Betalar du?

coolia

Trådstartare
Jag läser gärna nyheter på nätet men nuemra är det väldigt få artiklar som man kan läsa kostnadsfritt tyvärr. Vissa, som Aftonbladet markerar ju tack och lov med "Plus" på betalartiklarna så att man slipper klicka i onödan, men DN gör ju det inte. Jag vet att journalister också måste få lön men jag tycker det är för dyrt eftersom jag är långtidssjukskriven. Betalar du för nyheter på nätet? Varför eller varför inte?

Nä, jag betalar inte för nyheter på nätet. Helt enkelt för att de viktiga nyheter går att få information om utan att betala. Jag kan se nyheter på nätet när jag vill på SVT Play, TV4 play och liknande utan att betala.

Ja, betalar för både Aftonbladet och våran lokaltidning Norran, Aftonbladet har fått rulla på i ett par år så märker sällan när det är plus och inte, Norran lägger många av hockeyartiklarna under plus och jag vill läsa om vårat lag, så känns det rätt lugnt att betala, hade det varit innan internets tid så hade jag ju varit tvungen att prenumerera på tidningen om jag ville läsa hur som helst.

Nä, jag betalar inte för nyheter på nätet. Helt enkelt för att de viktiga nyheter går att få information om utan att betala. Jag kan se nyheter på nätet när jag vill på SVT Play, TV4 play och liknande utan att betala.
Jag hade väl kunnat betala någon krona för att läsa en artikel jag är intresserad av. Men det är ju alldeles för krångligt med att logga in osv. Att ingen uppfinner en ap för det.

Jag hade väl kunnat betala någon krona för att läsa en artikel jag är intresserad av. Men det är ju alldeles för krångligt med att logga in osv. Att ingen uppfinner en ap för det.
De stora dagstidningarna har appar. Dessutom spars ju inloggen så jag loggar inte in annat än vid byte av telefon eller dator

Jag betalar för DN och SvD samt en lokaltidning.
Förr betalade jag för papperstidning, nu betalar jag för nätet. Jag gillar den fördjupning jag får i de stora tidningarna och som inte är tillgänglig utan inlogg.

Aftonbladet ja. DN än så länge (superbilligt som student) men kommer inte förnya som ickestudent. Lokaltidningar - nej.

Inte krångligt logga in. Sköts automatiskt.

Min lokaltidning har helt nyligen skärpt till sin webpublicering och tar nu betalt för i stort sett allt webinnehåll. Jag har valt att hittills inte betala för tillgång.

Anledningen är att tidningen, som ägs av Stampen, redan för flera år sedan sänkt sin kvalitetsnivå radikalt i samband med att Stampen slimmat sina redaktioner och produktionsflöden in absurdum. Layouten är automatiserad och oerhört enkelspårig - alla artiklar skall passa in i statiska mallar och alla foton beskärs automatiskt till två-tre olika proportioner. Weblayouten är 980 pixlar bred och två-tre meter hög ( = behöver scrollas tills tumbasleden får artros), saknar helt överblick och är dåligt anpassad till dator (om än uthärdlig på mobil). Korrekturläsning är helt avskaffat sedan flera år. Redaktionen har i princip ingen egen riks- eller utlandsbevakning utan allt sådant material kommer från Göteborgs-Postens redaktion eller TT. Allt featurematerial är inköpt från TT m fl, ingenting är egenproducerat. Ingen person ser den slutliga tidningen innan tryck, vilket får till följd att flera olika artiklar med snarlikt innehåll, skrivna av olika reportrar, kan publiceras om samma nyhetshändelse i samma tidning.
Alla dessa (som jag upplever det) försämringar har införts först, och därefter ber man om mer pengar för att dra runt skiten. Därför avstår jag, hittills, från att vara betalande webkund.

Jag prenumererar på DN och får därför både papperstidningen och inlogg till nätets upplaga. Jag tycker att jag gott kan betala för att få nyheter så tidningarna överlever, för mig är det också viktigt att ha en papperstidning. Min lokala tidning är GP och den har än så länge inga betalartiklar så den läser jag i appen. Jag gillar dock inte GP så mycket så om de börjar ta betalt kommer jag inte läsa den.

Jag betalar för dn på nätet, mest för att stödja journalistiken. Funderar på att skaffa papperstidningen på helger för att det är mysigt. Lyssnar på P1 varje morgon så får det mesta av nyheterna där.

Jag betalar för vår lokala tidning.
Mest för att stödja vettig journalistik.

Men jag irriterar mig på att trots att jag betalar så måste jag se de där jäkla reklamklippen innan inslagen.

När jag bodde i utdelningsområde hade jag papperstidning.

Numera sköter lantbrevbäraren tidningsutdelningen - vilket sorgligt nog innebär att jag får tidning måndag, tisdag, onsdag och torsdag.

På fredagar maskar brevbäraren och delar ut alltihop på måndagen. Brevlådan på måndagen innehåller fredags, lördags, söndags OCH måndagstidningen.

Det blev web till slut.

För mig är det bara ett annat sätt att få min tidning. Och färre blad att tända i pannan med.....

Nix, som någon annan sa - hittar jag något intressant så googlar jag det och hittar det gratis på annat håll :)

Jag/vi betalar för DN och SvD:s webbtidningar samt lokaltidningen både pappers- och webbtidning. Jag vill ha en papperstidning till frukost; gillar inte att läsa på skärmen. Min partner har padda och läser det mesta på skärm, däremot.

Lokaltidningen kommer troget måndag - lördag.

Jag prenumererar på DN så jag har även inlogg till artiklarna.
Är inte intresserad av andra tidningar och tänker inte sluta med DN så jag kommer inte att betala enbart för tillgång till nättidning.

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när... 2
Svar
39
· Visningar
1 465
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 237
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 520
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka