Min lokaltidning har helt nyligen skärpt till sin webpublicering och tar nu betalt för i stort sett allt webinnehåll. Jag har valt att hittills inte betala för tillgång.
Anledningen är att tidningen, som ägs av Stampen, redan för flera år sedan sänkt sin kvalitetsnivå radikalt i samband med att Stampen slimmat sina redaktioner och produktionsflöden in absurdum. Layouten är automatiserad och oerhört enkelspårig - alla artiklar skall passa in i statiska mallar och alla foton beskärs automatiskt till två-tre olika proportioner. Weblayouten är 980 pixlar bred och två-tre meter hög ( = behöver scrollas tills tumbasleden får artros), saknar helt överblick och är dåligt anpassad till dator (om än uthärdlig på mobil). Korrekturläsning är helt avskaffat sedan flera år. Redaktionen har i princip ingen egen riks- eller utlandsbevakning utan allt sådant material kommer från Göteborgs-Postens redaktion eller TT. Allt featurematerial är inköpt från TT m fl, ingenting är egenproducerat. Ingen person ser den slutliga tidningen innan tryck, vilket får till följd att flera olika artiklar med snarlikt innehåll, skrivna av olika reportrar, kan publiceras om samma nyhetshändelse i samma tidning.
Alla dessa (som jag upplever det) försämringar har införts först, och därefter ber man om mer pengar för att dra runt skiten. Därför avstår jag, hittills, från att vara betalande webkund.