Betamix eller annat kraftfoder...?

bapro

Trådstartare
Hej. Jag måste byta kraftfoder till mina hästar då jag flyttat för långt bort från närmsta återförsäljare till fodret jag gett hittills (Eggersmans müslifoder) En av mina pållar blir lite prillig på havre därför försöker jag undvika foder som innehåller detta. Jag var nöjd med eggersman, ett ånkokt fiberrikt müslifoder som hästarna får tugga ordentligt. Fick tips om fodret Betamix" som ska vara en fullfoderblandning med olika spannml. Innehåller dock mkt korn som jag förstått det och det är ju inte bra att ge för mkt av det.(?...) Någon som har erfarenhet av detta foder eller har tips på något annat, gärna liknande eggersman i innehåll (hel/fullfoder) som går att få tag på i norrbotten??
Kram /erica
 
Du kan väl inte mena att Uppsala ligger i norrbotten :confused:????
Men bortsett från det, jag provade Betamix ört till mina hästar, en shettis och ett halvblod.
Shettisen vägrade äta maten om man inte blötte den, dessutom började han hosta och den försvann när jag gav honom vanlig havre igen istället.
Halvblodet åt med god aptit men jag blev ganska besviken när jag tittade närmare på fodret och insåg att det var torr betfor i det. Vill inte ge min häst betfor i ngn form eftersom han får mugg då och definitivt inte TORR! Frågade tillverkaren om det och han menade på att det var så lite så det spelar ingen roll, mycket möjligt men jag har ingen lust att chansa...
Men jag vet flera andra som tycker att detta är ett mycket bra foder och det är ju aldrig fel att stödja små lokala fodertillverkare.
mvh Maria
 
du har aldrig provat kraft?? det finns ju många olika sorter av det.. finns att köpa på lantmännen
 
Hej igen, nej jag förstår att det är förvirrande, har flyttat från uppsala till norrbotten... ska ta och ändra det där. Angående krafft har min ena häst fått det tidigare men hon har lätt för att bli för tunn och detta foder (krafft groov) hjälpte inte alls till. hon verkade inte tillgodogöra sig detta på ett bra sätt. Har trivts väldigt bra med müslifodret jag haft nu och även med fibergi, som jag gav innan, men det innehåller havre och när jag ökade på mängden pga ökad träning så blev hon lite prillig...
MVH /Erica
 
Tror du inte det är Uppsala hon flyttat FRÅN då? Fast Betamix trodde jag inte var direkt lättare än Eggersman att få tag på, Betamix tillverkas ju i Vendel. Men kanske de har återörsäljare längre norrut?

IOfs borde det om man verkligen vill anv Eggersman vara en smal sak att få ett årsbehov levererat på pall även upp till Norrbotten?

Torr betfor i liten mängd finns i mååånga muslifoder btw, och är mycket vanligt i engelska foder t ex. I så små mängder det är så gör det övht ingenting att den är torr. Däremot är det väl inte så lyckat ens i små mängder om hästen får mugg..
 
Krafft har ju ett müslifoder nu oxå som är ganska nytt. Sen finns ju Hippos olika foder också. Båda två har ju hemsidor du kan gå in och kolla på....där står även vad fodermedlen innehåller

Kraffts hemsida
Svenska foder
 
Jo jag förstod nästan att hon hade flyttat från U-a. Kunde inte låta bli bara då en hel del från den södrare delen av Svea rike verkligen anser att U-a ligger i typ Norrbotten ;)

Nej jag fodrade ju upp säcken och det hände inget med betforn (förutom mugg/rasp då...)men tycker att de kanske kunde informera om detta. Men de vill gärna ha lite hysch pysch och hemlighetsmakeri kring sitt foder förstod jag på tillverkaren.
Hade ingen aning om att det är betfor i flöera muslifoder. Melass är ju ganska vanligt. Men jag håller mig oftast till vanlig havre och lucern, billigare...och så är det ju så kul att pytsa och blanda lite ;).
mvh Maria
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma äger en 8-årig tik som även jag känner väldigt starkt för. Vi skaffade henne under mina tonår, och jag har alltid varit mkt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 983
Senast: StandByMe
·
Hundhälsa Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för...
Svar
11
· Visningar
3 189
Senast: Missel
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 860
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp