Betala uppsägningstiden trots att hästen gått bort

Trolle

Trådstartare
Jag flyttade in i stallet den 4/1-2018, betalde då för en hel månad direkt (hela januari) 1800kr

Från och med den 1/1-19 Höjdes hyran till 2050kr (med anledning till dem dyra höpriserna i år.)

Den 12/1-19 Lämnade jag in om uppsägning

Den 22/1-19 Blev min häst avlivad och jag slutade då förbruka hö.

Enligt kontraktet är det tre månaders uppsägningstid.
Hur länge borde jag betala och hur mycket?

Jag förbrukar ju inget hö längre... som var anledningen till ökningen av hyran.

Sen undrar jag om jag är skyldig att betala för hela april eller om jag kan betala bara dem 12 första dagarna i April eftersom jag sa upp kontraktet den 12/1.

Hjälp, jag känner mig förvirrad!
 
Det beror på vad det står i ditt avtal. Det är tex skillnad om det står månad eller kalendermånad. Likaså beror det på om du betalar en avgift eller om den är specad så vad som är grovfoderförbrukning framgår särskilt.

Det står bara: "Priser tillsvidare 1800kr /mån (Inget specat :/ )
Sen sår det: "uppsägningstid från båda parter: 3 månader
 
Jag flyttade in i stallet den 4/1-2018, betalde då för en hel månad direkt (hela januari) 1800kr

Från och med den 1/1-19 Höjdes hyran till 2050kr (med anledning till dem dyra höpriserna i år.)

Den 12/1-19 Lämnade jag in om uppsägning

Den 22/1-19 Blev min häst avlivad och jag slutade då förbruka hö.

Enligt kontraktet är det tre månaders uppsägningstid.
Hur länge borde jag betala och hur mycket?

Jag förbrukar ju inget hö längre... som var anledningen till ökningen av hyran.

Sen undrar jag om jag är skyldig att betala för hela april eller om jag kan betala bara dem 12 första dagarna i April eftersom jag sa upp kontraktet den 12/1.

Hjälp, jag känner mig förvirrad!

Uppsägningstid gäller månad om inget specifikt står /avtalats i kontraktet att något annat gäller. Dvs såvida inte specifikt avtalat ang uppsägning, så gäller att säger du inte upp ditt kontrakt innan ett månadsskifte så har du de x antal månader hela, som uppsägningstid. Du sade upp ditt avtal en vecka inpå en månad. Då gäller, om inget annat specificerats att du har 3 hela månader uppsägning .

Sen ang foder så beror även det på vad som står i avtalet. De flesta avtal brukar ha en uträknad kallhyra som grund och vid uppsägning som i ditt fall brukar stallägaren då gå med på att endast kallhyran betalas. Men återigen - det beror helt på avtal och hur detta är utformat.
 
Tyvärr är det vanliga att man om allt ingår får betala full hyra hela uppsägningstiden. Däremot brukar många stallägare vara förstående och snälla när en häst gått bort.

Jag sa upp min plats typ 25 januari. Hästen flyttade (då det verkligen inte fungerade för den i stallet och den inte kunder släppas ut utan skaderisk). Har kalendermånad så sista dag är 28 februari. Kollektivstall med pass, hyran inkl allt utom strö jag får betala full hyra även februari. Samt ha mina pass. Däremot får jag naturligtvis ta med mig hö om jag vill.

Men prata med stallägaren och hör. Men de kan hålla på uppsägningstiden och då blir du tyvärr tvungen betala fullt pris.
 
I vårt stall är det kalendermånad som gäller, och vi drar av för hö hel månad i taget om det inte står någon häst där. Man måste också ta sina stallpass uppsägningstiden ut (vi har en kalendermånads uppsägningstid). Om en häst dör oplanerat brukar vi hjälpas åt och ta passen åt den som blivit drabbad, och tar bort hen från nästa månads fodringslista om den inte blivit gjord än. Vi försöker också få in en ny häst så snart som möjligt, så att den som blivit av med sin häst kan få slippa hyran.
 
Vi försöker också få in en ny häst så snart som möjligt, så att den som blivit av med sin häst kan få slippa hyran.
Det där är viktigt. Jag har varit med om mer än en gång att boxen direkt börjar nyttjas, antingen av en ny inackordering eller för stallägarens grejer/kaniner/whatever medan jag/den som har sagt upp sig får fortsätta betala. Inte snyggt tycker jag.
 
Du ska betala enligt avtal om du inte lyckas komma överens om något annat, avtalsmässigt spelar det ingen roll att hästen avlivats.

Står det kalendermånad så är det hela månader plus eventuellt överskjutande dagar. Står det månad så är det exakta 3 månader som gäller.
 
Jag har för mig att jag läst att en stallägare inte får göra extra vinst under uppsägningstiden, dvs måste avdrag för hö och strö göra. Samt om boxen används av någon annan är man inte längre betalningsskyldig. Googla på detta, jag kommer inte ihåg källan, men ett hett tips är hipsson.
 
Jag har för mig att jag läst att en stallägare inte får göra extra vinst under uppsägningstiden, dvs måste avdrag för hö och strö göra. Samt om boxen används av någon annan är man inte längre betalningsskyldig. Googla på detta, jag kommer inte ihåg källan, men ett hett tips är hipsson.
Det låter högst otroligt. Det inskränker på avtalsfriheten.

När det gäller att någon annan använder boxen är det inte en absolut sanning. Det går bra att använda den om man inte hyrt en specifik box, man det är rimligt att det ska finnas plats i stallet.
 
Jag har för mig att jag läst att en stallägare inte får göra extra vinst under uppsägningstiden, dvs måste avdrag för hö och strö göra. Samt om boxen används av någon annan är man inte längre betalningsskyldig. Googla på detta, jag kommer inte ihåg källan, men ett hett tips är hipsson.

Du måste hyrt en viss specifik box, t ex box nummer 3, för att det ska gälla. Annars räcker det att det finns en box vilken som helst vid behov.

Samma när hö ingår. Om du som ägare väljer ge 5,10, 15 eller 0 kg är inte Stallägarens ansvar. Oftast är priset dessutom utslaget per år så det är beräknat på att förbruket är ojämnt. Det som däremot kan bli svårt när hö ingår är att neka den inack att ta med sig foder för övergång vid flytt till annat stall.

Uppsägningstid är dessutom för att skydda stalläg ekonomi och intäkt och ge denne tid hitta ny inackordering för att slippa ekonomiskt avbräck. Så ur det perspektivet är det avtalsrättsligt fullt rimligt med full hyra även vid avliden häst. Det är ju inte Stallägarens fel att hästen avled (och inte hästägarens heller såklart)
 
Du måste hyrt en viss specifik box, t ex box nummer 3, för att det ska gälla. Annars räcker det att det finns en box vilken som helst vid behov.

Samma när hö ingår. Om du som ägare väljer ge 5,10, 15 eller 0 kg är inte Stallägarens ansvar. Oftast är priset dessutom utslaget per år så det är beräknat på att förbruket är ojämnt. Det som däremot kan bli svårt när hö ingår är att neka den inack att ta med sig foder för övergång vid flytt till annat stall.

Uppsägningstid är dessutom för att skydda stalläg ekonomi och intäkt och ge denne tid hitta ny inackordering för att slippa ekonomiskt avbräck. Så ur det perspektivet är det avtalsrättsligt fullt rimligt med full hyra även vid avliden häst. Det är ju inte Stallägarens fel att hästen avled (och inte hästägarens heller såklart)

Och sen kanske fodret inte förbrukas och sjunker i värde/förstörs när ingen häst äter det.
 
Ett stall jag stod innan hade 2 mån uppsägningstid och var stenhårda på det. Däremot brukade de efterskänka hyran under uppsägningstiden om en häst oplanerat behövts avlivas (dvs inte var en planerad avlivning pga hög ålder efter en sista sommar etc). Detta stod inte i kontraktet. Så jag trycker återigen på att ta upp frågan vänligt och förutsättningslöst med stallägaren.
 
När min häst avlivades fick jag betala kallhyran för stallplatsen (dvs enbart för boxen), förvisso var det bara en månads uppsägningstid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Finns det någon regel eller praxis om hur långt i förväg man ska meddela en höjning av stallhyran? Vi fick strax innan jul höra att...
Svar
11
· Visningar
3 852
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 437
Senast: ameo
·
Äldre För att göra en lång historia kort... Flyttade in häst i september, då var det lite saker som lovades (muntligt) att det skulle...
Svar
3
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp