla det är sommar och hästtäcken är till för ägaren inte hästen. Så låt dom få slippa täcken i alla fall på sommaren. Min går ute i ur och skur utan täcke. Så länge det finns vindskydd och massor av mat så behöver du inte oroa dig. Hästar håller värmen genom att äta, så det viktigaste är att finns ordentligt med gräs hela tiden de går på bete.

MVH// Charlotte :smirk:

Som alltid så måste man nog se till individen och situationen. Jag tycker inte att man kan generalisera boch säga att det är sommar och ingen häst behöver täcke!
Jag tycker inte om att använda täcke. Vi har fyra hästar här hemma, bete intill stallet. Två av hästarna har nästan aldrig täcke på sig. Den tredje som är min ridhäst sätter jag faktiskt på regntäcke om jag vet att det ska regna och jag ska iväg och rida ej kommer att hinna torka henne. Visst är det för min skull det håller jag med om. Jag behöver inte rida alltid. Det är ju i och för sig bra att hon alltid rör sig men visst. Annars har alltså dessa tre hästar bara täcke på sig nattetid när temperaturen kryper ner mot minus tjugo grader. Vi har ett kallstall. Då får de fleecetäcken.

Men den fjärde hästen är det ett större bekymmer med. Det är en gammal travare och han fryser så han skakar. Han har haft täcke flera gånger denna sommar. Dessutom har han stått inne pga regn. Han har alltid täcke på sig på vintrarna. Ingenting kommer att få mig att ta av honom täcket. Han behöver det verkligen.

Vi har både vindskydd och massor av mat i hagarna (även om näringen minskar i gräset)
Sedan kan jag också tycka att visst är det juli månad. Men sommar vet jag inte riktigt. Vi har visserligen haft normal temperatur enligt SMHI men nog är det blåsigt, regningt, blött och kallt.

fast det har ju ingenting med rasen att göra.. min arab går ute dygnet runt utan täcke även fast det regnar hela tiden och har har inte frysit en ända gång.. så de har nog inget med rasen att göra.

Jag tror inte att ni som bor i torrare delar av landet riktigt förstår, det regnar inte -det fullkomligen vräker ner här i flera dyng utan uppehåll!! Hästarna får aldrig torka, de blir bara kallare och kallare.

När det är "sommar" lägge jag inte heller på täcken vid regn och skurar, men detta är annorlunda! Som monsunregn ungefär, så täcke får han naturligtvis på sig -ingen tvekan! Träd har de men de vill inte stå där. vet inte varför.

Imorse när jag kom till hagen så stod stackaren med vatten långt över kotorna -hela hagen var en sjö! Det är så man börjar gråta när man ser det! Allt vatten har kommit under natten.

Ligghall hade jag gärna byggt, men jag äger inte marken, han är ju bara där på bete och kan ju inte gärna åka dit med en snickare och börja bygga en ligghall där i hagen!

Skall jag hem honom?? Jag är FÖRTVILAD!!

Nu är väl inte vi i den värst drabbade regionen. Stona går på bete dygnet runt i ur och skur utan täcke. De har gott om bete och träd att skydda sig under. Valackerna går också på bete utan täcke i ur och skur, har gott om träd i hagen. Dock har de inte så jättemycket bete kvar och de stödfodras med hösilage.

Stallar in samtliga på söndag. De börjar tränas ordentligt då inför tävlingssäsongen.

Som alltid så måste man nog se till individen och situationen. Jag tycker inte att man kan generalisera boch säga att det är sommar och ingen häst behöver täcke!
Jag tycker inte om att använda täcke. Vi har fyra hästar här hemma, bete intill stallet. Två av hästarna har nästan aldrig täcke på sig. Den tredje som är min ridhäst sätter jag faktiskt på regntäcke om jag vet att det ska regna och jag ska iväg och rida ej kommer att hinna torka henne. Visst är det för min skull det håller jag med om. Jag behöver inte rida alltid. Det är ju i och för sig bra att hon alltid rör sig men visst. Annars har alltså dessa tre hästar bara täcke på sig nattetid när temperaturen kryper ner mot minus tjugo grader. Vi har ett kallstall. Då får de fleecetäcken.

Men den fjärde hästen är det ett större bekymmer med. Det är en gammal travare och han fryser så han skakar. Han har haft täcke flera gånger denna sommar. Dessutom har han stått inne pga regn. Han har alltid täcke på sig på vintrarna. Ingenting kommer att få mig att ta av honom täcket. Han behöver det verkligen.

Vi har både vindskydd och massor av mat i hagarna (även om näringen minskar i gräset)
Sedan kan jag också tycka att visst är det juli månad. Men sommar vet jag inte riktigt. Vi har visserligen haft normal temperatur enligt SMHI men nog är det blåsigt, regningt, blött och kallt.

Ja, dina hästar behöver nog täcke och det beror nog på att du har använt täcke så att hästarna har nog vant sig med det. Hästar har en otroligt häftig egenskap och det är att dom anpassar sin kroppstemperatur utefter vädret och temeraturen. Men när man sedan lägger på täcken och använder sig ut av det så förstör man denna egenskap, och tills slut försvinner det helt tyvärr. Och man måste använda sig av täcken.

Jag har själv min häst på bete och han rids nästan varje dag. Men inte lägger jag på ett täcke för att han ska vara torr när jag ska rida. För han hinner alltid torka. Om man tar in dom för att torka hoppas jag att hästen får massor av mat så dom KAN torka. Dom äter för att hålla värmen och för att torka.

Sen om man har en liggahall i sin sommarhagen så hoppas jag att även den är full med mat. Det har man lite som skyldigthet till sin häst att fixa. Hur tror man att hästen ska kunna hålla värmen om den står i kyla och har inget att äta?

En annan nackdel med täcken är att pälsen inte kommer till någon användning. Dom får ingen chans att växa ut en t.ex. riktig vinterpäls. Just för att dom har ju ett täcke på sig i stället. Och den lilla vinterpäls som växer ut rakas bort. och så lägger man på ett täcke till..

Och med dagens hästar som är så är nästan pälsen bortavlad för att man inte vill ha tjockpälsade hästar. Så det skulle inte förvåna mig att inom en snar framtid så kommer det finns naken-hästar. För det finns ju redan naken-katter och naken-hundar m.m.

Våra hästar går ute dygnet runt mellan ca Maj-Oktober utan täcke. Har precis flyttat dem till en underbar hage som är kuperad och det finns bra med träd som de kan gå och ställa sig under. När jag härom dagen tittade till dem i värsta ösregnet och tänkte att de står nog och har det bra bland träden, men ack vad jag bedrog mig, där står mina hästar mitt ute i hagen och regnet verkar inte beskymmra dem överhuvud taget!!!!! :D

Jag tror inte att ni som bor i torrare delar av landet riktigt förstår, det regnar inte -det fullkomligen vräker ner här i flera dyng utan uppehåll!! Hästarna får aldrig torka, de blir bara kallare och kallare.

När det är "sommar" lägge jag inte heller på täcken vid regn och skurar, men detta är annorlunda! Som monsunregn ungefär, så täcke får han naturligtvis på sig -ingen tvekan! Träd har de men de vill inte stå där. vet inte varför.

Imorse när jag kom till hagen så stod stackaren med vatten långt över kotorna -hela hagen var en sjö! Det är så man börjar gråta när man ser det! Allt vatten har kommit under natten.

Ligghall hade jag gärna byggt, men jag äger inte marken, han är ju bara där på bete och kan ju inte gärna åka dit med en snickare och börja bygga en ligghall där i hagen!

Skall jag hem honom?? Jag är FÖRTVILAD!!

Om han känner att han behöver stå bland träden så skulle han göra det. Jag tror oxå att hästarna tycker att det är skönt när det regnar för dom slipper all ohyra, och dom kan beta ostört. För jag tror att hästar tycker att det är 1000 gånger värre med ohyra än med regn.

Men om han står med vatten upp till kotorna så skulle jag oroa mig över hans hovar och karleder i stället. För det är inte så bra att hovarna och karlederna är ständigt blöta. Det skulle jag oroa mig mer över än att han kanske skulle frysa...

Det jag inte riktigt begriper är att, varför skall hästar ha täcken på sig när det är sommar o även om det regnar/ösregnar?

Vi har tre hästar hemma. Två går med flughuva och inget mer. Den tredje hämtade vi in från hagen för några dagar sedan (de är inne på natten), han stod då och skakade så det klirrade om grimman. Skaka är nog fel ord, hoppade är mer korrekt.

Han frös så han inte ville röra sig. Han hade varit ute två timmar i regn, nu efter ett par dagar ömmar han fortfarande i ryggen efter att ha stått och spänt sig. Är stel och inte alls sitt vanliga jag. TROTS att vi filtade honom, gav honom massor att äta och fullt fjäsk när han väl kom in.

Är det då alltså fel och bara för mig som ägare att täcka denna häst? Att försöka få i honom mat som täcker den energiförlust som frysandet ger går inte, det finns inte så mycket plats i en hästmagen. Är det bara att acceptera att han blir ett hästskelett?

VARFÖR kan man inte bara acceptera att hästar är olika, både inom rasen och som individer? Det vissa hästar behöver, behöver inte andra.

Bara för att två av tre kan gå utan täcke och må finfint ska alltså den tredje behöva bli oridbar, ha ont och falla ur?

Jag står fortfarande fast vid att täcken är till åt hästägaren och inte hästen. För så vitt jag har sett som har jag inte sett en ända vildhäst med täcke på sig...

Liknande trådar

Foder & Strö Lägger på foder, blir det fel får moderator flytta om den vill. Har mina hästar ute på betet fortfarande, har väldigt stora hagar med...
2
Svar
37
· Visningar
3 711
Senast: Snowball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Niela
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 450
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V