Betala uppsägningstiden trots att hästen gått bort

Står lite inför samma nu, har inte officiellt sagt upp boxen men stallägaren vet att jag inte har för avsikt att skaffa någon ny. Har ännu inte fått någon faktura, ska ringa i morgon och höra efter.. Vi har 3 månaders uppsägning men hö köptes utöver så jag får i så fall "bara" betala kallhyran.
 
För en stallägaren har det ju ingen betydelse om hästen ska flytta eller dör, den tappar ju oavsett inkomster, så att säga.

Hade det varit mitt stall så hade jag endast tagit kallhyra, försökt få in en ny hyresgäst så fort som möjligt till din fördel men annars inte efterskänkt något. Om det nu står så i kontraktet.
 
Kallhyra brukar gälla om det finns avtalat annars fullt pris perioden ut.

När min ponny togs bort flyttade det in en ny häst i boxen dagen efter hon lämnat den, så då slapp jag betala uppsägningstid och kallhyra. Måste du betala så ska du ha tillgång till boxen.
 
Det där är viktigt. Jag har varit med om mer än en gång att boxen direkt börjar nyttjas, antingen av en ny inackordering eller för stallägarens grejer/kaniner/whatever medan jag/den som har sagt upp sig får fortsätta betala. Inte snyggt tycker jag.

Man är väl inte skyldig att betala om boxplatsen redan är uthyrd till ny kund, oavsett när uppsägningstiden går ut? För så länge man betalar hyra har man ju rätt att nyttja stallplatsen, eller?
 
Man är väl inte skyldig att betala om boxplatsen redan är uthyrd till ny kund, oavsett när uppsägningstiden går ut? För så länge man betalar hyra har man ju rätt att nyttja stallplatsen, eller?

Finns det flera tomma så jo. När det inte finns en box till dig vid behov upphör din betalningsskyldighet.
Dvs har stallet 6 platser, stallägaren hyr ut 5. Den sjätte boxen har man skottkärror i. Du flyttar innan uppsägningstiden. Stallägaren tar in en ny hyresgäst. Så då kan stallägaren hävda att du har tillgång till box (skottkärreboxen).

Däremot om det finns fem boxar, du flyttar, ny hyresgäst kommer in och alla boxar är permanent uthyrda och upptagna - då har du ingen box mer och ska inte betala.
 
Jag behövde inte betala uppsägningstiden när jag akut fick ta bort min häst, men det var inte något jag förväntade mig utan var beredd på att betala uppsägningstiden.
 
Om en person som hyr en lägenhet dör brukar dödsboet slippa de där 3 månaderna. Närmaste månadskifte brukar gå att avsluta. (Om lägenheten är tömd och städad, så klart).
Detsamma tycker jag är rimligt om man oplanerat fått ta bort sin häst
 
Om en person som hyr en lägenhet dör brukar dödsboet slippa de där 3 månaderna. Närmaste månadskifte brukar gå att avsluta. (Om lägenheten är tömd och städad, så klart).
Detsamma tycker jag är rimligt om man oplanerat fått ta bort sin häst
Brukar slippa (om det stämmer ens) är inte det samma som att det är det som gäller. Ofta är folk schysta i samband med dödsfall, men det är inte det samma som det är en regel.

Sen kan man tycka vad man vill det påverkar inte avtalet eller lagen..
 
Brukar slippa (om det stämmer ens) är inte det samma som att det är det som gäller. Ofta är folk schysta i samband med dödsfall, men det är inte det samma som det är en regel.

Sen kan man tycka vad man vill det påverkar inte avtalet eller lagen..

Tror det är en regel med 1 månads uppsägning vid dödsfall. Eller?
 
Om en person som hyr en lägenhet dör brukar dödsboet slippa de där 3 månaderna. Närmaste månadskifte brukar gå att avsluta. (Om lägenheten är tömd och städad, så klart).
Detsamma tycker jag är rimligt om man oplanerat fått ta bort sin häst

Nej, det där stämmer inte. Om dödsboet säger upp kontraktet inom en månad efter dödsfallet så är uppsägningstiden 1 månad (om dödsboet inte vill ha kvar bostaden längre), annars är den 3 månader. Säger dödsboet t ex upp kontraktet den 6 januari, så löper uppsägningstiden t o m 28 februari.
 
Om en person som hyr en lägenhet dör brukar dödsboet slippa de där 3 månaderna. Närmaste månadskifte brukar gå att avsluta. (Om lägenheten är tömd och städad, så klart).
Detsamma tycker jag är rimligt om man oplanerat fått ta bort sin häst
Det har jag aldrig hört talas om. Är det fler som fått det så? Det går väl bara om det finns en ny hyresgäst som flyttar in?

Jag har fått ta bort hästar två gånger. Båda gångerna blev jag tvungen att stalla upp den kvarvarande hästen på en anläggning eftersom den annars blev själv här hemma. Båda gångerna var jag också tvungen att betala lånen på gården, sköta stängslen och putsa hagarna precis som vanligt. Jag fick dessutom betala hyra där jag stallade upp den levande hästen, trots att den andra hade dött. Däremot behövde jag inte köpa spån eller hö hit hem.
 
Jag har pratat med min hyresvärd nu och jag behöver inte betala uppsägningen. Jag var såklart beredd på att betala uppsägningen men med tanke på alla kostnader som blev i samband med att hästen avlivades känns det ändå som en lättnad!
Vad skönt! Hoppas att du får tid att sörja din häst i lugn och ro nu.
 
I vårt stall är det kalendermånad som gäller, och vi drar av för hö hel månad i taget om det inte står någon häst där. Man måste också ta sina stallpass uppsägningstiden ut (vi har en kalendermånads uppsägningstid). Om en häst dör oplanerat brukar vi hjälpas åt och ta passen åt den som blivit drabbad, och tar bort hen från nästa månads fodringslista om den inte blivit gjord än. Vi försöker också få in en ny häst så snart som möjligt, så att den som blivit av med sin häst kan få slippa hyran.

Jag kan tillägga att två anledningar att vi försöker vara schyssta vid dödsfall är 1) Att det kan drabba vem som helst av oss 2) Vi gärna vill att trevliga välfungerande stallkompisar ska vilja återvända som hyresgäster.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Finns det någon regel eller praxis om hur långt i förväg man ska meddela en höjning av stallhyran? Vi fick strax innan jul höra att...
Svar
11
· Visningar
3 852
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 437
Senast: ameo
·
Äldre För att göra en lång historia kort... Flyttade in häst i september, då var det lite saker som lovades (muntligt) att det skulle...
Svar
3
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp